Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se využitím principů hlasové výchovy v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zpracovat sadu hudebních aktivit zaměřených na využití principů hlasové výchovy v prostředí mateřské školy. Předmětem teoretické části je vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku prostřednictvím pěveckých činností. Praktická část poté představuje sadu aktivit zaměřených na využití principů hlasové výchovy u dětí předškolního věku. Sada byla realizována, ověřena a evaluována ve vybrané mateřské škole a následně byla vypracována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of theoretical and applied nature and focuses on the utilization of voice training principles in preschool education. The aim of the thesis is to develope a set of musical activities centered around the application of voice training principles within the context of a kindergarten. The theoretical section delves into the foundational concepts related to the development of children's musical abilities during the preschool years, specifically through vocal activities. The practical part presents a series of activities designed to apply voice training principles with preschool-aged children. This set of activities was implemented, verified, and evaluated in a selected kindergarten, leading to recommendations for practical use in other preschool settings.
Klíčová slova
hudební činnosti, pěvecké činnosti, hlasová výchova, hlasová hygiena, nezpěvnost u dětí
Klíčová slova v angličtině
Musical Activities, Vocal Activities, Voice Training, Vocal Hygiene, Non-Singing in Children
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se využitím principů hlasové výchovy v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zpracovat sadu hudebních aktivit zaměřených na využití principů hlasové výchovy v prostředí mateřské školy. Předmětem teoretické části je vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku prostřednictvím pěveckých činností. Praktická část poté představuje sadu aktivit zaměřených na využití principů hlasové výchovy u dětí předškolního věku. Sada byla realizována, ověřena a evaluována ve vybrané mateřské škole a následně byla vypracována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of theoretical and applied nature and focuses on the utilization of voice training principles in preschool education. The aim of the thesis is to develope a set of musical activities centered around the application of voice training principles within the context of a kindergarten. The theoretical section delves into the foundational concepts related to the development of children's musical abilities during the preschool years, specifically through vocal activities. The practical part presents a series of activities designed to apply voice training principles with preschool-aged children. This set of activities was implemented, verified, and evaluated in a selected kindergarten, leading to recommendations for practical use in other preschool settings.
Klíčová slova
hudební činnosti, pěvecké činnosti, hlasová výchova, hlasová hygiena, nezpěvnost u dětí
Klíčová slova v angličtině
Musical Activities, Vocal Activities, Voice Training, Vocal Hygiene, Non-Singing in Children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku prostřednictvím pěveckých činností.
Zpracování sady hudebních aktivit zaměřených na využití principů hlasové výchovy v prostředí mateřské školy.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na rozvoj hudebnosti dětí předškolního věku prostřednictvím pěveckých činností.
Zpracování sady hudebních aktivit zaměřených na využití principů hlasové výchovy v prostředí mateřské školy.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Raabe.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe.
Sarrazin, N. (2016). Music and the Child. Open SUNY Textbooks.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Karolinum.
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2013). Lidové písničky a hry s nimi. Portál.
Tichá, A. (2009). Učíme děti zpívat. Portál.
Seznam doporučené literatury
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Raabe.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe.
Sarrazin, N. (2016). Music and the Child. Open SUNY Textbooks.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Karolinum.
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2013). Lidové písničky a hry s nimi. Portál.
Tichá, A. (2009). Učíme děti zpívat. Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přijatelně představila hlavní body bakalářské práce (teoretická východiska, metodologie, výsledky výzkumu). Následovalo přečtení posudků. Studentka mluvila adekvátně, ale s drobnými nedostatky. Komise položila otázku týkající se hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Studentka odpověděla přijatelně, ale opět s drobnými nejasnostmi.