Tato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci a analýzu psychosociálních rizik, jimž čelí žáci na vybrané střední škole. Cílem práce je poskytnout podrobný pohled na různé faktory, které mohou ovlivnit duševní a sociální zdraví žáků ve školním prostředí. Metodologie výzkumu zahrnuje kombinaci kvantitativních a kvalitativních metod. Pro analýzu současného stavu psychosociálních rizik byla využita SWOT analýza. Dále pak metoda dotazníkového šetření a rozhovory s žáky a školní psycholožkou příslušné střední školy včetně explorativní datové analýzy. Výsledky výzkumu odhalují různé formy psychosociálních rizik, včetně stresu a návykových látek. Tato práce přináší důležitý příspěvek k porozumění psychosociálním rizikům žáků na středních školách a poskytuje základ pro budoucí intervence a výzkum v oblasti školního prostředí a zdraví mládeže.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on identifying and analyzing psychosocial risks faced by students at a selected secondary school. The aim of the theses is to provide a detailed insight into various factors that can affect the mental and social health of students in the school environment. The research methodology includes a combination of quantitative and qualitative methods. A SWOT analysis was used to analyse the current state of psychosocial risks. Furthermore, the questionnaire survey method and interviews with pupils and the school psychologist of the relevant secondary school, including exploratory data analysis. The research results reveal various forms of psychosocial risks and including stress and substance abuse. This thesis contributes significantly to understanding the psychosocial risks faced by students in secondary schools and provides a basis for future interventions and research in the field of school environment and youth health.
Klíčová slova
adolescence, dotazníkové šetření, návykové látky, psychosociální rizika, sociální sítě, stres, střední škola, SWOT analýza
Klíčová slova v angličtině
addictive substances, adolescence, high School, psychosocial risks, social networks, stress, questionnaire surveys, SWOT analysis
Rozsah průvodní práce
57s (87 076 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci a analýzu psychosociálních rizik, jimž čelí žáci na vybrané střední škole. Cílem práce je poskytnout podrobný pohled na různé faktory, které mohou ovlivnit duševní a sociální zdraví žáků ve školním prostředí. Metodologie výzkumu zahrnuje kombinaci kvantitativních a kvalitativních metod. Pro analýzu současného stavu psychosociálních rizik byla využita SWOT analýza. Dále pak metoda dotazníkového šetření a rozhovory s žáky a školní psycholožkou příslušné střední školy včetně explorativní datové analýzy. Výsledky výzkumu odhalují různé formy psychosociálních rizik, včetně stresu a návykových látek. Tato práce přináší důležitý příspěvek k porozumění psychosociálním rizikům žáků na středních školách a poskytuje základ pro budoucí intervence a výzkum v oblasti školního prostředí a zdraví mládeže.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on identifying and analyzing psychosocial risks faced by students at a selected secondary school. The aim of the theses is to provide a detailed insight into various factors that can affect the mental and social health of students in the school environment. The research methodology includes a combination of quantitative and qualitative methods. A SWOT analysis was used to analyse the current state of psychosocial risks. Furthermore, the questionnaire survey method and interviews with pupils and the school psychologist of the relevant secondary school, including exploratory data analysis. The research results reveal various forms of psychosocial risks and including stress and substance abuse. This thesis contributes significantly to understanding the psychosocial risks faced by students in secondary schools and provides a basis for future interventions and research in the field of school environment and youth health.
Klíčová slova
adolescence, dotazníkové šetření, návykové látky, psychosociální rizika, sociální sítě, stres, střední škola, SWOT analýza
Klíčová slova v angličtině
addictive substances, adolescence, high School, psychosocial risks, social networks, stress, questionnaire surveys, SWOT analysis
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši k problematice psychosociálních rizik.
Analyzujte současný stav psychosociálních rizik žáků na vybrané střední škole.
Na základě výsledků provedené analýzy navrhněte vhodná preventivní opatření pro snížení identifikovaných rizik.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši k problematice psychosociálních rizik.
Analyzujte současný stav psychosociálních rizik žáků na vybrané střední škole.
Na základě výsledků provedené analýzy navrhněte vhodná preventivní opatření pro snížení identifikovaných rizik.
Seznam doporučené literatury
CLINE, Tony, Anthea GULLIFORD and Susana BIRCH. Educational psychology: topics in applied psychology. 2nd Edition. London: Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-18-487-2331-3.
KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava. Krizové situace ve škole: bezpečnostní problematika ve školní praxi. Praha: Grada, 2020. ISBN 78-80-247-2731-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2. zpracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
CLINE, Tony, Anthea GULLIFORD and Susana BIRCH. Educational psychology: topics in applied psychology. 2nd Edition. London: Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-18-487-2331-3.
KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava. Krizové situace ve škole: bezpečnostní problematika ve školní praxi. Praha: Grada, 2020. ISBN 78-80-247-2731-8.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2. zpracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
nejsou přílohy
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky oponenta:
1. Jaké jsou silné stránky zvolené metody dotazníku a jaké slabé stránky/limity? Jakým způsobem mohly tyto limity ovlivnit průběh či výsledky zkoumání? - zodpovězeno částečně
2. Vysvětlete, odkud pramení vaše zaměření zkoumání při dotazníkovém šetření na oblast BOZP a první pomoci v souvislosti s výskytem psychosociálních rizik na vybrané škole a jaký dopad mohou mít na psychosociální pohodu žáků? - zodpovězeno částečně
3. Jakým způsobem jste pracovala s metodou pozorování a jaká zjištění a přínos pro BP vám přinesla tato metoda? - zodpovězeno zcela
Diskuze:
doc. Ing. Šárka Kročová, Ph.D. - Můžete více okomentovat výsledky otázky dotazníkové šetření, zaměřenou na návykové látky? - zodpovězeno zcela