Na začátku teoretické práce je definován systém ochrany obyvatelstva, základní pojmy z oblasti informování a informačního prostředí, ukotvení problematiky dezinformací ve strategických dokumentech včetně řešení problematiky dezinformací na národní a mezinárodní úrovni. V praktické části je první část věnována analýze dezinformací v internetovém prostředí. Na tuto část navazuje Ishikawa diagram zabývající se možnými příčinami vybrané hrozby pro systém ochrany obyvatelstva a jednotlivá rizika jsou zpracovány maticí rizik. Dále je využita metoda dotazníkového šetření zabývající se zjištěním o povědomí občanů České republiky o oblasti dezinformací a mediální gramotnosti. Na konci praktické části jsou uvedeny návrhy ke zlepšení.
Anotace v angličtině
At the beginnig of the theoretical part of the thesis is defined the system of population protection, basic concepts from the field of information and information environment, anchoring of the issue of disinformation in strategic documents, including dealing with issue of disinformation at the national and international level. The practical part begins with the analysis of disinformation in the internet environment. This part is followed by Ishikawa diagram addressing possible causes of selected threat to the population protection system and individual risks are elaborated by risk matrix. The next method is questionnaire survey dealing with finding out about awareness of the citizen of the Czech Republic in the field of disinformation and media literacy. At the end of the practical part of the thesis, the suggestions for improvement are presented.
Klíčová slova
dezinformace, propaganda, informace, ochrana obyvatelstva
Klíčová slova v angličtině
disinformation, propaganda, information, population protection
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Na začátku teoretické práce je definován systém ochrany obyvatelstva, základní pojmy z oblasti informování a informačního prostředí, ukotvení problematiky dezinformací ve strategických dokumentech včetně řešení problematiky dezinformací na národní a mezinárodní úrovni. V praktické části je první část věnována analýze dezinformací v internetovém prostředí. Na tuto část navazuje Ishikawa diagram zabývající se možnými příčinami vybrané hrozby pro systém ochrany obyvatelstva a jednotlivá rizika jsou zpracovány maticí rizik. Dále je využita metoda dotazníkového šetření zabývající se zjištěním o povědomí občanů České republiky o oblasti dezinformací a mediální gramotnosti. Na konci praktické části jsou uvedeny návrhy ke zlepšení.
Anotace v angličtině
At the beginnig of the theoretical part of the thesis is defined the system of population protection, basic concepts from the field of information and information environment, anchoring of the issue of disinformation in strategic documents, including dealing with issue of disinformation at the national and international level. The practical part begins with the analysis of disinformation in the internet environment. This part is followed by Ishikawa diagram addressing possible causes of selected threat to the population protection system and individual risks are elaborated by risk matrix. The next method is questionnaire survey dealing with finding out about awareness of the citizen of the Czech Republic in the field of disinformation and media literacy. At the end of the practical part of the thesis, the suggestions for improvement are presented.
Klíčová slova
dezinformace, propaganda, informace, ochrana obyvatelstva
Klíčová slova v angličtině
disinformation, propaganda, information, population protection
Zásady pro vypracování
Na základě dostupných zahraničních a domácích zdrojů zpracujte teoretické poznatky a teoretická východiska k danému tématu.
Proveďte dotazníkové šetření u obyvatelstva na dané téma.
Na základě vyhodnocení dotazníkového šetření navrhněte případné změny a opatření ke zlepšení.
Zásady pro vypracování
Na základě dostupných zahraničních a domácích zdrojů zpracujte teoretické poznatky a teoretická východiska k danému tématu.
Proveďte dotazníkové šetření u obyvatelstva na dané téma.
Na základě vyhodnocení dotazníkového šetření navrhněte případné změny a opatření ke zlepšení.
Seznam doporučené literatury
BENNETT, W. Lance a LIVINGSTON, Steven (ed.). The Disinformation Age. Online. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. ISBN 9781108914628. Dostupné z: https://doi.org/10.1017/9781108914628. [cit. 2023-10-14].
GREGOR, Miloš a VEJVODOVÁ, Petra. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
TÁBORSKÝ, Jiří. V síti (dez)informací: proč věříme alternativním faktům. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-2014-7.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BENNETT, W. Lance a LIVINGSTON, Steven (ed.). The Disinformation Age. Online. Cambridge: Cambridge University Press, 2020. ISBN 9781108914628. Dostupné z: https://doi.org/10.1017/9781108914628. [cit. 2023-10-14].
GREGOR, Miloš a VEJVODOVÁ, Petra. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Brno: CPress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
TÁBORSKÝ, Jiří. V síti (dez)informací: proč věříme alternativním faktům. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-2014-7.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výsledky své bakalářské práce na téma: Dezinformace jako bezpečnostní hrozba v systému ochrany obyvatelstva. Následně studentka zodpověděla doplňující otázky oponenta práce:
Jaký význam v kontextu Vámi zpracovávané problematiky přisuzujete současnému dynamickému pokroku v oblasti generativní umělé inteligence?
V rámci opatření navrhujete „…systém, který by se zaměřoval pouze na dezinformace…“. Tento by měl být závislý na odbornících. Jak byste zajistila, aby tito odborníci byli nezaujatí a schopní rozlišit pravdu? Kolik by jich bylo, kdo by je vybíral?
V návaznosti na doporučení stran rizika č. 3 – považujete změny v navrženém Zákonu o kybernetické bezpečnosti za dostatečné?
Studentka zodpověděla otázky oponenta a následně odpovídala na otázky komise a vyslechla si doporučení pro zlepšení. Obhajoba i zodpovězení otázek byly na výborné úrovni.