Diplomová práce se zabývá významem vnímané zdatnosti učitelů mateřských škol v souvislosti se zvládáním pracovní zátěže. Teoretická část se zaměřuje na vymezení klíčových pojmů, mezi něž patří pracovní zátěž, stres, zvládání zátěže a vnímání osobní zdatnosti. V empirické části je poté představen kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit souvislost právě mezi vnímanou zdatností učitelů mateřských škol a jejich pracovní zátěží. Výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím dotazníkové baterie. Hlavním zjištěním bylo odhalení existence statisticky významné souvislosti mezi těmito proměnnými. Taktéž byly zjištěny zátěžové faktory objevující se v profesi učitele mateřské školy jako nezvládnutá inkluze, množství administrativy či nedocenění školství.
Anotace v angličtině
This master thesis examines the importance of self-efficacy of kindergarten teachers in relation to workload management. The theoretical part focuses on the definition of key concepts, including workload, stress, workload management and self-efficacy. The empirical section then presents quantitative research that aimed to establish a link specifically between the self-efficacy of kindergarten teachers and their workload. The research investigation was conducted through a questionnaire battery. The main finding of the investigation was the existence of a statistically significant association between these phenomena. Also, stress factors appearing in the kindergarten teaching profession such as unmanaged inclusion, the amount of administration or underestimation of education were identified.
Klíčová slova
učitel mateřské školy, pracovní zátěž, stres, odolnost, vnímaná osobní zdatnost
Diplomová práce se zabývá významem vnímané zdatnosti učitelů mateřských škol v souvislosti se zvládáním pracovní zátěže. Teoretická část se zaměřuje na vymezení klíčových pojmů, mezi něž patří pracovní zátěž, stres, zvládání zátěže a vnímání osobní zdatnosti. V empirické části je poté představen kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit souvislost právě mezi vnímanou zdatností učitelů mateřských škol a jejich pracovní zátěží. Výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím dotazníkové baterie. Hlavním zjištěním bylo odhalení existence statisticky významné souvislosti mezi těmito proměnnými. Taktéž byly zjištěny zátěžové faktory objevující se v profesi učitele mateřské školy jako nezvládnutá inkluze, množství administrativy či nedocenění školství.
Anotace v angličtině
This master thesis examines the importance of self-efficacy of kindergarten teachers in relation to workload management. The theoretical part focuses on the definition of key concepts, including workload, stress, workload management and self-efficacy. The empirical section then presents quantitative research that aimed to establish a link specifically between the self-efficacy of kindergarten teachers and their workload. The research investigation was conducted through a questionnaire battery. The main finding of the investigation was the existence of a statistically significant association between these phenomena. Also, stress factors appearing in the kindergarten teaching profession such as unmanaged inclusion, the amount of administration or underestimation of education were identified.
Klíčová slova
učitel mateřské školy, pracovní zátěž, stres, odolnost, vnímaná osobní zdatnost
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se stresu a pracovní zátěže učitelů.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na pracovní zátěž a vnímanou zdatnost u učitelů mateřských škol.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a následná interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se stresu a pracovní zátěže učitelů.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na pracovní zátěž a vnímanou zdatnost u učitelů mateřských škol.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování získaných dat, jejich vyhodnocení a následná interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. (2016). Stres v práci a v životě: jak pochopit a zvládat. Portál.
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T., & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Guo, Y., Justice, L. M., Sawyer, B., & Tompkins, V. (2011). Exploring factors related to preschool teachers’ self-efficacy. Teaching and Teacher Education, 27(5), 961–968.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Grada.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Grada.
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. (2016). Stres v práci a v životě: jak pochopit a zvládat. Portál.
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T., & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Guo, Y., Justice, L. M., Sawyer, B., & Tompkins, V. (2011). Exploring factors related to preschool teachers’ self-efficacy. Teaching and Teacher Education, 27(5), 961–968.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Grada.
Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce hodnotí pozitivně teoretickou část práce. V rámci empirické části jsou logicky formulovány cíle, které jsou výzkumem naplněny. Kladně je hodnocena velikost výzkumného vzorku. Limity jsou shledávány zejména v grafickém znázornění statistiky nevýznamných výpočtů. Vedoucí práce položila dvě otázky. Oponentka práce se pozitivně vyjádřila k teoretické části práce, která je na velmi dobré úrovni. Limity shledává v omezeném množství autorského textu. V rámci empirické části práce autorka využila dva dotazníky. Získaná data byla podrobena relevantním statistickým procedurám. Cíle práce byly naplněny. Oponentka práce položila tři otázky. Studentka adekvátně odpověděla na otázky vedoucí i oponentky. Proběhla diskuze komise.