Každá přírodní varianta pomoci nemůže být pro všechny účinná, ale každému nabí-zí příroda něco jiného. Z tohoto důvodu, mezi jinými, je důležitý výběr terapeutického zví-řete. Všechna zvířata, která jsou dobře vytrénovaná, mohou být potencionálními kandidáty na post zvířecího terapeuta. Medicínské využití zvířat pro lidskou potřebu se datuje již od středověku. Zooterapie pomáhá zvednout fyzický potenciál a povzbuzuje kognitivní rozvoj. Vztah člověk - zvíře přispívá k sebeúctě člověka a reaguje na jeho emocionální potřeby jako je nepodmíněná láska a pocit užitečnosti.
Speciálně se v práci zabývám canisterapií, jejími metodami, jejím působením na člověka a také některými vybranými cílovými skupinami canisterapie. Dále píši o další formě zooterapie, kterou je hiporehabilitace dělící se na hipoterapii, pedagogicko-psychologické ježdění a ježdění handicapovaných (paraježdění). Podrobněji rozebírám hlavně hipoterapii jako facilitační metodu z fyziologického i psychologického hlediska.
V praktické části se věnuji zkoumání znalostí a představ studentů dvou středních škol o zooterapii obecně, ale i o canisterapii a hipoterapii pomocí dotazníku.
Anotace v angličtině
With all the variety that nature brings to us, each individual can´t help but have a particular fawnest for specific specie. For this reason, among others, it seems primordial favoring the diversity in the choice of terapeutic animals. All animals that are well trained have a potencional of being great candidates to be zootherapeutic.The medicinal use of animals for the benefit of humans, zootherapy, dates all the way back to the medieval peri-od. Zootherapy helps individuals achieve their physical potential and encourages cognitive development. The human-animal relationship contributes to self-esteem and responds to human emotional needs such as unconditional love, and feeling useful.
In this piece I describe especially canistherapy, its methods, its influences on human and some various target groups of canistherapy. Also i write about another form of zootherapy which is a hiporehabilitation divided in hipotherapy, psychoterapeutical riding, horse back riding as a sport for disabled. In detail I deal mainly with hipotherapy as a facility method of physiology and psychology view point.
In practical part I try to examine knowledge and student´s conception of zootherapy in general, also of canistherapy and hipotherapy in two grammar schools helping by inter-rogatories.
Klíčová slova
Zooterapie, Zanisterapie, Hipoterapie, Felinoterapie, Činnost za účasti zvířat, Terapie pomocí zvířat, Klient(pacient).
Každá přírodní varianta pomoci nemůže být pro všechny účinná, ale každému nabí-zí příroda něco jiného. Z tohoto důvodu, mezi jinými, je důležitý výběr terapeutického zví-řete. Všechna zvířata, která jsou dobře vytrénovaná, mohou být potencionálními kandidáty na post zvířecího terapeuta. Medicínské využití zvířat pro lidskou potřebu se datuje již od středověku. Zooterapie pomáhá zvednout fyzický potenciál a povzbuzuje kognitivní rozvoj. Vztah člověk - zvíře přispívá k sebeúctě člověka a reaguje na jeho emocionální potřeby jako je nepodmíněná láska a pocit užitečnosti.
Speciálně se v práci zabývám canisterapií, jejími metodami, jejím působením na člověka a také některými vybranými cílovými skupinami canisterapie. Dále píši o další formě zooterapie, kterou je hiporehabilitace dělící se na hipoterapii, pedagogicko-psychologické ježdění a ježdění handicapovaných (paraježdění). Podrobněji rozebírám hlavně hipoterapii jako facilitační metodu z fyziologického i psychologického hlediska.
V praktické části se věnuji zkoumání znalostí a představ studentů dvou středních škol o zooterapii obecně, ale i o canisterapii a hipoterapii pomocí dotazníku.
Anotace v angličtině
With all the variety that nature brings to us, each individual can´t help but have a particular fawnest for specific specie. For this reason, among others, it seems primordial favoring the diversity in the choice of terapeutic animals. All animals that are well trained have a potencional of being great candidates to be zootherapeutic.The medicinal use of animals for the benefit of humans, zootherapy, dates all the way back to the medieval peri-od. Zootherapy helps individuals achieve their physical potential and encourages cognitive development. The human-animal relationship contributes to self-esteem and responds to human emotional needs such as unconditional love, and feeling useful.
In this piece I describe especially canistherapy, its methods, its influences on human and some various target groups of canistherapy. Also i write about another form of zootherapy which is a hiporehabilitation divided in hipotherapy, psychoterapeutical riding, horse back riding as a sport for disabled. In detail I deal mainly with hipotherapy as a facility method of physiology and psychology view point.
In practical part I try to examine knowledge and student´s conception of zootherapy in general, also of canistherapy and hipotherapy in two grammar schools helping by inter-rogatories.
Klíčová slova
Zooterapie, Zanisterapie, Hipoterapie, Felinoterapie, Činnost za účasti zvířat, Terapie pomocí zvířat, Klient(pacient).
Proveďte analýzu literárních pramenů k tématu zooterapie - zaměřte se
především na účinné léčebné faktory v canisterapii a hipoterapii.
Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový
a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek zvolte vhodnou
metodiku a proveďte výzkum na relevatním výzkumném souboru. Cílem výzkumu
bude porovnání informovanosti o zooterapii mezi studenty pomáhajících
profesí a gymnázií.
Proveďte analýzu získaných empirických údajů a zjištěná fakta interpretujte.
Zásady pro vypracování
Proveďte analýzu literárních pramenů k tématu zooterapie - zaměřte se
především na účinné léčebné faktory v canisterapii a hipoterapii.
Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový
a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek zvolte vhodnou
metodiku a proveďte výzkum na relevatním výzkumném souboru. Cílem výzkumu
bude porovnání informovanosti o zooterapii mezi studenty pomáhajících
profesí a gymnázií.
Proveďte analýzu získaných empirických údajů a zjištěná fakta interpretujte.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Galajdová, L. Pes lékařem lidské duše aneb Canisterapie. Praha: Grada
Publishing, 1999. ISBN 80-7169-789-3
Kulichová, J. Hiporehabilitace. Praha: Nadace OF pro Českou
hiporehabilitační společnost, 1995. Skriptum
Holý, K. Hornáček, K. Hipoterapie. Léčba pomocí koně. Praha: Montanex a.s., 2005. ISBN 80-7225-190-2
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Galajdová, L. Pes lékařem lidské duše aneb Canisterapie. Praha: Grada
Publishing, 1999. ISBN 80-7169-789-3
Kulichová, J. Hiporehabilitace. Praha: Nadace OF pro Českou
hiporehabilitační společnost, 1995. Skriptum
Holý, K. Hornáček, K. Hipoterapie. Léčba pomocí koně. Praha: Montanex a.s., 2005. ISBN 80-7225-190-2