Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na téma specifika hodnocení v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou část. První část se věnuje teoretickým poznatkům o hodnocení žáků ve školním prostředí. Druhá část se skládá z výzkumného šetření, kde bylo cílem identifikovat specifika hodnocení v hudební výchově pohledem učitelů 1. stupně základní školy. Jedná se o kvalitativní design výzkumu, kde hlavní výzkumnou metodou je polostrukturované interview. Výzkumný soubor je tvořen celkem 10 učitelkami hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Získaná data byla zpracována pomocí kódování a následnou kategorizací. V závěru práce jsou uvedena doporučení do praxe.
Anotace v angličtině
The present thesis focuses on the specifics of assessment in music education at primary school level 1. The thesis is divided into two main parts - theoretical and practical part. The first part is devoted to the theoretical knowledge of pupil assessment in the school environment. The second part consists of a research investigation, where the aim was to identify the specifics of assessment in music education through the eyes of teachers of primary school level 1. It is a qualitative research design where the main research method is semi-structured interview. The research population consists of a total of 10 female music education teachers at primary school level 1. The data collected was processed through coding and subsequent categorization. The paper concludes with recommendations for practice.
Klíčová slova
školní hodnocení, školní reflexe, klasifikace, slovní hodnocení, formativní hodnocení, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
school assessment, school reflection, classification, verbal assessment, formative assessment, music education
Rozsah průvodní práce
84 s. (150 753)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na téma specifika hodnocení v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou část. První část se věnuje teoretickým poznatkům o hodnocení žáků ve školním prostředí. Druhá část se skládá z výzkumného šetření, kde bylo cílem identifikovat specifika hodnocení v hudební výchově pohledem učitelů 1. stupně základní školy. Jedná se o kvalitativní design výzkumu, kde hlavní výzkumnou metodou je polostrukturované interview. Výzkumný soubor je tvořen celkem 10 učitelkami hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Získaná data byla zpracována pomocí kódování a následnou kategorizací. V závěru práce jsou uvedena doporučení do praxe.
Anotace v angličtině
The present thesis focuses on the specifics of assessment in music education at primary school level 1. The thesis is divided into two main parts - theoretical and practical part. The first part is devoted to the theoretical knowledge of pupil assessment in the school environment. The second part consists of a research investigation, where the aim was to identify the specifics of assessment in music education through the eyes of teachers of primary school level 1. It is a qualitative research design where the main research method is semi-structured interview. The research population consists of a total of 10 female music education teachers at primary school level 1. The data collected was processed through coding and subsequent categorization. The paper concludes with recommendations for practice.
Klíčová slova
školní hodnocení, školní reflexe, klasifikace, slovní hodnocení, formativní hodnocení, hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
school assessment, school reflection, classification, verbal assessment, formative assessment, music education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o způsobu hodnocení na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na specifika hodnocení v hudební výchově na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o způsobu hodnocení na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na specifika hodnocení v hudební výchově na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s učiteli 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Antoniou, P., & James, M. (2014). Exploring formative assessment in primary school classrooms: Developing a framework of actions and strategies. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 26, 153–176. https://link.springer.com/article/10.1007/s11092-013-9188-4
Laufková, V., & Novotná, K. (2014). Školní hodnocení z pohledu žáků. Orbis Scholae, 8(1), 111–127. https://karolinum.cz/data/clanek/3353/OS_1_2014_08_Laufkova.pdf
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
Šrámková, K. (2012). Didaktika hudební výchovy v současném systému vzdělávání. Teoretické reflexe hudební výchovy, 8(1), 1–6. Masarykova univerzita. https://www.ped.muni.cz/wmus/studium/doktor/teoreticke_reflexe_hv_8_1/sramkova.pdf
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. IRIS.
Žlábková, I., & Rokos, L. (2014). Pohledy na formativní a sumativní hodnocení žáků v českých publikacích. Pedagogika, 13(3), 328–354. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1079
Seznam doporučené literatury
Antoniou, P., & James, M. (2014). Exploring formative assessment in primary school classrooms: Developing a framework of actions and strategies. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 26, 153–176. https://link.springer.com/article/10.1007/s11092-013-9188-4
Laufková, V., & Novotná, K. (2014). Školní hodnocení z pohledu žáků. Orbis Scholae, 8(1), 111–127. https://karolinum.cz/data/clanek/3353/OS_1_2014_08_Laufkova.pdf
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
Šrámková, K. (2012). Didaktika hudební výchovy v současném systému vzdělávání. Teoretické reflexe hudební výchovy, 8(1), 1–6. Masarykova univerzita. https://www.ped.muni.cz/wmus/studium/doktor/teoreticke_reflexe_hv_8_1/sramkova.pdf
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. IRIS.
Žlábková, I., & Rokos, L. (2014). Pohledy na formativní a sumativní hodnocení žáků v českých publikacích. Pedagogika, 13(3), 328–354. https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1079
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila hlavní body diplomové práce (teoretická východiska, metodologie, výsledky výzkumu). Studentka mluvila samostatně, přijatelně. Následně byly přečteny posudky vedoucí a oponentky. Studentka reagovala adekvátně, zodpověděla otázky, ale s drobnými nedostatky.