Diplomová práce se věnuje didaktickým hrám v hodině matematiky na 1. stupni základní školy, se záměrem na učitele a jeho využití hry v hodině matematiky. Cílem diplomové práce je nejen zmapovat využívaní didaktických her v hodině matematiky na 1. stupni základní školy, ale také zjistit četnost využití didaktických her v matematice ve vztahu k délce pedagogické praxe učitelů. V teoretické části se věnujeme rámcovému vzdělávacímu programu základního vzdělávání, výukovým metodám a samotnému definování a klasifikaci didaktických her, v závěru teoretické části jsou shrnuty poznatky ze zahraničních výzkumů a studií. Výzkumný vzorek tvořilo 176 učitelů prvního stupně vyučujících matematiku, kteří odpověděli na dotazníkové šetření. Výsledkem zkoumaní je, že učitelé vnímají didaktické hry pozitivně a hodnotí je za efektivní metodu, kterou často aplikují při výuce matematiky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with didactic games in the mathematics classes at the first level of primary school, with a focus on the teacher and his/her use of games during the mathematics classes. The aim of this thesis is not only to map the use of didactic games in the mathematics class at the first level of primary school but also to find out how frequently didactic games in the mathematics classes are used in relation to the length of professional experience of the teachers. In the theoretical part, the framework of the teaching program in primary education, teaching methods, the definition itself, and the classification of the didactic games are discussed, the findings of the foreign research and studies are summarized in the conclusion. The research sample consisted of 176 mathematics teachers working at the first-level primary school level who responded to a survey. The result of the research indicates that teachers perceive didactic games positively and rate them as an effective method which they often employ during the mathematics classes.
Klíčová slova
elementární matematika, vyučovací hodina, výukové metody, didaktická hra, postoj učitele
Klíčová slova v angličtině
elementary mathematics, lesson, teaching methods, didactic game, attitude of teacher
Rozsah průvodní práce
84 s. (134 026 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje didaktickým hrám v hodině matematiky na 1. stupni základní školy, se záměrem na učitele a jeho využití hry v hodině matematiky. Cílem diplomové práce je nejen zmapovat využívaní didaktických her v hodině matematiky na 1. stupni základní školy, ale také zjistit četnost využití didaktických her v matematice ve vztahu k délce pedagogické praxe učitelů. V teoretické části se věnujeme rámcovému vzdělávacímu programu základního vzdělávání, výukovým metodám a samotnému definování a klasifikaci didaktických her, v závěru teoretické části jsou shrnuty poznatky ze zahraničních výzkumů a studií. Výzkumný vzorek tvořilo 176 učitelů prvního stupně vyučujících matematiku, kteří odpověděli na dotazníkové šetření. Výsledkem zkoumaní je, že učitelé vnímají didaktické hry pozitivně a hodnotí je za efektivní metodu, kterou často aplikují při výuce matematiky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with didactic games in the mathematics classes at the first level of primary school, with a focus on the teacher and his/her use of games during the mathematics classes. The aim of this thesis is not only to map the use of didactic games in the mathematics class at the first level of primary school but also to find out how frequently didactic games in the mathematics classes are used in relation to the length of professional experience of the teachers. In the theoretical part, the framework of the teaching program in primary education, teaching methods, the definition itself, and the classification of the didactic games are discussed, the findings of the foreign research and studies are summarized in the conclusion. The research sample consisted of 176 mathematics teachers working at the first-level primary school level who responded to a survey. The result of the research indicates that teachers perceive didactic games positively and rate them as an effective method which they often employ during the mathematics classes.
Klíčová slova
elementární matematika, vyučovací hodina, výukové metody, didaktická hra, postoj učitele
Klíčová slova v angličtině
elementary mathematics, lesson, teaching methods, didactic game, attitude of teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti didaktických her v hodinách matematiky na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se didaktických her se zaměřením na matematiku na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu.
Analýza získaných dat a interpretace výsledků.
Shrnutí závěru výzkumu a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti didaktických her v hodinách matematiky na 1. stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se didaktických her se zaměřením na matematiku na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu.
Analýza získaných dat a interpretace výsledků.
Shrnutí závěru výzkumu a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Akkaya, S., Kılınç, E., & Kapıdere, M. (2022). Analysis of mind and ıntelligence games for primary school mathematics curriculum learning outcomes. OKEJ, 31(3), 576–586. https://doi.org/10.24106/kefdergi.926990
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada.
Labjaková, I. (2013). Didaktické hry vo vyučovaní v primárnom vzdelávaní (1st ed.). Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave. https://mpc-edu.sk/sites/
default/files/publikacie/i._labjakov__didaktick__hra_vo_vyu_ovan__matematiky_b_prim_rnom_vzdel_van_.pdf
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
Kolbaská, V. (2013). Didaktická hra vo vyučovaní matematiky (1st ed.). Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave. https://archiv.mpcedu.sk/sites/default/files/ publikaci e/Didaktika_Kolbaska_web_1.pdf
Kotrba, T., & Lacina, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga (3. vyd.). Barrister & Principal.
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách (2. vyd.). Portál.
Seznam doporučené literatury
Akkaya, S., Kılınç, E., & Kapıdere, M. (2022). Analysis of mind and ıntelligence games for primary school mathematics curriculum learning outcomes. OKEJ, 31(3), 576–586. https://doi.org/10.24106/kefdergi.926990
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada.
Labjaková, I. (2013). Didaktické hry vo vyučovaní v primárnom vzdelávaní (1st ed.). Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave. https://mpc-edu.sk/sites/
default/files/publikacie/i._labjakov__didaktick__hra_vo_vyu_ovan__matematiky_b_prim_rnom_vzdel_van_.pdf
Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
Kolbaská, V. (2013). Didaktická hra vo vyučovaní matematiky (1st ed.). Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave. https://archiv.mpcedu.sk/sites/default/files/ publikaci e/Didaktika_Kolbaska_web_1.pdf
Kotrba, T., & Lacina, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga (3. vyd.). Barrister & Principal.
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách (2. vyd.). Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila klíčové body diplomové práce (teoretická východiska, metodologie, výzkumná zjištění, doporučení pro praxi). Studentka dokázala mluvit samostatně, ale prokázala orientaci v obecné rovině. Následně byly přečteny posudky vedoucího a oponenta. Studentka dotazy z posudků zodpověděla přijatelně, ale s nedostatky. Na doplňující otázky komise studentka neznala přesné odpovědi. Celkově měla studentka problém s propojením teoretických a praktických znalostí.