Informační gramotnost je jednou ze složek sociálních dovedností jedince, bez které se člověk v 21. století (století informačních a komunikačních technologií a znalostní společnosti) neobejde.
Potřeba informační gramotnosti občanů se zvyšuje, klade se důraz na celoživotní vzdělává-ní. Informačně gramotný jedinec má být schopen nalézt požadované informace s využitím informačních a komunikačních technologií, kriticky tyto informace zhodnotit a využít je pro svou potřebu.
K dosažení informační gramotnosti má dopomoci i informační výchova, která je její obsahovou složkou. Teoretické základy informační výchovy, výuky, metodika kurzů a výchovy k informační gramotnosti na vysoké škole a zapojení vysokoškolské knihovny do informačního vzdělávání uživatelů tak, aby studenti získali tuto sociální dovednost, je předmětem této práce.
Anotace v angličtině
Information and communication technologies are very common and useable nowadays, that is why our society is called information society. Everybody has to gain and improve his/her own social abilities these days. Information literacy is one of the basic competencies in social abilites development.
The need of information literacy grows up and insists on whole life learning. Everybody, who has an information ability and can find the information (with using information and communication technologies), is able to think critically of these information and knows how to use the information for studies.
The information learning can help to learn how to find and use some needed information in huge amounts of them. Teoretical bases, methodology of information learning as well as library participation in teaching information literacy is the topic of this text.
Klíčová slova
vysoká škola, vysokoškolská knihovna, informační gramotnost, informační výchova, informační vzdělávání, vyhledávání informací, metodika informačního vzdělávání, znalostní společnost, učící se společnost, informačně gramotný student, kurzy práce s informacemi, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
University, university library, information literacy, information learning, information education, information teaching, information retrieval, methodology of information learning, knowledge society, learning society, information literacy student, course of information learning (information course), social abilities
Rozsah průvodní práce
103 s., 14 s. nestr. příl.
Jazyk
CZ
Anotace
Informační gramotnost je jednou ze složek sociálních dovedností jedince, bez které se člověk v 21. století (století informačních a komunikačních technologií a znalostní společnosti) neobejde.
Potřeba informační gramotnosti občanů se zvyšuje, klade se důraz na celoživotní vzdělává-ní. Informačně gramotný jedinec má být schopen nalézt požadované informace s využitím informačních a komunikačních technologií, kriticky tyto informace zhodnotit a využít je pro svou potřebu.
K dosažení informační gramotnosti má dopomoci i informační výchova, která je její obsahovou složkou. Teoretické základy informační výchovy, výuky, metodika kurzů a výchovy k informační gramotnosti na vysoké škole a zapojení vysokoškolské knihovny do informačního vzdělávání uživatelů tak, aby studenti získali tuto sociální dovednost, je předmětem této práce.
Anotace v angličtině
Information and communication technologies are very common and useable nowadays, that is why our society is called information society. Everybody has to gain and improve his/her own social abilities these days. Information literacy is one of the basic competencies in social abilites development.
The need of information literacy grows up and insists on whole life learning. Everybody, who has an information ability and can find the information (with using information and communication technologies), is able to think critically of these information and knows how to use the information for studies.
The information learning can help to learn how to find and use some needed information in huge amounts of them. Teoretical bases, methodology of information learning as well as library participation in teaching information literacy is the topic of this text.
Klíčová slova
vysoká škola, vysokoškolská knihovna, informační gramotnost, informační výchova, informační vzdělávání, vyhledávání informací, metodika informačního vzdělávání, znalostní společnost, učící se společnost, informačně gramotný student, kurzy práce s informacemi, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
University, university library, information literacy, information learning, information education, information teaching, information retrieval, methodology of information learning, knowledge society, learning society, information literacy student, course of information learning (information course), social abilities
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - základní terminologie
Zpracování praktické části
Zpracování závěru práce
Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - základní terminologie
Zpracování praktické části
Zpracování závěru práce
Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve vzdělávání. Kladno : AISIS 2003. 122 s. ISBN 80-239-0106-0.
Ikaros : elektronický časopis o informační společnosti. [on line]. Praha : Ikaros. 1x měsíčně. Dostupný z WWW: . ISSN 1212-5075.
KAHN, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. 1.vyd. Praha : Portál 2001. 152 s. ISBN 80-7178-253-X.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 1. vyd. Praha : Portál 2002. 497 s.
ISBN 80-7178-253-X.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido 2003. 219 s.
ISBN 80-7315-039-5.
PAPÍK, R., SOUČEK, M., STÖKLOVÁ, M. (ed.). Informační studia a knihovnictví
v elektronických textech 1. Praha : Univerzita Karlova, Filozofická fakulta : Ústav knihovnictví a informatiky c2001. [CD-ROM].
PAPÍK, R. [et al.]. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace: strategie vyhledávání a prezentace. 1. vyd. Praha : Ekopress 1998. 220 s.
ISBN 80-86119-03-3.
PETTY, G. Moderní vyučování. 3. vyd. Praha : Portál 2004. 380 s.
ISBN 80-7178-978-X.
TKAČÍKOVÁ, D. Informační zdroje Internetu a jak je efektivně využívat. Praha : Výpočetní centrum ČVUT 1997. 76 s.
VYMĚTAL, J., VÁCHOVÁ, M. Úvod do studia odborné literatury. 1. vyd. Praha : Orac 2000. 287 s. ISBN 80- 86199-19-3.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve vzdělávání. Kladno : AISIS 2003. 122 s. ISBN 80-239-0106-0.
Ikaros : elektronický časopis o informační společnosti. [on line]. Praha : Ikaros. 1x měsíčně. Dostupný z WWW: . ISSN 1212-5075.
KAHN, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. 1.vyd. Praha : Portál 2001. 152 s. ISBN 80-7178-253-X.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 1. vyd. Praha : Portál 2002. 497 s.
ISBN 80-7178-253-X.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido 2003. 219 s.
ISBN 80-7315-039-5.
PAPÍK, R., SOUČEK, M., STÖKLOVÁ, M. (ed.). Informační studia a knihovnictví
v elektronických textech 1. Praha : Univerzita Karlova, Filozofická fakulta : Ústav knihovnictví a informatiky c2001. [CD-ROM].
PAPÍK, R. [et al.]. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace: strategie vyhledávání a prezentace. 1. vyd. Praha : Ekopress 1998. 220 s.
ISBN 80-86119-03-3.
PETTY, G. Moderní vyučování. 3. vyd. Praha : Portál 2004. 380 s.
ISBN 80-7178-978-X.
TKAČÍKOVÁ, D. Informační zdroje Internetu a jak je efektivně využívat. Praha : Výpočetní centrum ČVUT 1997. 76 s.
VYMĚTAL, J., VÁCHOVÁ, M. Úvod do studia odborné literatury. 1. vyd. Praha : Orac 2000. 287 s. ISBN 80- 86199-19-3.