Práce se zabývá dopravní výchovou dětí a mládeže s cílem identifikovat úroveň znalostí a potenciální rizika spojená s nedostatečnou přípravou v této oblasti. Teoretická část práce přináší přehled současných poznatků o dopravní výchově, zdůrazňuje její význam pro dospívající a analyzuje faktory ovlivňující jejich bezpečnostní chování v dopravě. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření, které zkoumalo úroveň znalostí dopravní výchovy mezi dospívajícími a identifikovalo specifická rizika vyplývající z jejich nedostatečných znalostí. Na základě získaných dat byla formulována doporučení a opatření, která by měla přispět ke zlepšení situace v oblasti dopravní výchovy a bezpečnosti dospívajících na silnicích. Práce poskytuje ucelený pohled na problematiku dopravní výchovy dětí a mládeže a přináší užitečné poznatky a doporučení pro další rozvoj této oblasti.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on traffic education of children and youth, which aims to identify the level of knowledge and potential risks associated with weak preparation in this area. The theoretical part of this work focuses on current knowledge about traffic education, emphasizes its importance for teenagers, and analyzes the factors that are influencing their safety behavior in traffic. In the practical part, a survey was carried out that explored the level of knowledge of traffic education among teenagers and identified specific risks resulting from their unsatisfactory knowledge. Based on the data from the survey created suggestions and measures which should be helpful to improve the situation in traffic education and the safety of teenagers on the roads. This thesis provides a complete overview of the issue of traffic education for children and youth and offers useful suggestions and recommendations for the next development of this area.
Klíčová slova
Bezpečnost, chování, doprava, dopravní výchova, dospívající, mládež, prevence, rizika, školní prostředí, vzdělávání.
Práce se zabývá dopravní výchovou dětí a mládeže s cílem identifikovat úroveň znalostí a potenciální rizika spojená s nedostatečnou přípravou v této oblasti. Teoretická část práce přináší přehled současných poznatků o dopravní výchově, zdůrazňuje její význam pro dospívající a analyzuje faktory ovlivňující jejich bezpečnostní chování v dopravě. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření, které zkoumalo úroveň znalostí dopravní výchovy mezi dospívajícími a identifikovalo specifická rizika vyplývající z jejich nedostatečných znalostí. Na základě získaných dat byla formulována doporučení a opatření, která by měla přispět ke zlepšení situace v oblasti dopravní výchovy a bezpečnosti dospívajících na silnicích. Práce poskytuje ucelený pohled na problematiku dopravní výchovy dětí a mládeže a přináší užitečné poznatky a doporučení pro další rozvoj této oblasti.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on traffic education of children and youth, which aims to identify the level of knowledge and potential risks associated with weak preparation in this area. The theoretical part of this work focuses on current knowledge about traffic education, emphasizes its importance for teenagers, and analyzes the factors that are influencing their safety behavior in traffic. In the practical part, a survey was carried out that explored the level of knowledge of traffic education among teenagers and identified specific risks resulting from their unsatisfactory knowledge. Based on the data from the survey created suggestions and measures which should be helpful to improve the situation in traffic education and the safety of teenagers on the roads. This thesis provides a complete overview of the issue of traffic education for children and youth and offers useful suggestions and recommendations for the next development of this area.
Klíčová slova
Bezpečnost, chování, doprava, dopravní výchova, dospívající, mládež, prevence, rizika, školní prostředí, vzdělávání.
Zpracujte teoretickou část bakalářské práce z domácích i zahraničních zdrojů.
Proveďte analýzu současného stavu vzdělávání dopravní výchovy dospívajících dětí.
Na základě provedené analýzy proveďte návrhy a opatření pro zlepšení dané problematiky při výchově dětí a mládeže.
Zásady pro vypracování
Zpracujte teoretickou část bakalářské práce z domácích i zahraničních zdrojů.
Proveďte analýzu současného stavu vzdělávání dopravní výchovy dospívajících dětí.
Na základě provedené analýzy proveďte návrhy a opatření pro zlepšení dané problematiky při výchově dětí a mládeže.
Seznam doporučené literatury
JOCHMANNOVÁ, Leona a KIMPLOVÁ, Tereza. Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Psyché. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-2569-2.
MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
ŠUCHA, Matúš. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Psyché. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4113-0.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
JOCHMANNOVÁ, Leona a KIMPLOVÁ, Tereza. Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Psyché. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-2569-2.
MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
ŠUCHA, Matúš. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Psyché. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4113-0.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky oponenta:
1. Uveďte výhody praktického výcviku v simulovaných podmínkách na dopravním hřišti. - zodpovězeno zcela
2. Jaké možnosti má městská policie v zapojení do dopravní výchovy dětí a mládeže? - zodpovězeno zcela
Diskuze:
doc. Ing. Šárka Kročová, Ph.D. - Můžete porovnat přístup ke dopravnímu vzdělávání mládeže v České republice a v zahraničí? Vyskytují se některé prvky výuky, které považujete za přínosné a vhodné pro zařazení i do vzdělávání mládeže v tomto odvětví v rámci České republiky? - zodovzězeno částečně
Z jakých zdrojů lze čerpat finanování pro projekty tohoto typu? - zodpovězeno zcela
Ing. Petr Veselík, Ph.D. - Použil jste jako hlavní metodu dotazníkové šetření, diskutoval jste skladbu tohoto dotazníku s odborníkem? - zodpovězeno zcela
Jak jste ověřoval v práci stanovené výzkumné otázky? Použil jste i statistické metody, jako je například testování statistických hypotéz? - zodpovězeno částečně
Proč jste v práci nepoužil žádnou metodu analýzy rizik? - zodpovězeno částečně