Bakalářská práce je zaměřena na problematiku klimatu třídy městských základních škol, cílem práce je zjistit rozdíly mezi aktuálním a preferovaným klimatem ve třídách na 2. stupni základních škol, které navštěvují žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí s příslušností k romské etnické skupině. Teoretická část se zabývá definicí klíčových pojmů týkajících se klimatu třídy, roli učitele, žáka a rodiny a kontext sociálního vyloučení. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu realizovaného prostřednictvím standardizovaného dotazníkového šetření mezi žáky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of classroom climate at urban primary schools, the aim of the thesis is to find out the differences between the actual and preferred classroom climate in primary school classrooms attended by pupils from socially disadvantaged backgrounds and belonging to the Roma ethnic group. The theoretical part deals with the definition of key concepts related to the classroom climate, the role of the teacher, the pupil and the family, the context of social exclusion. The practical part is devoted to quantitative research conducted through a standardized questionnaire survey among pupils.
Klíčová slova
klima třídy, klima školy, prostředí, romský žák, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, environment, pupil, Roma pupil, school climate, social disadvantage, social exclusion, teacher
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku klimatu třídy městských základních škol, cílem práce je zjistit rozdíly mezi aktuálním a preferovaným klimatem ve třídách na 2. stupni základních škol, které navštěvují žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí s příslušností k romské etnické skupině. Teoretická část se zabývá definicí klíčových pojmů týkajících se klimatu třídy, roli učitele, žáka a rodiny a kontext sociálního vyloučení. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu realizovaného prostřednictvím standardizovaného dotazníkového šetření mezi žáky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of classroom climate at urban primary schools, the aim of the thesis is to find out the differences between the actual and preferred classroom climate in primary school classrooms attended by pupils from socially disadvantaged backgrounds and belonging to the Roma ethnic group. The theoretical part deals with the definition of key concepts related to the classroom climate, the role of the teacher, the pupil and the family, the context of social exclusion. The practical part is devoted to quantitative research conducted through a standardized questionnaire survey among pupils.
Klíčová slova
klima třídy, klima školy, prostředí, romský žák, sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, environment, pupil, Roma pupil, school climate, social disadvantage, social exclusion, teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vrstevnických vztahů, klimatu třídy a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vrstevnických vztahů, klimatu třídy a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 9788024727424.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. ISBN 9788074090103.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan, 2007. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788070419809.
PETLÁK, Erich, 2006. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris. ISBN 8089018971.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 9788024727424.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. ISBN 9788074090103.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan, 2007. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788070419809.
PETLÁK, Erich, 2006. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris. ISBN 8089018971.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce. Seznámila komisi s teoretickými východisky práce a designem výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Proběhla diskuse.