Diplomová práce má výzkumný charakter. Cílem této práce je seznámit čtenáře
s problematikou čtenářské pregramotnosti, která je v předškolním věku nesmírně důležitou oblastí. Práce uvádí vymezení terminologie společného čtení, které je zvlášť vhodnou metodou pro podporu porozumění čtenému textu, představí interakci dospělého a dítěte a jejich pohled na metodu společného čtení, a to jak z pohledu dospělého, tak z pohledu dítěte. Dále definuje atributy, které jsou důležitou součástí společného čtení a které dospělí využívají k zefektivnění společného čtení. Práce seznamuje čtenáře s teoretickými východisky porozumění dítěte předškolního věku a vhodné podpory porozumění čtenému textu u dětí v mateřské škole, a do jisté míry poukazuje na žádoucí využívání čtenářských strategií.
Empirická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, do kterého byli zapojeni žáci
8. třídy a děti předškolního věku. Výzkumnou metodou bylo polostrukturované pozorování a rozhovor. Ve výzkumném šetření bylo pozorováno společné čtení ve dvojicích dítěte a žáka. Konkrétněji se výzkum zaměřil na pozorování atributů a jevů společného čtení, a také na závěrečné rozhovory s dítětem předškolního věku, pomocí kterých byl zjišťováno, jak dítě na společné čtení pohlíží. Výsledky šetření odhalily, jaké atributy se objevují u společného čtení dítěte a žáka, o jaké atributy společného čtení jeví dětí předškolního věku zájem a jaký je pohled předškolního dítěte na společné čtení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a research character. The aim of this thesis is to acquaint the reader with the issue of pre-reading literacy, which is an extremely important area in preschool age. The thesis presents the definition of the terminology of reading together, which is a particularly suitable method for reading comprehension, presents the interaction of an adult and a child and their view of the method of reading together, both from the perspective of an adult and from the point of view of a child. It also defines attributes that are an important part of reading together and that adults use to make reading together more effective. The thesis acquaints the reader with the theoretical basis of the understanding of a preschool child and the appropriate support of reading comprehension in kindergarten children, and to a certain extent points out the desirable use of reading strategies.
The empirical part is devoted to qualitative research, in which pupils were involved 8th grade primary schools and preschool children. The research method was semi-structured observation and interview. In the research survey, joint reading in pairs was observed child and pupil. More specifically, the research focused on the observation of the attributes and phenomena of reading together, And also the final interviews with a preschool child, which were used to find out how the child views reading together. The results of the investigation revealed what attributes are emerging. In the case of shared reading of a child and a pupil, what attributes of joint reading are of interest to preschool children and what
is the view of a preschool child on reading together.
Diplomová práce má výzkumný charakter. Cílem této práce je seznámit čtenáře
s problematikou čtenářské pregramotnosti, která je v předškolním věku nesmírně důležitou oblastí. Práce uvádí vymezení terminologie společného čtení, které je zvlášť vhodnou metodou pro podporu porozumění čtenému textu, představí interakci dospělého a dítěte a jejich pohled na metodu společného čtení, a to jak z pohledu dospělého, tak z pohledu dítěte. Dále definuje atributy, které jsou důležitou součástí společného čtení a které dospělí využívají k zefektivnění společného čtení. Práce seznamuje čtenáře s teoretickými východisky porozumění dítěte předškolního věku a vhodné podpory porozumění čtenému textu u dětí v mateřské škole, a do jisté míry poukazuje na žádoucí využívání čtenářských strategií.
