Tato bakalářská práce se zabývá hodnotovou orientací mládeže a jejím vztahem k rodinnému prostředí. Práce je rozdělena do dvou základních částí - teoretické a praktické.
Teoretická část představuje koncepty týkající se hodnot, hodnotové orientace, adolescence, socializace, a role rodiny včetně jejích funkcí a funkčnosti. Důraz je kladen na význam rodinného prostředí jako klíčového faktoru ve formování hodnotového systému adolescentů.
Praktická část představuje empirickou studii, v níž byl použit dotazník PVQ k měření hodnotové orientace u skupiny dospívajících. Cílem této části je identifikovat konkrétní hodnotové orientace převládající mezi adolescenty a analyzovat vliv rodinného prostředí na tyto hodnotové orientace. Celkem šlo o 139 respondentů ve věku 15 - 20 let, kteří jsou studenti středních škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the value orientation of youth and its relationship to the family environment. The thesis is divided into two main sections - theoretical and practical.
The theoretical part presents concepts relating to values, value orientation, adolescence, socialization, and the role of the family including its functions and functionality. Emphasis is placed on the importance of the family environment as a key factor in shaping the adolescent value system.
The practical part is an empirical study in which a PVQ questionnaire was used to measure the value orientation of a group of adolescents. The aim of this part is to identify specific value orientations prevailing among adolescents and analyse the influence of the family environment on these value orientations. In total, there were 139 respondents aged 15-20 who are high school students.
Klíčová slova
hodnotová orientace, rodinné prostředí, funkčnost rodiny, adolescence, socializace, PVQ
Klíčová slova v angličtině
value orientation, family environment, family functionality, adolescence, socialization, PVQ
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá hodnotovou orientací mládeže a jejím vztahem k rodinnému prostředí. Práce je rozdělena do dvou základních částí - teoretické a praktické.
Teoretická část představuje koncepty týkající se hodnot, hodnotové orientace, adolescence, socializace, a role rodiny včetně jejích funkcí a funkčnosti. Důraz je kladen na význam rodinného prostředí jako klíčového faktoru ve formování hodnotového systému adolescentů.
Praktická část představuje empirickou studii, v níž byl použit dotazník PVQ k měření hodnotové orientace u skupiny dospívajících. Cílem této části je identifikovat konkrétní hodnotové orientace převládající mezi adolescenty a analyzovat vliv rodinného prostředí na tyto hodnotové orientace. Celkem šlo o 139 respondentů ve věku 15 - 20 let, kteří jsou studenti středních škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the value orientation of youth and its relationship to the family environment. The thesis is divided into two main sections - theoretical and practical.
The theoretical part presents concepts relating to values, value orientation, adolescence, socialization, and the role of the family including its functions and functionality. Emphasis is placed on the importance of the family environment as a key factor in shaping the adolescent value system.
The practical part is an empirical study in which a PVQ questionnaire was used to measure the value orientation of a group of adolescents. The aim of this part is to identify specific value orientations prevailing among adolescents and analyse the influence of the family environment on these value orientations. In total, there were 139 respondents aged 15-20 who are high school students.
Klíčová slova
hodnotová orientace, rodinné prostředí, funkčnost rodiny, adolescence, socializace, PVQ
Klíčová slova v angličtině
value orientation, family environment, family functionality, adolescence, socialization, PVQ
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotových orientací, dospívání a rodinného prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotových orientací, dospívání a rodinného prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis, 2009. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2295-4.
EYRE, Linda a Richard M. EYRE, 2013. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 3. Přeložil Ladislav S. DVOŘÁK. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0399-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis, 2009. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2295-4.
EYRE, Linda a Richard M. EYRE, 2013. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 3. Přeložil Ladislav S. DVOŘÁK. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0399-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ, 2021. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4961-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část bakalářské práce. Poté se zaměřila na výzkumný problém, výzkumné cíle, výzkumný soubor a metodu sběru dat. Největší část své prezentace se zabývala výsledky výzkumných zjištění. Studentka v závěru zmínila odpovědi na otázky vedoucí a oponenta práce. Nedokázala zcela jasně odpovědět na to, jak byl proveden Studentův T-test.