Diplomová práce se zabývá prestiží profese učitelů mateřských škol. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o prestiži jako multidimenzionálním pojetí. Dále jsou zde popsány historické souvislosti a vývoj prestiže učitelské profese. Teoretická část také popisuje kulturní a společenské determinanty, jež mají vliv na prestiž učitelů mateřských škol. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, jehož hlavním cílem je popsat, jak učitelé mateřských škol vnímají prestiž svého povolání. Výzkumné šetření je realizováno prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami mateřských škol. Zpracováním a analýzou dat z výzkumu bylo zjištěno, že učitelky mateřských škol považují svoji profesi za prestižní oproti veřejnému mínění. Výsledkem je navržení možných postupů ke zvýšení prestiže učitelů mateřských škol, jak ze strany učitelů, tak ze strany veřejnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the prestige of the profession of kindergarten teachers. In the theoretical part, the findings on prestige as a multidimensional concept are summarized. Furthermore, the historical context and development of the prestige of the teaching profession are described here. The theoretical part also describes the cultural and social determinants that influence the prestige of kindergarten teachers. The practical part is based on qualitative research, whose main goal is to describe how kindergarten teachers perceive the prestige of their profession. The research investigation is carried out through semi-structured interviews with kindergarten teachers. By processing and analyzing data from the research, it was found that kindergarten teachers consider their profession to be prestigious compared to public opinion. The result is the design of possible procedures to increase the prestige of kindergarten teachers, both on the part of teachers and on the part of the public.
Klíčová slova
prestiž, profese, učitel mateřské školy, individuální prestiž, sociální prestiž, motivace, angažovanost, vzdělávací systém, mzdové ohodnocení, vzdělávací politika
Diplomová práce se zabývá prestiží profese učitelů mateřských škol. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o prestiži jako multidimenzionálním pojetí. Dále jsou zde popsány historické souvislosti a vývoj prestiže učitelské profese. Teoretická část také popisuje kulturní a společenské determinanty, jež mají vliv na prestiž učitelů mateřských škol. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, jehož hlavním cílem je popsat, jak učitelé mateřských škol vnímají prestiž svého povolání. Výzkumné šetření je realizováno prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami mateřských škol. Zpracováním a analýzou dat z výzkumu bylo zjištěno, že učitelky mateřských škol považují svoji profesi za prestižní oproti veřejnému mínění. Výsledkem je navržení možných postupů ke zvýšení prestiže učitelů mateřských škol, jak ze strany učitelů, tak ze strany veřejnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the prestige of the profession of kindergarten teachers. In the theoretical part, the findings on prestige as a multidimensional concept are summarized. Furthermore, the historical context and development of the prestige of the teaching profession are described here. The theoretical part also describes the cultural and social determinants that influence the prestige of kindergarten teachers. The practical part is based on qualitative research, whose main goal is to describe how kindergarten teachers perceive the prestige of their profession. The research investigation is carried out through semi-structured interviews with kindergarten teachers. By processing and analyzing data from the research, it was found that kindergarten teachers consider their profession to be prestigious compared to public opinion. The result is the design of possible procedures to increase the prestige of kindergarten teachers, both on the part of teachers and on the part of the public.
Klíčová slova
prestiž, profese, učitel mateřské školy, individuální prestiž, sociální prestiž, motivace, angažovanost, vzdělávací systém, mzdové ohodnocení, vzdělávací politika
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se prestiže povolání a profese učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na definování pojmu prestiže, jeho významné mezníky a podmínky působící na prestiž.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím písemného a ústního dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se prestiže povolání a profese učitele mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na definování pojmu prestiže, jeho významné mezníky a podmínky působící na prestiž.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím písemného a ústního dotazování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
Boudová, S. et al. (2020). ČŠI. Mezinárodní šetření TALIS 2018. https://www.csicr.cz/Csicr/ media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezinárodní%20šetření/Narodni-zprava-TALIS-2018_rozsirene_vydani.pdf
García-Mainar, I., Montuenga, V. M., & García-Martín, G. (2018). Occupational Prestige and Gender-Occupational Segregation. Work, Employment and Society, 32 (2), 348\textendash367.
Kopecká, I. (2015). Psychologie. 3. díl. Praha: Grada.
Majerčíková, J., & Urbaniecová, K. (2020). Prestiž učitelství v mateřské škole optikou subjektivní percepce učitelek. Studia paedagogica, 25 (1), 51\textendash77.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Grada.Začátek formuláře
Seznam doporučené literatury
Boudová, S. et al. (2020). ČŠI. Mezinárodní šetření TALIS 2018. https://www.csicr.cz/Csicr/ media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezinárodní%20šetření/Narodni-zprava-TALIS-2018_rozsirene_vydani.pdf
García-Mainar, I., Montuenga, V. M., & García-Martín, G. (2018). Occupational Prestige and Gender-Occupational Segregation. Work, Employment and Society, 32 (2), 348\textendash367.
Kopecká, I. (2015). Psychologie. 3. díl. Praha: Grada.
Majerčíková, J., & Urbaniecová, K. (2020). Prestiž učitelství v mateřské škole optikou subjektivní percepce učitelek. Studia paedagogica, 25 (1), 51\textendash77.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Grada.Začátek formuláře
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce hodnotí pozitivně teoretickou část. Výzkum v rámci empirické části vykazuje adekvátní zpracování. Oponentka práce shledává klady v teoretické části, která je logicky strukturována a adekvátně rozvíjí stěžejní koncepty práce. Empirická práce představuje výzkum, který je vhodně vyhodnocen. Oponentka práce okomentovala použitou doplňkovou metodu pozorování, která z jejího pohledu nezajišťovala triangulaci. Vedoucí práce položil dvě otázky. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila dvě otázky. Studentka odpověděla samostatně. Proběhla diskuze komise. Dr. Petrů Puhrová poukázala na výběr aktérů pro výzkum, který může ovlivňovat vnímání prestiže učitelské profese.