Empirická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, do kterého byli zapojeni žáci
8. třídy a děti předškolního věku. Výzkumnou metodou bylo polostrukturované pozorování a rozhovor. Ve výzkumném šetření bylo pozorováno společné čtení ve dvojicích dítěte a žáka. Konkrétněji se výzkum zaměřil na pozorování atributů a jevů společného čtení, a také na závěrečné rozhovory s dítětem předškolního věku, pomocí kterých byl zjišťováno, jak dítě na společné čtení pohlíží. Výsledky šetření odhalily, jaké atributy se objevují u společného čtení dítěte a žáka, o jaké atributy společného čtení jeví dětí předškolního věku zájem a jaký je pohled předškolního dítěte na společné čtení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a research character. The aim of this thesis is to acquaint the reader with the issue of pre-reading literacy, which is an extremely important area in preschool age. The thesis presents the definition of the terminology of reading together, which is a particularly suitable method for reading comprehension, presents the interaction of an adult and a child and their view of the method of reading together, both from the perspective of an adult and from the point of view of a child. It also defines attributes that are an important part of reading together and that adults use to make reading together more effective. The thesis acquaints the reader with the theoretical basis of the understanding of a preschool child and the appropriate support of reading comprehension in kindergarten children, and to a certain extent points out the desirable use of reading strategies.
The empirical part is devoted to qualitative research, in which pupils were involved 8th grade primary schools and preschool children. The research method was semi-structured observation and interview. In the research survey, joint reading in pairs was observed child and pupil. More specifically, the research focused on the observation of the attributes and phenomena of reading together, And also the final interviews with a preschool child, which were used to find out how the child views reading together. The results of the investigation revealed what attributes are emerging. In the case of shared reading of a child and a pupil, what attributes of joint reading are of interest to preschool children and what
is the view of a preschool child on reading together.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice předčtenářské gramotnosti.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k problematice společného čtení a podpory porozumění čtenému textu u dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice předčtenářské gramotnosti.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k problematice společného čtení a podpory porozumění čtenému textu u dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Bettelheim, B. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Portál.
Broek, P., Kendeou, P., Lousberg, S., & Visser, G. (2011). Preparing for reading comprehension: Fostering text comprehension skills in preschool and early elementary school children. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(1), 259–268.
Krüger, K., & Šafránková, K. (2021). Čteme s nečtenáři a učíme se kriticky myslet. Šafrán.
Pentimonti, J. M., Zucker, T. A., Justice, L. M., Petscher, Y., Piasta, S. B., & Kaderavek, J. N. (2012). A standardized tool for assessing the quality of classroom-based shared reading: Systematic assessment of book reading (SABR). Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 512–528. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.12.007
Petrová, Z., & Moneva, L. (2023). The role of shared book reading practices in early literacy development. In K. Urban (Ed.), Development of key literacy skills in early childhood education (s. 19–38). Peter Lang.
Seznam doporučené literatury
Bettelheim, B. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Portál.
Broek, P., Kendeou, P., Lousberg, S., & Visser, G. (2011). Preparing for reading comprehension: Fostering text comprehension skills in preschool and early elementary school children. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(1), 259–268.
Krüger, K., & Šafránková, K. (2021). Čteme s nečtenáři a učíme se kriticky myslet. Šafrán.
Pentimonti, J. M., Zucker, T. A., Justice, L. M., Petscher, Y., Piasta, S. B., & Kaderavek, J. N. (2012). A standardized tool for assessing the quality of classroom-based shared reading: Systematic assessment of book reading (SABR). Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 512–528. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.12.007
Petrová, Z., & Moneva, L. (2023). The role of shared book reading practices in early literacy development. In K. Urban (Ed.), Development of key literacy skills in early childhood education (s. 19–38). Peter Lang.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce kriticky hodnotí spolupráci s autorkou. Nedostatky vidí v neprovázanosti jednotlivých kapitol. V empirické části došlo k nesouladu mezi stanovými cíli a výzkumnými otázkami. Objevují se nelogická rozhodnutí autorky. Nekorelují ani oblasti pozorování a rozhovoru. Nedostatky se promítly do výsledků práce. Oponentka práce hodnotí práci kladněji. Teoretická část působí přehledně, avšak má rezervy ve zpracování. Empirická část splnila požadavky s nedostatky. Oponentka položila jednu otázku. Studentka odpověděla s mírnými nepřesnostmi. Vedoucí práce položila dvě otázky. Studentka odpověděla adekvátně.