Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru a zabývá se tématem role učitelky v Montessori mateřské škole. Teoretickou část tvoří tři kapitoly. Úvodní kapitola se zabývá alternativním vzděláváním, jeho charakteristickými rysy, funkcemi a typy těchto směrů. Druhá kapitola pojednává o Montessori pedagogice a její charakteristice a myšlenkách, zakladatelce Marie Montessori, Montessori principech a vzdělávacích oblastech. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována samotnému učiteli v tradiční a Montessori mateřské škole, jeho roli a profesním kompetencím. Závěr této kapitoly pojednává o specifikách práce a činnostech učitelky v Montessori mateřské škole.
Praktická část diplomové práce byla realizována prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit a popsat, jak učitelky v Montessori mateřské škole vnímají svoji roli v Montessori vzdělávacích oblastech. Výzkum byl realizován s využitím metod polostrukturovaného interview s učitelkami ve vybrané Montessori mateřské škole a pozorování interakce učitelky s dětmi.
Anotace v angličtině
The master's thesis has a theoretical-empirical character. The master's thesis deals with the role of the teacher in a Montessori kindergarten. The theoretical part of the master's thesis consists of three chapters. The introductory chapter of the master's thesis is focused on characteristics of alternative education and its functions. The second chapter of the master's thesis is focused on Montessori pedagogy and its characteristics and ideas, the founder Maria Montessori, Montessori principles and educational fields. The final chapter of the theoretical part is devoted to the teacher himself in traditional and Montessori kindergarten, his roles and professional competences. The conclusion of the final chapter of the master's thesis deals with the specifics of the work and activities of a teacher in Montessori kindergarten.
The practical part of the master's thesis was accomplished by qualitative research, whose aim was to find out and describe how teachers in Montessori kindergarten perceive their role in Montessori educational fields. The research is based on an analysis of semi-structured interviews with selected Montessori kindergarten teachers in the selected Montessori kindergarten and on an analysis of unstructured observation of teacher-child interaction.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, Montessori pedagogika, profesní kompetence, role učitele, pedocentrismus
Klíčová slova v angličtině
alternative education, Montessori pedagogy, professional competence, role of the teacher, pedocentrism
Rozsah průvodní práce
91 s. (168 124 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru a zabývá se tématem role učitelky v Montessori mateřské škole. Teoretickou část tvoří tři kapitoly. Úvodní kapitola se zabývá alternativním vzděláváním, jeho charakteristickými rysy, funkcemi a typy těchto směrů. Druhá kapitola pojednává o Montessori pedagogice a její charakteristice a myšlenkách, zakladatelce Marie Montessori, Montessori principech a vzdělávacích oblastech. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována samotnému učiteli v tradiční a Montessori mateřské škole, jeho roli a profesním kompetencím. Závěr této kapitoly pojednává o specifikách práce a činnostech učitelky v Montessori mateřské škole.
Praktická část diplomové práce byla realizována prostřednictvím kvalitativně orientovaného výzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit a popsat, jak učitelky v Montessori mateřské škole vnímají svoji roli v Montessori vzdělávacích oblastech. Výzkum byl realizován s využitím metod polostrukturovaného interview s učitelkami ve vybrané Montessori mateřské škole a pozorování interakce učitelky s dětmi.
Anotace v angličtině
The master's thesis has a theoretical-empirical character. The master's thesis deals with the role of the teacher in a Montessori kindergarten. The theoretical part of the master's thesis consists of three chapters. The introductory chapter of the master's thesis is focused on characteristics of alternative education and its functions. The second chapter of the master's thesis is focused on Montessori pedagogy and its characteristics and ideas, the founder Maria Montessori, Montessori principles and educational fields. The final chapter of the theoretical part is devoted to the teacher himself in traditional and Montessori kindergarten, his roles and professional competences. The conclusion of the final chapter of the master's thesis deals with the specifics of the work and activities of a teacher in Montessori kindergarten.
The practical part of the master's thesis was accomplished by qualitative research, whose aim was to find out and describe how teachers in Montessori kindergarten perceive their role in Montessori educational fields. The research is based on an analysis of semi-structured interviews with selected Montessori kindergarten teachers in the selected Montessori kindergarten and on an analysis of unstructured observation of teacher-child interaction.
Klíčová slova
alternativní vzdělávání, Montessori pedagogika, profesní kompetence, role učitele, pedocentrismus
Klíčová slova v angličtině
alternative education, Montessori pedagogy, professional competence, role of the teacher, pedocentrism
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky profese učitelky v Montessori mateřské škole.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti role učitelky v mateřské škole.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a polostrukturovaného interview s učitelkami.
Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Lillard, A. S. (2021). Montessori as an alternative early childhood education. Early child development and care, 191(7-8), 1196-1206.
Montessori, M. (2014). The Montessori method. Transaction Publishers.
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga. Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Grada.
Seznam doporučené literatury
Lillard, A. S. (2021). Montessori as an alternative early childhood education. Early child development and care, 191(7-8), 1196-1206.
Montessori, M. (2014). The Montessori method. Transaction Publishers.
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga. Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce přistupuje kriticky k celé koncepci práce. Za nedostatečné považuje využití neadekvátních literárních zdrojů. Teoretická část není nosným pilířem pro praktickou část. V praktické části chybí koncepce a struktura. Nejslabší stránkou je absentující analýza zjištění a následná diskuze. Oponentka práce hodnotí práci poměrně kriticky. V teoretické části absentuje použití odborných literárních zdrojů a práce má kompilační charakter. Praktická část obsahuje stěžejní nedostatky, zejména v rovině analýzy a interpretace dat. Nesourodě působí stanovení kategorií a diskuze neobsahuje žádné odborné zdroje ke komparaci. Na otázky vedoucí i oponentky odpovídala studentka se slabou argumentací.