Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Cílem mé práce je charakterizovat možnosti zařazení prvků badatelsky orientovaného vzdělávání do prostředí mateřských škol. Záměrem této práce je vytvořit a ověřit sadu badatelských aktivit, které jsou zaměřeny na aplikaci metody pozorování pro děti předškolního věku. V teoretické části jsou vymezena východiska z oblastí přírodovědného vzdělávání, přírodovědné gramotnosti, dětských prekonceptů, badatelsky orientovaného vzdělávání a výukové metody pozorování. Praktická část zahrnuje badatelsky orientované aktivity, zaměřené na aplikaci metody pozorování pro děti předškolního věku. Tento program byl evaluován v mateřské škole ve Zlínském kraji. Při evaluaci aktivit jsem narazila na možná rizika, kterým je třeba se vyvarovat. Na základě toho, jsem vytvořila doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has a theoretical-application character. The goal of my work is to characterize the possibilities of including elements of research-oriented education in the environment of kindergartens. The purpose of this work is to create and verify a set of research activities that are focused on the application of the observation method for preschool children. In the theoretical part, starting points from the fields of science education, science literacy, children's preconceptions, research-oriented education and the teaching method of observation are defined. The practical part includes research-oriented activities, focused on the application of the observation method for preschool children. This program was evaluated in a kindergarten in the Zlín region. While evaluating the activities, I came across possible risks that need to be avoided. Based on that, I created recommendations for practice.
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter. Cílem mé práce je charakterizovat možnosti zařazení prvků badatelsky orientovaného vzdělávání do prostředí mateřských škol. Záměrem této práce je vytvořit a ověřit sadu badatelských aktivit, které jsou zaměřeny na aplikaci metody pozorování pro děti předškolního věku. V teoretické části jsou vymezena východiska z oblastí přírodovědného vzdělávání, přírodovědné gramotnosti, dětských prekonceptů, badatelsky orientovaného vzdělávání a výukové metody pozorování. Praktická část zahrnuje badatelsky orientované aktivity, zaměřené na aplikaci metody pozorování pro děti předškolního věku. Tento program byl evaluován v mateřské škole ve Zlínském kraji. Při evaluaci aktivit jsem narazila na možná rizika, kterým je třeba se vyvarovat. Na základě toho, jsem vytvořila doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has a theoretical-application character. The goal of my work is to characterize the possibilities of including elements of research-oriented education in the environment of kindergartens. The purpose of this work is to create and verify a set of research activities that are focused on the application of the observation method for preschool children. In the theoretical part, starting points from the fields of science education, science literacy, children's preconceptions, research-oriented education and the teaching method of observation are defined. The practical part includes research-oriented activities, focused on the application of the observation method for preschool children. This program was evaluated in a kindergarten in the Zlín region. While evaluating the activities, I came across possible risks that need to be avoided. Based on that, I created recommendations for practice.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se didaktickými postupy učitelů v přírodovědném vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na badatelské aktivity v prostředí mateřské školy.
Zpracování sady badatelských aktivit pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření sady badatelských aktivit pro děti předškolního věku.
Evaluace sady aktivit, formulace závěrů a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se didaktickými postupy učitelů v přírodovědném vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na badatelské aktivity v prostředí mateřské školy.
Zpracování sady badatelských aktivit pro děti předškolního věku.
Realizace a ověření sady badatelských aktivit pro děti předškolního věku.
Evaluace sady aktivit, formulace závěrů a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. (2013). Univerzita Palackého v Olomouci.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Raabe.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Nezvalová, D., Bílek, M., & Hrbáčková, K. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci.
Tsivitanidou, O. E., Gray, P., Rybska, E., Louca, L., & Constantinou, C. P. (Eds.). (2018). Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning. Springer.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. (2013). Univerzita Palackého v Olomouci.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Raabe.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Nezvalová, D., Bílek, M., & Hrbáčková, K. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci.
Tsivitanidou, O. E., Gray, P., Rybska, E., Louca, L., & Constantinou, C. P. (Eds.). (2018). Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning. Springer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci aplikačního typu. Studentka definovala klíčové pojmy týkající se předmětné problematiky s výraznými nedostatky a následně uvedla ukázku sady aktivit. Prezentovala aktivity, cíle z pohledu učitele, výukové metody a organizační formy realizovaných aktivit. Hovořila o sebereflexi a evaluaci sady aktivit. Studentka nedokázala adekvátně reagovat na otázky uvedené v posudcích k práci. Předsedkyně komise vytkla formulaci některých cílů z pohledu dítěte.