Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter s cílem zjistit, jak učitelky mateřských škol využívají principy a metody dramatické výchovy v rámci předškolního vzdělávání. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dramatické výchovy v kontextu předškolního vzdělávání a na vymezení vybraných principů a metod. Empirická část využívá kvantitativního designu výzkumu, který byl zaměřen na využívání principů a metod dramatické výchovy učiteli a učitelkami mateřských škol. K získání dat sloužila metoda dotazníku, který byl respondentům zprostředkován online formou. Výsledky výzkumu popisují, že učitelky mateřských škol využívají většinu principů a metod dramatické výchovy, a že k jejich aplikaci dochází několikrát týdně.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is theoretical and empirical in nature with the aim to find out how kindergarten teachers use the principles and methods of drama education in preschool education. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of drama education in the context of preschool education and the definition of the selected principles and methods. The empirical part uses a quantitative research design that focused on the use of principles and methods of drama education by male and female kindergarten teachers. A questionnaire method was used to collect the data, which was administered to the respondents online. The results of the research describe that kindergarten teachers use most of the principles and methods of drama education and that their application occurs several times a week.
Klíčová slova
dramatická výchova, cíle dramatické výchovy, metody dramatické výchovy, principy dramatické výchovy, role učitele
Klíčová slova v angličtině
drama education, goals of drama education, methods of drama education, principles of drama education, role of the teacher
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter s cílem zjistit, jak učitelky mateřských škol využívají principy a metody dramatické výchovy v rámci předškolního vzdělávání. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dramatické výchovy v kontextu předškolního vzdělávání a na vymezení vybraných principů a metod. Empirická část využívá kvantitativního designu výzkumu, který byl zaměřen na využívání principů a metod dramatické výchovy učiteli a učitelkami mateřských škol. K získání dat sloužila metoda dotazníku, který byl respondentům zprostředkován online formou. Výsledky výzkumu popisují, že učitelky mateřských škol využívají většinu principů a metod dramatické výchovy, a že k jejich aplikaci dochází několikrát týdně.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is theoretical and empirical in nature with the aim to find out how kindergarten teachers use the principles and methods of drama education in preschool education. The theoretical part of the thesis focuses on the characteristics of drama education in the context of preschool education and the definition of the selected principles and methods. The empirical part uses a quantitative research design that focused on the use of principles and methods of drama education by male and female kindergarten teachers. A questionnaire method was used to collect the data, which was administered to the respondents online. The results of the research describe that kindergarten teachers use most of the principles and methods of drama education and that their application occurs several times a week.
Klíčová slova
dramatická výchova, cíle dramatické výchovy, metody dramatické výchovy, principy dramatické výchovy, role učitele
Klíčová slova v angličtině
drama education, goals of drama education, methods of drama education, principles of drama education, role of the teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití principů dramatické výchovy v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se dramatické výchovy v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití principů dramatické výchovy v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Amirová, A., Fiedlerová, M., & Rejchrtová, A. (2019). Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Raabe.
Machková, E. (2017). Dramatika, hra a tvořivost. H & H.
Míčková, J. (2016). Malá čarodějnice v mateřské škole. Tvořivá dramatika, 27(77), 4–17. https://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2016-1.pdf
Svobodová, E., & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Portál.
Zachest, K. (2016). Drama games for young children. Nick Hern Books.
Seznam doporučené literatury
Amirová, A., Fiedlerová, M., & Rejchrtová, A. (2019). Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Raabe.
Machková, E. (2017). Dramatika, hra a tvořivost. H & H.
Míčková, J. (2016). Malá čarodějnice v mateřské škole. Tvořivá dramatika, 27(77), 4–17. https://www.drama.cz/periodika/td_archiv/td2016-1.pdf
Svobodová, E., & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Portál.
Zachest, K. (2016). Drama games for young children. Nick Hern Books.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou bakalářskou práci. Vedoucí práce poukazuje na vysokou míru shody s jinými pracemi. Po detailnějším posouzení podobnosti těchto prací však dochází k závěru, že se nejedná o plagiát. Shoda je shledána zejména ve výzkumném nástroji - dotazníku. Limity dále nachází v teoretické části, výsledky jsou však zajímavé a přínosné. Oponentka práce se vyjadřuje k jasné a přehledné struktuře teoretické části. Nedostatky shledává ve formulaci výzkumného problému. V práci absentuje hlubší analýza a interpretace výsledků. Výzkumné otázky však byly adekvátně zodpovězeny. Vedoucí práce položila dvě otázky. Studentka odpověděla adekvátně. Oponentka položila dvě otázky. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Proběhla diskuze komise. Dr. Obonya položil otázku k dotazníku. Studentka odpověděla s dopomocí. Dr. Obonya položil doplňující otázku. Studentka odpověděla s menšími nedostatky. Mgr. Šťastná položila dotaz na grafickou reprezentaci výsledků. Studentka odpověděla samostatně.