Tato diplomová práce se zabývá problematikou domácí přípravy na vyučování pohledem žáků prvního stupně základní školy. Teoretická východiska popisují domácí přípravu na vyučování v kontextu prvního stupně základní školy. Výzkumným cílem bylo odhalit přístupy žáků k domácí přípravě na vyučování a současně popsat, jaké strategie žáci volí a jaké další aspekty vstupují do procesu domácí přípravy. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím metody focus group se 47 žáky navštěvujícími 4. a 5. ročník základní školy. Výzkumná zjištění poukazují na negativní přístup žáků k domácí přípravě na vyučování, který je zapříčiněn různými aspekty. Z výsledků vyplývá, že podle žáků je hlavním faktorem ovlivňujícím průběh a výsledek domácí přípravy její koncepce. V přístupu k domácí přípravě se odráží i osobnostní charakteristiky a preference jedince. Volba strategií a postupů žáky při plnění jednotlivých činností domácí přípravy je ovlivněna řadou aspektů, které byly zachyceny ve výzkumu. Na základě získaných výsledků došlo k vytvoření žákovského modelu domácí přípravy. Závěr diplomové práce byl věnován diskusi výzkumných zjištění a limitům výzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of home preparation from the perspective of primary school. The theoretical background describes home preparation in the context of the primary school. The research aim was to uncover pupils' approaches to home preparation, while describing what strategies pupils choose and what other aspects enter into the process of home preparation. The qualitative research investigation was carried out through the focus group method with 47 pupils attending the 4th and 5th year of primary school. The research findings indicate that pupils' negative attitudes towards home preparation are caused by various aspects. The results show that according to the pupils, the main factor influencing the course and outcome of home preparation is its conception.. However, the personal characteristics and preferences of the individual also have a demonstrable influence on the approach. Pupils' choice of strategies and practices in completing the various home preparation activities is influenced by a number of aspects that have been captured in the research. Based on the data collected and interpreted, a pupil model of home preparation was developed. The thesis concluded with a discussion of the research findings and the limitations of the research.
Klíčová slova
domácí příprava na vyučování, domácí úkol, význam primárního vzdělávání, žák mladšího školního věku, proces učení
Klíčová slova v angličtině
home preparation, homework, importance of primary education, pupil of younger school age, learning process
Rozsah průvodní práce
93 s. (208 320 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou domácí přípravy na vyučování pohledem žáků prvního stupně základní školy. Teoretická východiska popisují domácí přípravu na vyučování v kontextu prvního stupně základní školy. Výzkumným cílem bylo odhalit přístupy žáků k domácí přípravě na vyučování a současně popsat, jaké strategie žáci volí a jaké další aspekty vstupují do procesu domácí přípravy. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím metody focus group se 47 žáky navštěvujícími 4. a 5. ročník základní školy. Výzkumná zjištění poukazují na negativní přístup žáků k domácí přípravě na vyučování, který je zapříčiněn různými aspekty. Z výsledků vyplývá, že podle žáků je hlavním faktorem ovlivňujícím průběh a výsledek domácí přípravy její koncepce. V přístupu k domácí přípravě se odráží i osobnostní charakteristiky a preference jedince. Volba strategií a postupů žáky při plnění jednotlivých činností domácí přípravy je ovlivněna řadou aspektů, které byly zachyceny ve výzkumu. Na základě získaných výsledků došlo k vytvoření žákovského modelu domácí přípravy. Závěr diplomové práce byl věnován diskusi výzkumných zjištění a limitům výzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of home preparation from the perspective of primary school. The theoretical background describes home preparation in the context of the primary school. The research aim was to uncover pupils' approaches to home preparation, while describing what strategies pupils choose and what other aspects enter into the process of home preparation. The qualitative research investigation was carried out through the focus group method with 47 pupils attending the 4th and 5th year of primary school. The research findings indicate that pupils' negative attitudes towards home preparation are caused by various aspects. The results show that according to the pupils, the main factor influencing the course and outcome of home preparation is its conception.. However, the personal characteristics and preferences of the individual also have a demonstrable influence on the approach. Pupils' choice of strategies and practices in completing the various home preparation activities is influenced by a number of aspects that have been captured in the research. Based on the data collected and interpreted, a pupil model of home preparation was developed. The thesis concluded with a discussion of the research findings and the limitations of the research.
