Bakalářská práce nese název Vnímání ilustrace dítětem předškolního věku při společném čtení knihy. Teoretická část je rozdělana do tří kapitol a to na gramotnosti vztahující se k dětskému čtenářství, dětské čtenářství, které zahrnuje i společené čtení, a na význam ilustrací v knihách pro děti. Praktická část zahrnuje výzkum, jehož cílem je pozorovat čtenářské interakce, související s významem textu a ilustrací. Dále obsahuje shrnutí výsledků výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The title of the bachelor thesis is Perception of illustration by a preschool child during shared reading of a book. The theoretical part is divided into three chapters, namely literacy skills related to children's reading, children's reading which includes shared reading, and the importance of illustrations in children's books. The practical part includes research to observe reading interactions related to the meaning of text and illustrations. It also includes a summary of the research findings and recommendations for practice.
Klíčová slova
předčtenářská gramotnost, vizuální gramotnost, společné čtení, knižní ilustrace, obrázkové knihy
Klíčová slova v angličtině
pre-reading literacy, visual literacy, shared reading, book illustrations, picture books
Rozsah průvodní práce
79 s. (91 738 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce nese název Vnímání ilustrace dítětem předškolního věku při společném čtení knihy. Teoretická část je rozdělana do tří kapitol a to na gramotnosti vztahující se k dětskému čtenářství, dětské čtenářství, které zahrnuje i společené čtení, a na význam ilustrací v knihách pro děti. Praktická část zahrnuje výzkum, jehož cílem je pozorovat čtenářské interakce, související s významem textu a ilustrací. Dále obsahuje shrnutí výsledků výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The title of the bachelor thesis is Perception of illustration by a preschool child during shared reading of a book. The theoretical part is divided into three chapters, namely literacy skills related to children's reading, children's reading which includes shared reading, and the importance of illustrations in children's books. The practical part includes research to observe reading interactions related to the meaning of text and illustrations. It also includes a summary of the research findings and recommendations for practice.
Klíčová slova
předčtenářská gramotnost, vizuální gramotnost, společné čtení, knižní ilustrace, obrázkové knihy
Klíčová slova v angličtině
pre-reading literacy, visual literacy, shared reading, book illustrations, picture books
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice předčtenářské gramotnosti.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k problematice společného čtení a identifikaci významu textu a ilustrací u dětí v předškolním věku.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice předčtenářské gramotnosti.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k problematice společného čtení a identifikaci významu textu a ilustrací u dětí v předškolním věku.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Arizpe, E. (2013) Meaning-making from wordless (or nearly wordless) picturebooks: what educational research expects and what readers have to say. Cambridge Journal of Education, 43(2), 163–176. https://doi.org/DOI:10.1080/0305764X.2013.767879
Feathers, K. M., & Arya, P. (2012). The role of illustrations during children's reading. Journal of Children's Literature, 38(1), 36–43. https://www.proquest.com/docview/1266034917/fulltextPDF/10A88F8BB7A94425PQ/1?accountid=15518
Han, J., & Neuharth-Pritchett, S. (2015). Meaning-related and print-related interactions between preschoolers and parents during shared book reading and their associations with emergent literacy skills. Journal of Research in Childhood Education, 29(4), 528–550. https://doi.org/10.1080/02568543.2015.1073819
Kachorsky, D., Moses, L., Serafini, F., & Hoelting, M. (2017). Meaning Making With Picturebooks: Young Children’s Use of Semiotic Resources. Literacy Research and Instruction, 56(3), 231–249. https://doi.org/10.1080/19388071.2017.1304595
Yu, X. (2012). Exploring visual perception and children's interpretations of picture books. Library & Information Science Research, 34(4), 292–299. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2012.06.004
Seznam doporučené literatury
Arizpe, E. (2013) Meaning-making from wordless (or nearly wordless) picturebooks: what educational research expects and what readers have to say. Cambridge Journal of Education, 43(2), 163–176. https://doi.org/DOI:10.1080/0305764X.2013.767879
Feathers, K. M., & Arya, P. (2012). The role of illustrations during children's reading. Journal of Children's Literature, 38(1), 36–43. https://www.proquest.com/docview/1266034917/fulltextPDF/10A88F8BB7A94425PQ/1?accountid=15518
Han, J., & Neuharth-Pritchett, S. (2015). Meaning-related and print-related interactions between preschoolers and parents during shared book reading and their associations with emergent literacy skills. Journal of Research in Childhood Education, 29(4), 528–550. https://doi.org/10.1080/02568543.2015.1073819
Kachorsky, D., Moses, L., Serafini, F., & Hoelting, M. (2017). Meaning Making With Picturebooks: Young Children’s Use of Semiotic Resources. Literacy Research and Instruction, 56(3), 231–249. https://doi.org/10.1080/19388071.2017.1304595
Yu, X. (2012). Exploring visual perception and children's interpretations of picture books. Library & Information Science Research, 34(4), 292–299. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2012.06.004
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila hlavní body bakalářské práce (teoretická východiska, metodologie, výsledky výzkumu). Studentka mluvila samostatně, ale s menšími obtížemi. Následovalo přečtení posudků. Vedoucí chválí teoretickou část (hlas autorky, řada zahraničních odborných zdrojů). Studentka odpověděla na otázky z posudků přijatelně, s drobnými nedostatky.