Tato bakalářská práce se zaměřuje na volbu základní školy z pohledu rodičů dětí
předškolního věku. Teoretická část práce pojednává o přechodu dětí z mateřské školy
do základní školy a identifikuje klíčové aspekty, které rodiče zohledňují při rozhodování
o výběru základní školy pro své děti. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jaké aspekty
vstupují rodičům do volby základní školy. Kvalitativní výzkum, realizovaný prostřednictvím
deseti polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí předškolního věku, odhaluje širokou
škálu aspektů, jako je lokalita školy nebo přístup ke vzdělávání, které rodiče zvažují
při rozhodování o volbě základní školy pro své děti. Závěry výzkumu poukazují
na to, že se rodiče dětí předškolního věku nejčastěji rozhodují na základě lokality základní
školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the choice of primary school from the perspective of parents
of preschool children. The theoretical part of the thesis discusses the transition of children
from kindergarten to primary school and identifies the key aspects that parents consider
when deciding on the choice of primary school for their children. The main aim of this thesis
was to find out what aspects enter parents' choice of primary school. The qualitative research,
conducted through ten semi-structured interviews with parents of pre-school children,
reveals a wide range of aspects, such as school location and access to education, that parents
consider when making decisions about choosing a primary school for their children. The
research findings indicate that parents of pre-school children most often make decisions
based on the location of the primary school.
Klíčová slova
proces volby školy, školní zralost, přístupy ke vzdělávání, aspekty
rozhodování rodičů, rodičovské zapojení do vzdělávání, rodič dítěte předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
school choice process, school maturity, approaches to education, aspects of
parental decision-making, parental involvement in education, parent of a child of preschool
age
Rozsah průvodní práce
62 s. (92 497 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na volbu základní školy z pohledu rodičů dětí
předškolního věku. Teoretická část práce pojednává o přechodu dětí z mateřské školy
do základní školy a identifikuje klíčové aspekty, které rodiče zohledňují při rozhodování
o výběru základní školy pro své děti. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jaké aspekty
vstupují rodičům do volby základní školy. Kvalitativní výzkum, realizovaný prostřednictvím
deseti polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí předškolního věku, odhaluje širokou
škálu aspektů, jako je lokalita školy nebo přístup ke vzdělávání, které rodiče zvažují
při rozhodování o volbě základní školy pro své děti. Závěry výzkumu poukazují
na to, že se rodiče dětí předškolního věku nejčastěji rozhodují na základě lokality základní
školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the choice of primary school from the perspective of parents
of preschool children. The theoretical part of the thesis discusses the transition of children
from kindergarten to primary school and identifies the key aspects that parents consider
when deciding on the choice of primary school for their children. The main aim of this thesis
was to find out what aspects enter parents' choice of primary school. The qualitative research,
conducted through ten semi-structured interviews with parents of pre-school children,
reveals a wide range of aspects, such as school location and access to education, that parents
consider when making decisions about choosing a primary school for their children. The
research findings indicate that parents of pre-school children most often make decisions
based on the location of the primary school.
Klíčová slova
proces volby školy, školní zralost, přístupy ke vzdělávání, aspekty
rozhodování rodičů, rodičovské zapojení do vzdělávání, rodič dítěte předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
school choice process, school maturity, approaches to education, aspects of
parental decision-making, parental involvement in education, parent of a child of preschool
age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přípravy dítěte na vstup do základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na volbu základní školy rodiči dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se přípravy dítěte na vstup do základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na volbu základní školy rodiči dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Machovcová, K., Beláňová, A., Kostelecká, Y., & McCabe, M. (2020). Rodičovské vnímání dětských potřeb a rozhodnutí vzdělávat doma. Studia Paedagogica, 25(1), 33–50. https://doi.org/10.5817/SP2020-1-2
Smith Slámová, R. (2017). Nesouzníme s "běžnou školou": Rodičovská volba základní školy v kontextu souladu rodinného a institucionálního habitu. Studia Paedagogica, 27(3), 161–193. https://doi.org/10.5817/SP2022-3-6
Simonová, J. (2017). Charakteristiky dobré základní školy z pohledu rodičů. Pedagogická Orientace, 27(1), 136–159. https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-136
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Wolters Kluwer.
Viskovič, I. (2018). Transition Processes from Kindergarten to Primary School. Croatian Journal of Education, 20(3), 51–75. https://doi.org/10.15516/cje.v20i0.3326
Vlčková, K. (2017). Rozhodování rodičů o odkladu školní docházky v kontextu výběru školy. Orbis scholae, 11(1), 31−50. http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.16
Seznam doporučené literatury
Machovcová, K., Beláňová, A., Kostelecká, Y., & McCabe, M. (2020). Rodičovské vnímání dětských potřeb a rozhodnutí vzdělávat doma. Studia Paedagogica, 25(1), 33–50. https://doi.org/10.5817/SP2020-1-2
Smith Slámová, R. (2017). Nesouzníme s "běžnou školou": Rodičovská volba základní školy v kontextu souladu rodinného a institucionálního habitu. Studia Paedagogica, 27(3), 161–193. https://doi.org/10.5817/SP2022-3-6
Simonová, J. (2017). Charakteristiky dobré základní školy z pohledu rodičů. Pedagogická Orientace, 27(1), 136–159. https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-136
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Wolters Kluwer.
Viskovič, I. (2018). Transition Processes from Kindergarten to Primary School. Croatian Journal of Education, 20(3), 51–75. https://doi.org/10.15516/cje.v20i0.3326
Vlčková, K. (2017). Rozhodování rodičů o odkladu školní docházky v kontextu výběru školy. Orbis scholae, 11(1), 31−50. http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.16
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci a vymezila základní a dílčí výzkumné cíle a otázky. Dále představila výzkumnou metodu, výzkumný vzorek a výsledky výzkumu. Docentka Fasnerová položila studentce otázku týkající se nerovností ve vzdělávání. Studentka reagovala se značnými nedostatky. Studentka neznala přesně odpověď na otázky oponenta a vedoucího práce. Paní magistra Šťastná položila studentce otázku týkající se domácího vzdělávání. Studentka nedokázala adekvátně reagovat na otázku zkoušejícího.