Klíčová slova
domácí příprava na vyučování, domácí úkol, význam primárního vzdělávání, žák mladšího školního věku, proces učení
Klíčová slova v angličtině
home preparation, homework, importance of primary education, pupil of younger school age, learning process
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pojetí domácí přípravy na 1. stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na přístupy žáků k domácí přípravě na vyučování.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody focus group se žáky na 1. stupni základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pojetí domácí přípravy na 1. stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na přístupy žáků k domácí přípravě na vyučování.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody focus group se žáky na 1. stupni základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Farell, A., & Danby, S. (2015). How does homework work for young children? Childrens' accounts of homework in their everyday lives. British Journal of Sociology of Education, 36(2), 250–269. https://doi.org/10.1080/01425692.2013.814532
Petrů Puhrová, B. (2018). Child's home preparation for school - views of parents. Followed, or unheeded issue in education? e-Pedagogium, 2(2018), 74–85. https://doi.org/10.5507/epd.2018.021
Pi\ neiro, I., Estévez, I., Freire, C., de Caso, A., Souto, A., & González-Sanmamed, M. (2019). The Role of Prior Achievement as an Antecedent to Student Homework Engagement. Frontiers in Psychology, 10(140), 1–8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00140
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Wolters Kluwer.
Valdés-Cuervo, A. A., Grijalva-Quiñonez, Ch. S., & Parra-Pérez, L. G. (2022). Parental autonomy support and homework completion: Mediating effects of children’s academic self-efficacy, purpose for doing homework, and homework-related emotions. Anales de psicología, 38(2), 259–268. https://doi.org/10.6018/analesps.424221
Valle, A., Regueiro, B., Núñez, J. C., Rodríguez, S., Piñeiro, I., & Rosário, P. (2016). Academic Goals, Student Homework Engagement, and Academic Achievement in Elementary school. Frontiers in Psychology, 7(463), 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00463
Seznam doporučené literatury
Farell, A., & Danby, S. (2015). How does homework work for young children? Childrens' accounts of homework in their everyday lives. British Journal of Sociology of Education, 36(2), 250–269. https://doi.org/10.1080/01425692.2013.814532
Petrů Puhrová, B. (2018). Child's home preparation for school - views of parents. Followed, or unheeded issue in education? e-Pedagogium, 2(2018), 74–85. https://doi.org/10.5507/epd.2018.021
Pi\ neiro, I., Estévez, I., Freire, C., de Caso, A., Souto, A., & González-Sanmamed, M. (2019). The Role of Prior Achievement as an Antecedent to Student Homework Engagement. Frontiers in Psychology, 10(140), 1–8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00140
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Wolters Kluwer.
Valdés-Cuervo, A. A., Grijalva-Quiñonez, Ch. S., & Parra-Pérez, L. G. (2022). Parental autonomy support and homework completion: Mediating effects of children’s academic self-efficacy, purpose for doing homework, and homework-related emotions. Anales de psicología, 38(2), 259–268. https://doi.org/10.6018/analesps.424221
Valle, A., Regueiro, B., Núñez, J. C., Rodríguez, S., Piñeiro, I., & Rosário, P. (2016). Academic Goals, Student Homework Engagement, and Academic Achievement in Elementary school. Frontiers in Psychology, 7(463), 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00463
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka začala obhajobu prezentací, kde stručně a adekvátně popsala klíčové body z diplomové práce (teoretická východiska, metodologie, výzkumná zjištění, limity výzkumu). Následně byly přečteny posudky vedoucího a oponenta. Vedoucí i oponent hodnotí práci velmi kladně (studentka čerpá z více jak 120 odborných českých i zahraničních zdrojů a získala bohatá data) a navrhuje práci k publikování. Studentka po přečtení posudků zareagovala na otázky z posudků a zodpověděla otázky vedoucího správně a věcně. Oponent se zeptal, jak může dojít k propojení formálního a neformálního vzdělávání pomocí domácích úkolů. Studentka odpovídá správně a plynule, propojuje svá zjištění z diplomové práce se znalostmi z kurikulárních dokumentů. Následně je prostor pro dotazy členů komise. Docentka Janíková se ptá, co je největším záporem, který uvádějí žáci v souvislosti s domácími úkoly a jaké domácí úkoly bude studentka v praxi zadávat žákům. Studentka reaguje rychle a prokazuje orientaci jak v teorii, tak i v praxi.