Tato diplomová práce se zabývá analýzou fenoménu sharentingu a kidfluencingu, které v současné době nabývají na významu v kontextu digitálního rodičovství a komerčního využívání obrazu dětí na sociálních sítích. Cílem práce je identifikovat a vyhodnotit právní, etické a sociální důsledky těchto praktik a navrhnout možná řešení pro jejich regulaci. V teoretické části byla provedena revize relevantní literatury a analýza norem v kontextu ochrany osobních údajů dětí. Praktická část se zabývá aplikovaným výzkumem a zodpovězení čtyř výzkumných otázek v této problematice. V projektové části byl vyvinut návrh edukativní webové platformy, která má za cíl osvětlit problematiku a podpořit samořídící regulaci mezi rodiči a influencery. Výsledky této práce nabízí praktické návody a strategické doporučení, jak zodpovědně nakládat se sdílením dětí na digitálních platformách a jak přistupovat k influencer marketingu, jenž užívá děti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of the phenomenon of sharenting and kidfluencing, which are currently gaining importance in the context of digital parenting and the commercial exploitation of children's images on social media. The thesis aims to identify and evaluate the legal, ethical, and social implications of these practices and to propose possible solutions for their regulation. In the theoretical part, a review of the relevant literature and an analysis of standards in the context of children's privacy was conducted. The practical part deals with applied research and answering four research questions on this issue. In the project part, a design for an educational web platform was developed to shed light on the issue and to promote self-regulation among parents and influencers. The results of this work offer practical guidance and strategic recommendations on how to responsibly handle children's sharing on digital platforms and how to approach influencer marketing that uses children.
sharenting, kidfluencing, children, parenting, influencer marketing, social networks, cyber security, digital literacy, ethics
Rozsah průvodní práce
141 s. (207 568 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá analýzou fenoménu sharentingu a kidfluencingu, které v současné době nabývají na významu v kontextu digitálního rodičovství a komerčního využívání obrazu dětí na sociálních sítích. Cílem práce je identifikovat a vyhodnotit právní, etické a sociální důsledky těchto praktik a navrhnout možná řešení pro jejich regulaci. V teoretické části byla provedena revize relevantní literatury a analýza norem v kontextu ochrany osobních údajů dětí. Praktická část se zabývá aplikovaným výzkumem a zodpovězení čtyř výzkumných otázek v této problematice. V projektové části byl vyvinut návrh edukativní webové platformy, která má za cíl osvětlit problematiku a podpořit samořídící regulaci mezi rodiči a influencery. Výsledky této práce nabízí praktické návody a strategické doporučení, jak zodpovědně nakládat se sdílením dětí na digitálních platformách a jak přistupovat k influencer marketingu, jenž užívá děti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of the phenomenon of sharenting and kidfluencing, which are currently gaining importance in the context of digital parenting and the commercial exploitation of children's images on social media. The thesis aims to identify and evaluate the legal, ethical, and social implications of these practices and to propose possible solutions for their regulation. In the theoretical part, a review of the relevant literature and an analysis of standards in the context of children's privacy was conducted. The practical part deals with applied research and answering four research questions on this issue. In the project part, a design for an educational web platform was developed to shed light on the issue and to promote self-regulation among parents and influencers. The results of this work offer practical guidance and strategic recommendations on how to responsibly handle children's sharing on digital platforms and how to approach influencer marketing that uses children.
sharenting, kidfluencing, children, parenting, influencer marketing, social networks, cyber security, digital literacy, ethics
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části proveďte rešerši relevantní literatury a dalších zdrojů především z oblasti marketingové komunikace na sociálních sítích, sharentingu a influencer marketingu. 2. Stanovte cíl diplomové práce, formulujte výzkumné otázky, v rámci výzkumné metody formou kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu zvolte vhodná kritéria k získání požadovaných dat. 3. Charakterizujte a analyzujte současnou situaci, zpracujte výzkum ve formě polostrukturovaných rozhovorů s rodiči a dotazníkového šetření. Vyhodnoťte získaná data a vyvoďte relevantní závěry. 4. Na základě zjištěných výsledků zodpovězte výzkumné otázky a formulujte zásadní zjištění pro projektovou část. 5. Navrhněte projektové řešení v podobě osvětové webové stránky.
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části proveďte rešerši relevantní literatury a dalších zdrojů především z oblasti marketingové komunikace na sociálních sítích, sharentingu a influencer marketingu. 2. Stanovte cíl diplomové práce, formulujte výzkumné otázky, v rámci výzkumné metody formou kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu zvolte vhodná kritéria k získání požadovaných dat. 3. Charakterizujte a analyzujte současnou situaci, zpracujte výzkum ve formě polostrukturovaných rozhovorů s rodiči a dotazníkového šetření. Vyhodnoťte získaná data a vyvoďte relevantní závěry. 4. Na základě zjištěných výsledků zodpovězte výzkumné otázky a formulujte zásadní zjištění pro projektovou část. 5. Navrhněte projektové řešení v podobě osvětové webové stránky.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích: prosaďte se na Facebooku a Twitteru. Brno: Computer Press, 2011. ISBN ISBN978-80-251-3320-0. BROWN, Duncan a HAYES, Nick. Influencer marketing: who really influences your customers? London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2008. ISBN 978-0-7506-8600-6. ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN ISBN978-80-2513-804-5. JANOUCH, Viktor. Internetový marketing. 2. vyd. V Brně: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4311-7. LOSEKOOT, Michelle a Eliška VYHNÁNKOVÁ. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-084-2. PLUNKETT, Leah A. Sharenthood: Why We Should Think before We Talk about Our Kids Online. B.m.: MIT Press, 2019. ISBN 9780262042697. PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0787-2.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích: prosaďte se na Facebooku a Twitteru. Brno: Computer Press, 2011. ISBN ISBN978-80-251-3320-0. BROWN, Duncan a HAYES, Nick. Influencer marketing: who really influences your customers? London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2008. ISBN 978-0-7506-8600-6. ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN ISBN978-80-2513-804-5. JANOUCH, Viktor. Internetový marketing. 2. vyd. V Brně: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4311-7. LOSEKOOT, Michelle a Eliška VYHNÁNKOVÁ. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-084-2. PLUNKETT, Leah A. Sharenthood: Why We Should Think before We Talk about Our Kids Online. B.m.: MIT Press, 2019. ISBN 9780262042697. PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0787-2.
Přílohy volně vložené
Dotazník - celková podoba,
Dotazník - schéma,
Dotazník - všechny otázky,
Kampaň - vizuály,
Projekt - logo,
Web - návrh landing page a záložka výzkumu
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (doc. Šramová):
1. Aké by boli návrhy vychádzajúc z výsledkov Vami zrealizovaného výskumu pre komunikačný projekt či kampaň zameranú na zvyšovanie mediálnej gramotnosti rodičov?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.