Tato diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Jejím cílem je zjišťování názorů učitelů na prvním stupni základních škol v České republice na ranou výuku anglického jazyka u mladších školních dětí. Teoretická část se věnuje rané výuce cizích jazyků, rozvoji žáka mladšího školního věku a učiteli 1. stupně základní školy. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu, jehož metodou sběru dat je dotazník, který byl navržen pro učitele anglického jazyka. Pomocí dotazníku byly zjištěny názory pedagogů na výuku cizího jazyka
u žáků mladšího školního věku. Na základě získaných dat od respondentů byly zpracovány
výsledky.
Annotation in English
This thesis is of theoretical and empirical nature. Its aim is to investigate the opinions of primary school teachers in the Czech Republic on early English language teaching for younger school children. The theoretical part is devoted to early foreign language teaching, the development of the younger school-age learner and the primary school teacher. The practical part is devoted to quantitative research whose data collection method is a questionnaire designed for English language teachers. The questionnaire was used to find out teachers' views on teaching foreign language to younger school-age learners. Based on
the data collected from the respondents, the results were compiled.
Keywords
anglický jazyk, bilingvismus, mladší školní věk, raná výuka cizích jazyků,
učitel 1. stupně
Keywords in English
English language, bilingualism, younger school age, early foreign language
teaching, first grade teacher
Length of the covering note
XCII (92 stran)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Jejím cílem je zjišťování názorů učitelů na prvním stupni základních škol v České republice na ranou výuku anglického jazyka u mladších školních dětí. Teoretická část se věnuje rané výuce cizích jazyků, rozvoji žáka mladšího školního věku a učiteli 1. stupně základní školy. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu, jehož metodou sběru dat je dotazník, který byl navržen pro učitele anglického jazyka. Pomocí dotazníku byly zjištěny názory pedagogů na výuku cizího jazyka
u žáků mladšího školního věku. Na základě získaných dat od respondentů byly zpracovány
výsledky.
Annotation in English
This thesis is of theoretical and empirical nature. Its aim is to investigate the opinions of primary school teachers in the Czech Republic on early English language teaching for younger school children. The theoretical part is devoted to early foreign language teaching, the development of the younger school-age learner and the primary school teacher. The practical part is devoted to quantitative research whose data collection method is a questionnaire designed for English language teachers. The questionnaire was used to find out teachers' views on teaching foreign language to younger school-age learners. Based on
the data collected from the respondents, the results were compiled.
Keywords
anglický jazyk, bilingvismus, mladší školní věk, raná výuka cizích jazyků,
učitel 1. stupně
Keywords in English
English language, bilingualism, younger school age, early foreign language
teaching, first grade teacher
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se výuky cizích jazyků na 1. stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na osvojování a učení se cizím jazykům v mladším školním věku.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele základních škol, kteří vyučují anglický jazyk na 1. stupni.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se výuky cizích jazyků na 1. stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na osvojování a učení se cizím jazykům v mladším školním věku.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele základních škol, kteří vyučují anglický jazyk na 1. stupni.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Recommended resources
Dvořáčková, V., Hochmanová, D., & Trčková, D. (2021). Anglická terminologie pro učitele. Grada.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Portál.
Murphy, V. (2014). Second language learning in the early school years: Trends and contexts. Oxford University Press.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice. Brno.
Pinter, A. (2018). Teaching young learners. Oxford University Press.
Vráštilová, O., & Pištora, M. (2014). Moderní metody a technologie ve výuce angličtiny na 1. stupni základní školy. Univerzita Hradec Králové.
Recommended resources
Dvořáčková, V., Hochmanová, D., & Trčková, D. (2021). Anglická terminologie pro učitele. Grada.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Portál.
Murphy, V. (2014). Second language learning in the early school years: Trends and contexts. Oxford University Press.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice. Brno.
Pinter, A. (2018). Teaching young learners. Oxford University Press.
Vráštilová, O., & Pištora, M. (2014). Moderní metody a technologie ve výuce angličtiny na 1. stupni základní školy. Univerzita Hradec Králové.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou diplomovou práci. V závěru prezentace týkající se limitů práce a diskuze se objevily v projevu studentky nejistota a váhavost. Vedoucí práce hodnotí práci poměrně kladně. Hodnotí strukturu práce jako přehlednou. Některé části vykazují nižší míru vlastní syntézy. Objevují se také drobné obtíže ve struktuře a systematičnosti. Praktická část je zpracována standardně. Oponentka práce hodnotí práci jako nepřehlednou a nesystematickou. Praktická část je zpracována standardně, avšak vykazuje některé nesrovnalosti. Oponentka upozorňuje na problémy výzkumného vzorku. V závěru oponentka diskutuje nad relevantností zpracovaného tématu. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s obtížemi bez hlubšího přesahu tématu a vlastní iniciativy. Dr. Navrátilová se pozastavila nad teoretickými znalostmi studentky a diskutovala, zda výsledky své práce opřela o informace z dalších odborných zdrojů, nikoliv jen vlastní úsudek. Studentka reagovala rozpačitě a nesprávně.