Bakalářská práce se zabývá vzděláváním horských průvodců / horských průvodkyň. Teoretická část zkoumá kvalifikace, standardy a akreditovaná zařízení, a také různé pedagogické metody včetně simulovaných cvičení a zážitkové pedagogiky. Praktická část zkoumá účinnost živých simulací při výcviku a hodnocení horských průvodců, přičemž výsledky ukazují, že tato metoda je nejúčinnější.
Na základě zjištění, že chybí jednotný soubor simulací pro mimořádné události, autor navrhl katalog dvanácti typových simulací a osnovu scénáře simulací. Tento katalog má být začleněn do vzdělávacího systému Českého spolku horských průvodců a může posloužit jako základ pro metodické příručky pro instruktory a hodnotitele.
Navržený přístup má potenciál zvýšit bezpečnost v horském terénu a snížit riziko nehod, což přispívá k pozitivnější zkušenosti pro klienty horských profesionálů a snižuje potřebu zásahu integrovaného záchranného systému.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the training of mountain leaders. The theoretical part examines qualifications, standards and accredited bodies, as well as different pedagogical methods, including simulated exercises and experiential pedagogy. The practical part examines the effectiveness of live simulations in training and assessing mountain leaders, with results showing that this method is the most effective.
Based on the finding that there is a lack of a unified set of simulations for emergencies, the author proposes a catalogue of twelve types of simulations and an outline of simulation scenarios. This catalogue is to be incorporated into the educational system of the Czech Mountain Leaders Association and can serve as a basis for methodological manuals for instructors and assessors.
The proposed approach has the potential to increase safety in the mountains, reduce the risk of accidents, contribute to a more positive experience for the clients of mountain professionals and reduce the need for intervention by the integrated rescue system.
Bakalářská práce se zabývá vzděláváním horských průvodců / horských průvodkyň. Teoretická část zkoumá kvalifikace, standardy a akreditovaná zařízení, a také různé pedagogické metody včetně simulovaných cvičení a zážitkové pedagogiky. Praktická část zkoumá účinnost živých simulací při výcviku a hodnocení horských průvodců, přičemž výsledky ukazují, že tato metoda je nejúčinnější.
Na základě zjištění, že chybí jednotný soubor simulací pro mimořádné události, autor navrhl katalog dvanácti typových simulací a osnovu scénáře simulací. Tento katalog má být začleněn do vzdělávacího systému Českého spolku horských průvodců a může posloužit jako základ pro metodické příručky pro instruktory a hodnotitele.
Navržený přístup má potenciál zvýšit bezpečnost v horském terénu a snížit riziko nehod, což přispívá k pozitivnější zkušenosti pro klienty horských profesionálů a snižuje potřebu zásahu integrovaného záchranného systému.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the training of mountain leaders. The theoretical part examines qualifications, standards and accredited bodies, as well as different pedagogical methods, including simulated exercises and experiential pedagogy. The practical part examines the effectiveness of live simulations in training and assessing mountain leaders, with results showing that this method is the most effective.
Based on the finding that there is a lack of a unified set of simulations for emergencies, the author proposes a catalogue of twelve types of simulations and an outline of simulation scenarios. This catalogue is to be incorporated into the educational system of the Czech Mountain Leaders Association and can serve as a basis for methodological manuals for instructors and assessors.
The proposed approach has the potential to increase safety in the mountains, reduce the risk of accidents, contribute to a more positive experience for the clients of mountain professionals and reduce the need for intervention by the integrated rescue system.
Na základě dostupných zdrojů zpracujte teoretický vstup do dané problematiky.
Analyzujte a zhodnoťte současný systém využití simulací ve vzdělávání horských průvodců a průvodkyň.
Na základě zjištěných poznatků navrhněte a formulujte doporučení pro efektivnější využití simulací při výuce a hodnocení.
Zásady pro vypracování
Na základě dostupných zdrojů zpracujte teoretický vstup do dané problematiky.
Analyzujte a zhodnoťte současný systém využití simulací ve vzdělávání horských průvodců a průvodkyň.
Na základě zjištěných poznatků navrhněte a formulujte doporučení pro efektivnější využití simulací při výuce a hodnocení.
Seznam doporučené literatury
DRAHANSKÁ, Petra. Učení prožitkem: jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku. Gymnasion, 2020. ISBN 978-80-270-8093-9.
Manuál alpinismu: léto: Základní znalosti – VHT – lezení – alpinismus. Česká republika: UIAA – Petzl Foundation – Český spolek horských průvodců, 2020.
SÝKORA, Jan. Výukové simulace v ochraně obyvatelstva. Vedoucí Svoboda, Petr. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta logistiky a krizového řízení, Ústav ochrany obyvatelstva, 2017.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
DRAHANSKÁ, Petra. Učení prožitkem: jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku. Gymnasion, 2020. ISBN 978-80-270-8093-9.
Manuál alpinismu: léto: Základní znalosti – VHT – lezení – alpinismus. Česká republika: UIAA – Petzl Foundation – Český spolek horských průvodců, 2020.
SÝKORA, Jan. Výukové simulace v ochraně obyvatelstva. Vedoucí Svoboda, Petr. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta logistiky a krizového řízení, Ústav ochrany obyvatelstva, 2017.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval výsledky své bakalářské práce na téma: Využití simulací k vzdělání a hodnocení horských průvodců. Byly přečteny posudky vedoucího a posudky oponenta. Následně student zodpověděl doplňující otázky oponenta práce:
Existuje nějaký softwarový nástroj pro simulaci krizových situací v horských oblastech?
Byly navržené scénáře v praktické části konzultovány s odborníkem z praxe?
Student zodpověděl otázky oponenta a následně odpovídal na otázky komise a vyslechl si doporučení pro zlepšení. Obhajoba i zodpovězení otázek byly na velmi dobré úrovni.