Tato bakalářská práce s názvem Sociální sítě a sociální vztahy u dospívajících zkoumá vliv sociálních sítí na psychické a fyzické zdraví adolescentů a sociální dopady na je samotné či jejich blízké okolí. Konkrétně se zaměřuje na digitální závislost, také na negativní dopady na psychické zdraví. Dále mapuje respekt vůči rodičovské autoritě a možné zanedbávání základních lidských potřeb. Výzkum se opírá o dotazníkové šetření mezi adolescenty ve věku 13-19 let a nabízí širší vhled, jakým způsobem digitální prostředí ovlivňuje mladé lidi v jejich každodenním životě. Závěr práce popisuje možnou potencionální prevenci a intervenci v oblasti digitálního užívání a zdůrazňuje důležitost osvěty a podpory v této problematice u dospívajících.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis, titled "Social Media and Social Relationships in Adolescents," explores the impact of social media on the mental and physical health of adolescents and its social implications for themselves and their immediate surroundings. Specifically, it focuses on digital addiction and negative effects on mental health. It also maps respect for parental authority and possible neglect of basic human needs. The research is based on a questionnaire survey among adolescents aged 13-19 and offers a broader insight into how the digital environment influences young people in their daily lives. The conclusion of the work describes potential prevention and intervention in the field of digital use and emphasizes the importance of education and support in this issue among adolescents.
social media, adolescents, mental health, physical health, digital addiction, negative impacts, parental authority, neglect of needs, prevention, intervention
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce s názvem Sociální sítě a sociální vztahy u dospívajících zkoumá vliv sociálních sítí na psychické a fyzické zdraví adolescentů a sociální dopady na je samotné či jejich blízké okolí. Konkrétně se zaměřuje na digitální závislost, také na negativní dopady na psychické zdraví. Dále mapuje respekt vůči rodičovské autoritě a možné zanedbávání základních lidských potřeb. Výzkum se opírá o dotazníkové šetření mezi adolescenty ve věku 13-19 let a nabízí širší vhled, jakým způsobem digitální prostředí ovlivňuje mladé lidi v jejich každodenním životě. Závěr práce popisuje možnou potencionální prevenci a intervenci v oblasti digitálního užívání a zdůrazňuje důležitost osvěty a podpory v této problematice u dospívajících.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis, titled "Social Media and Social Relationships in Adolescents," explores the impact of social media on the mental and physical health of adolescents and its social implications for themselves and their immediate surroundings. Specifically, it focuses on digital addiction and negative effects on mental health. It also maps respect for parental authority and possible neglect of basic human needs. The research is based on a questionnaire survey among adolescents aged 13-19 and offers a broader insight into how the digital environment influences young people in their daily lives. The conclusion of the work describes potential prevention and intervention in the field of digital use and emphasizes the importance of education and support in this issue among adolescents.
social media, adolescents, mental health, physical health, digital addiction, negative impacts, parental authority, neglect of needs, prevention, intervention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti on-line prostředí, závislosti na internetu a navazování společenských vztahů v běžném životě mezi dospívajícími.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti on-line prostředí, závislosti na internetu a navazování společenských vztahů v běžném životě mezi dospívajícími.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOČEKAL, Daniel a kolektiv, 2019. Dítě v síti: Manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-5145-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MACEK, Petr, 2003. Adolescence. Praha: Portál ISBN 80-7178-747-7.
ŠEVČÁKOVÁ, Anna a kolektiv, 2015. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada ISBN: 978-80-247-5010-1.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2008. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-346-4961-0.
Seznam doporučené literatury
DOČEKAL, Daniel a kolektiv, 2019. Dítě v síti: Manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-5145-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MACEK, Petr, 2003. Adolescence. Praha: Portál ISBN 80-7178-747-7.
ŠEVČÁKOVÁ, Anna a kolektiv, 2015. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada ISBN: 978-80-247-5010-1.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2008. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-346-4961-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma a teoretická východiska bakalářské práce. Seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření a nejdůležitějšími výsledky práce.
Byla požádána, aby představila komisi získané dotazníky. Studentka je komisi ukázala.
Jak pracovala se získanými daty studentka nedokázala odpovědět.
Studentka byla požádána, aby odpověděla na otázky uvedené v posudcích práce.
Byla požádána, aby formulovala alespoň jeden cíl, který by zjišťoval záměr studentky. Studentka nedokázala odpovědět. Byla upozorněna na to, že není k obhajobě bakalářské práce připravena.
doc Hladík komentoval limity výzkumného nástroje a příliš ambiciózní cíle bakalářské práce.
dr. Hrbáčková taktéž diskutovala nevhodně formulované cíle práce a velmi slabou obhajobu práce.
Komise hlasovala pro hodnocení F v poměru 5:0. Komise doporučuje bakalářskou práci přepracovat.