Bakalářská práce se zabývá primární prevencí proti šikaně a projevům agresivního chování u dětí předškolního věku. Cílem bakalářské práce je sestavit a aplikovat primární preventivní program ve vybrané školní třídě mateřské školy a následně zhodnotit a analyzovat jeho účinnost a efektivitu prostřednictvím kvalitativního výzkumu, konkrétně etnografická studie, s využitím zúčastněného, otevřeného a přímého pozorování. Závěry práce spatřují přínos v realizaci dalších výzkumů na téma primární prevence v mateřské škole a nastiňují podněty pro jejich zefektivnění.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with primary prevention against bullying and manifestations of aggressive behavior in preschool children. The aim of the bachelor thesis is to develop and implement a primary preventive program in a selected classroom of a kindergarten and subsequently evaluate and analyze its effectiveness and efficiency through qualitative research, specifically an ethnographic study, utilizing participant, open, and direct observation. The conclusions of the thesis see benefits in conducting further research on the topic of primary prevention in kindergarten and outline suggestions for its enhancement.
primary prevention, bullying, aggression, prevention program, preschool age
Rozsah průvodní práce
60, přílohy 35 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá primární prevencí proti šikaně a projevům agresivního chování u dětí předškolního věku. Cílem bakalářské práce je sestavit a aplikovat primární preventivní program ve vybrané školní třídě mateřské školy a následně zhodnotit a analyzovat jeho účinnost a efektivitu prostřednictvím kvalitativního výzkumu, konkrétně etnografická studie, s využitím zúčastněného, otevřeného a přímého pozorování. Závěry práce spatřují přínos v realizaci dalších výzkumů na téma primární prevence v mateřské škole a nastiňují podněty pro jejich zefektivnění.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with primary prevention against bullying and manifestations of aggressive behavior in preschool children. The aim of the bachelor thesis is to develop and implement a primary preventive program in a selected classroom of a kindergarten and subsequently evaluate and analyze its effectiveness and efficiency through qualitative research, specifically an ethnographic study, utilizing participant, open, and direct observation. The conclusions of the thesis see benefits in conducting further research on the topic of primary prevention in kindergarten and outline suggestions for its enhancement.
primary prevention, bullying, aggression, prevention program, preschool age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání, rizikového chování a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání, rizikového chování a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav a Stanislava HOFERKOVÁ, 2016. Prevence rizikového chování ve školním prostředí. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-263-1015-0.
MICHALOVÁ, Zdeňka a Alžběta KRATOCHVÍLOVÁ, 2022. Sociální dovednosti v mateřské škole: aktivity k minimalizaci nevhodného chování v předškolním věku a posilování sociálních dovedností. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3367-1.
PRŮCHA, Jan, 2016. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-323-5.
SKÁCELOVÁ, Lenka, 2012. Metodika práce s dětmi v oblasti prevence rizikových jevů. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-7476-005-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav a Stanislava HOFERKOVÁ, 2016. Prevence rizikového chování ve školním prostředí. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-263-1015-0.
MICHALOVÁ, Zdeňka a Alžběta KRATOCHVÍLOVÁ, 2022. Sociální dovednosti v mateřské škole: aktivity k minimalizaci nevhodného chování v předškolním věku a posilování sociálních dovedností. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3367-1.
PRŮCHA, Jan, 2016. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-323-5.
SKÁCELOVÁ, Lenka, 2012. Metodika práce s dětmi v oblasti prevence rizikových jevů. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-7476-005-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce a její teoretická východiska. Seznámila komisi s designem výzkumu a nejdůležitějšími výsledky práce. Studentka odpověděla na otázky uvedené v posudcích práce. Proběhla diskuse.
dr. Suchánková diskutovala možnosti vhodnější analýzy účinnosti navrženého programu.
Studentka nedokázala uvést, jakou vhodnější metodu analýzy dat by mohla použít.