Bakalářská práce má teoreticko - aplikační charakter. Hlavním cílem bakalářské práce bylo navrhnout sadu aktivit pro ověření významu ilustrace při rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovém vývojem v prostředí mateřské školy. V teoretické části jsem představila vývoj jazyka dle jazykových rovin, vymezila pojem čtenářská gramotnost. Dále jsem se zaměřila na možnosti narušení jazykového vývojem a na samotný význam ilustrace při práci s dětmi, který mají narušený jazykový vývoj. V praktické části jsem představila sadu aktivit pro ověření významu ilustrace při rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývojem, kterou jsem následně realizovala v mateřské škole. Po dokončení realizace jsem sadu aktivit evaluovala, z čehož mi následně vyplynulo doporučení pro praxi. Při tvorbě sady aktivit jsem si pro práci zvolila knihy ilustrované Petrem Horáčkem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - application character. The main aim of the bachelor thesis was to propose a set of activities to test the importance of illustration in the development of reading literacy in children with impaired language development in the kindergarten environment. In the theoretical part, I introduced the development of language according to language levels, defined the concept of literacy. Furthermore, I focused on the possibilities of language impairment and the actual importance of illustration in working with children who have impaired language development. In the practical part I presented a set of activities to verify the importance of illustration in the development of reading literacy in children with impaired language development, which I subsequently implemented in a kindergarten. Upon completion of the implementation, I evaluated the set of activities resulting in recommendations for practice. In designing the set of activities, I chose books illustrated by Petr Horacek for the thesis.
Bakalářská práce má teoreticko - aplikační charakter. Hlavním cílem bakalářské práce bylo navrhnout sadu aktivit pro ověření významu ilustrace při rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovém vývojem v prostředí mateřské školy. V teoretické části jsem představila vývoj jazyka dle jazykových rovin, vymezila pojem čtenářská gramotnost. Dále jsem se zaměřila na možnosti narušení jazykového vývojem a na samotný význam ilustrace při práci s dětmi, který mají narušený jazykový vývoj. V praktické části jsem představila sadu aktivit pro ověření významu ilustrace při rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývojem, kterou jsem následně realizovala v mateřské škole. Po dokončení realizace jsem sadu aktivit evaluovala, z čehož mi následně vyplynulo doporučení pro praxi. Při tvorbě sady aktivit jsem si pro práci zvolila knihy ilustrované Petrem Horáčkem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - application character. The main aim of the bachelor thesis was to propose a set of activities to test the importance of illustration in the development of reading literacy in children with impaired language development in the kindergarten environment. In the theoretical part, I introduced the development of language according to language levels, defined the concept of literacy. Furthermore, I focused on the possibilities of language impairment and the actual importance of illustration in working with children who have impaired language development. In the practical part I presented a set of activities to verify the importance of illustration in the development of reading literacy in children with impaired language development, which I subsequently implemented in a kindergarten. Upon completion of the implementation, I evaluated the set of activities resulting in recommendations for practice. In designing the set of activities, I chose books illustrated by Petr Horacek for the thesis.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývojem.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti a na specifika vlivu ilustrace u dětí s narušeným jazykovým vývojem.
Zpracování sady aktivit pro rozvoj čtenánářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývojem.
Realizace a ověření sady aktivit pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývoje ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývojem.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti a na specifika vlivu ilustrace u dětí s narušeným jazykovým vývojem.
Zpracování sady aktivit pro rozvoj čtenánářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývojem.
Realizace a ověření sady aktivit pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s narušeným jazykovým vývoje ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Grada.
Neaum, S. (2012). Language and Literacy for the Early Years. SAGE Publications Inc.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Portál.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Seznam doporučené literatury
Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Grada.
Neaum, S. (2012). Language and Literacy for the Early Years. SAGE Publications Inc.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Portál.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vymezila klíčové pojmy a představila základní a dílčí výzkumné cíle a výzkumné otázky. Prezentovala rovněž výzkumnou metodu. Studentka hovořila o výsledcích výzkumu se značnými nedostatky. Studentka se vyjádřila s výraznými nedostatky k otázkám oponenta a vedoucího práce. Zkoušející se vyjádřila ke koncepci vzdělávacích aktivit a položila studentce otázku týkající se individualizace a diferenciace. Studentka nedokázala adekvátně reagovat na otázky komise.