Tato bakalářská práce se věnuje přístupu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v komparaci běžné základní školy a speciální školy z pohledu ředitelů, učitelů a asistentů pedagoga. Cílem práce je odhalit názor a postoj k inkluzi a vymezit úskalí spojené se vzděláváním těchto žáků. Teoretická část se věnuje inkluzivnímu vzdělávání a speciálnímu vzdělávání. Empirickou část tvoří výzkum, jehož cílem je popsat pohled pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, který se zaměřuje na hlubší pochopení zkoumaného jevu a sběr komplexních dat. Byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, která umožňuje výzkumníkovi klást doplňující otázky a reagovat na sdělení respondenta. Výzkumný soubor představuje devět pedagogických pracovníků působících na základní a speciální škole ve Zlínském kraji. Součástí praktické části je analýza získaných dat, její vyhodnocení, následná interpretace a shrnutí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the approach to the education of pupils with special educational needs in the comparison of a regular primary school and a special school from the point of view of principals, teachers and teaching assistants. The aim of the work is to reveal the opinion and attitude towards inclusion and to define the difficulties associated with the education of these pupils. The theoretical part is devoted to inclusive education and special education. The empirical part consists of research, the aim of which is to describe the view of pedagogues on inclusive education. A qualitative approach was chosen for the research, which focuses on a deeper understanding of the investigated phenomenon and the collection of complex data. A semi-structured interview method was used, which allows the researcher to ask additional questions and respond to the respondent's message. The research group consists of nine teaching staff working at a primary and special school in the Zlín Region. Part of the practical part is the analysis of the obtained data, their evaluation, subsequent interpretation and summary.
Klíčová slova
vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, speciální pedagogika, speciální vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
education of pupils with special educational needs, inclusive education, special pedagogy, special education
Rozsah průvodní práce
120 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje přístupu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v komparaci běžné základní školy a speciální školy z pohledu ředitelů, učitelů a asistentů pedagoga. Cílem práce je odhalit názor a postoj k inkluzi a vymezit úskalí spojené se vzděláváním těchto žáků. Teoretická část se věnuje inkluzivnímu vzdělávání a speciálnímu vzdělávání. Empirickou část tvoří výzkum, jehož cílem je popsat pohled pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, který se zaměřuje na hlubší pochopení zkoumaného jevu a sběr komplexních dat. Byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, která umožňuje výzkumníkovi klást doplňující otázky a reagovat na sdělení respondenta. Výzkumný soubor představuje devět pedagogických pracovníků působících na základní a speciální škole ve Zlínském kraji. Součástí praktické části je analýza získaných dat, její vyhodnocení, následná interpretace a shrnutí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the approach to the education of pupils with special educational needs in the comparison of a regular primary school and a special school from the point of view of principals, teachers and teaching assistants. The aim of the work is to reveal the opinion and attitude towards inclusion and to define the difficulties associated with the education of these pupils. The theoretical part is devoted to inclusive education and special education. The empirical part consists of research, the aim of which is to describe the view of pedagogues on inclusive education. A qualitative approach was chosen for the research, which focuses on a deeper understanding of the investigated phenomenon and the collection of complex data. A semi-structured interview method was used, which allows the researcher to ask additional questions and respond to the respondent's message. The research group consists of nine teaching staff working at a primary and special school in the Zlín Region. Part of the practical part is the analysis of the obtained data, their evaluation, subsequent interpretation and summary.
Klíčová slova
vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, speciální pedagogika, speciální vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
education of pupils with special educational needs, inclusive education, special pedagogy, special education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze, speciální pedagogiky, sociální pedagogiky a role pedagogů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze, speciální pedagogiky, sociální pedagogiky a role pedagogů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8093-5.
HENDL, Jan, 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
LECHTA, Viktor, 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ, 2017. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4911-1.
TANNENBERGEROVÁ, Monika, 2016. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-008-1.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8093-5.
HENDL, Jan, 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
LECHTA, Viktor, 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ, 2017. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4911-1.
TANNENBERGEROVÁ, Monika, 2016. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-008-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce a zdůvodnila jeho volbu. Seznámila komisi s metodologií výzkumného šetření a nejdůležitějšími výsledky práce.
Výsledky studentka při obhajobě práce neprezentuje v kontextu komparace, což je její téma práce.
dr. Kroutilová Nováková komentuje absenci komparace.
dr. Hrbáčková požádala studentku, aby definovala "přístup ke vzdělávání". Studentka odpověděla obecně, neuvedla zdroj, ze kterého vychází.
dr. Suchánková taktéž komentovala nedostatečně uchopený pojem "přístup ke vzdělávání".
dr. Hrbáčková diskutovala analýzu dat, která se drží zejména výpovědí respondentů, a že studentka pouze reprodukuje data.