Předkládaná diplomová práce se zabývá strategiemi učitelů, které zvyšují motivaci žáků k učení na 1. stupni základních škol. Zaměřovali jsme se především na učitele, kteří působí v první nebo ve druhé třídě základních škol. Našim cílem bylo zjistit, jaké konkrétní strategie motivace k učení učitelé zařazují do svých vyučovacích hodin na 1. stupni základních škol. Rozhodli jsme se pro kvalitativní design výzkumu, který se skládal ze dvou výzkumných metod. Zvolili jsme polostrukturovaný rozhovor a nestrukturované pozorování. Do výzkumného šetření jsme zahrnuli sedm participantů. Získaná výzkumná data byla podrobně analyzována a následně interpretována. Výsledky ukázaly několik strategií motivace k učení, které učitelé skutečně využívají ve svých hodinách. V závěru práce uvádíme také limity a diskuzi.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis focuses on the strategies used by teachers to enhance students' motivation to learn in primary schools. We predominantly targeted teachers working in the first or second grade of primary schools. Our aim was to identify specific strategies of motivation for learning that teachers incorporate into their lessons in primary schools. We selected a qualitative research design consisting of two research methods; semi-structured interviews and unstructured observations. Seven participants were included in the research study. The collected research data were thoroughly analysed and subsequently interpreted. The results introduced several strategies of motivation for learning that teachers indeed utilise in their lessons. In conclusion, we also provided limitations and discussion.
Klíčová slova
strategie k zvýšení motivace, motivace ve škole, motivace k učení, motivace vnitřní, motivace vnější
Klíčová slova v angličtině
strategies for increasing motivation, motivation in school, motivation for learning, intrinsic motivation, extrinsic motivation
Rozsah průvodní práce
81 s. (148 577 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá strategiemi učitelů, které zvyšují motivaci žáků k učení na 1. stupni základních škol. Zaměřovali jsme se především na učitele, kteří působí v první nebo ve druhé třídě základních škol. Našim cílem bylo zjistit, jaké konkrétní strategie motivace k učení učitelé zařazují do svých vyučovacích hodin na 1. stupni základních škol. Rozhodli jsme se pro kvalitativní design výzkumu, který se skládal ze dvou výzkumných metod. Zvolili jsme polostrukturovaný rozhovor a nestrukturované pozorování. Do výzkumného šetření jsme zahrnuli sedm participantů. Získaná výzkumná data byla podrobně analyzována a následně interpretována. Výsledky ukázaly několik strategií motivace k učení, které učitelé skutečně využívají ve svých hodinách. V závěru práce uvádíme také limity a diskuzi.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis focuses on the strategies used by teachers to enhance students' motivation to learn in primary schools. We predominantly targeted teachers working in the first or second grade of primary schools. Our aim was to identify specific strategies of motivation for learning that teachers incorporate into their lessons in primary schools. We selected a qualitative research design consisting of two research methods; semi-structured interviews and unstructured observations. Seven participants were included in the research study. The collected research data were thoroughly analysed and subsequently interpreted. The results introduced several strategies of motivation for learning that teachers indeed utilise in their lessons. In conclusion, we also provided limitations and discussion.
Klíčová slova
strategie k zvýšení motivace, motivace ve škole, motivace k učení, motivace vnitřní, motivace vnější
Klíčová slova v angličtině
strategies for increasing motivation, motivation in school, motivation for learning, intrinsic motivation, extrinsic motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti motivace žáků k učení na 1. stupni základních školách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se podpory žákovské motivace k učební činnosti u žáků na 1. stupni základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učiteli 1. stupně základních škol.
Analýza a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti motivace žáků k učení na 1. stupni základních školách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se podpory žákovské motivace k učební činnosti u žáků na 1. stupni základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učiteli 1. stupně základních škol.
Analýza a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Grada.
Petlák, E. (2019). Motivácia v edukačním procese. Wolters Kluwer.
Průcha, J. (2020). Psychologie učení. Grada.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 1–31.
Wentzel, K. R., & Brophy, J. E. (2010). Motivating students to learn. Taylor & Francis.
Seznam doporučené literatury
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Grada.
Petlák, E. (2019). Motivácia v edukačním procese. Wolters Kluwer.
Průcha, J. (2020). Psychologie učení. Grada.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 1–31.
Wentzel, K. R., & Brophy, J. E. (2010). Motivating students to learn. Taylor & Francis.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Mluvila souvisle, samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí kladně přístup studentky k tématu a pozitivně hodnotí celou koncepci teoretické části. Konstatuje, že se objevují stylistické chyby a překlepy. Praktickou část hodnotí jako srozumitelnou a dobře strukturovanou. Pozitivně hodnotí analýzu dat a celou koncepci práce. Oponentka práce hodnotí práci pozitivně. Teoretická část je precizně a poctivě zpracována. Ve výzkumné části vytýká kritérium, s kterým dále není pracováno. Také praktická část je přehledná a dobře zpracována. Na otázky vedoucího i oponenta práce odpověděla studentka samostatně a plynule. Doc. Janíková položila otázku, zda se liší strategie napříč předměty. Studentka adekvátně odpověděla. Dr. Navrátilová položila otázku týkající se vnitřní motivace žáků. Studentka opět odpověděla adekvátně.