Práce je věnována problematice hodnot a hodnotové orientaci dětí a mládeže. Jejím cílem je poskytnout orientaci v základních pojmech, jimiž jsou hodnoty a hodnotová orientace a rozebrat hodnotové orientace dětí a mládeže u nás v minulosti i v současnosti. Vymezení uvedených základních pojmů je věnována první část práce, která obsahuje taktéž charakteristiku období dětství a dospívání. V další části práce je zaměřena pozornost na rozbor vybraných výzkumů k problematice hodnotových orientací dětí a mládeže, které byly u nás v minulosti provedeny. Praktická část shrnuje výsledky výzkumu, který autor práce k hodnotovým orientacím dětí a mládeže v současnosti provedl. Tento výzkum byl proveden za využití výzkumného nástroje, který vychází z dotazníku, za jehož využití provádí dlouhodobě své výzkumy PhDr. Petr Sak. Rozebíraná problematika hodnotových orientací je využitelná jak pro studijní účely, tak i pro pracovníky, kteří se podílejí na výchově dětí a mládeže.
Anotace v angličtině
The work is dedicated to the sphere of values and value orientation of children and young people. It aims to give an overview of basic concepts of the value and value orientation, and to analyse the value orientation of children and young people here in the past and at present. Definitions of the aforementioned basic concepts are given in the first part of the work, together with the characteristics of the childhood and adolescence period. In the other part of the work, attention is drawn to the analysis of results of selected surveys dealing with the value orientation of children and young people, carried out here in the past. The practical part summarises results of the survey completed recently by the author of the work concerning the value orientation of children and young people. This survey was carried out by using a research tool based on a questionnaire, which has been used by PhDr. Petr Sak in his long-term research work. The value orientation analysed may be used for studying purposes or by workers engaged in children and young people upbringing.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, děti, mládež, mravní vývoj
Klíčová slova v angličtině
values, value orientation, children, young people, moral development
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována problematice hodnot a hodnotové orientaci dětí a mládeže. Jejím cílem je poskytnout orientaci v základních pojmech, jimiž jsou hodnoty a hodnotová orientace a rozebrat hodnotové orientace dětí a mládeže u nás v minulosti i v současnosti. Vymezení uvedených základních pojmů je věnována první část práce, která obsahuje taktéž charakteristiku období dětství a dospívání. V další části práce je zaměřena pozornost na rozbor vybraných výzkumů k problematice hodnotových orientací dětí a mládeže, které byly u nás v minulosti provedeny. Praktická část shrnuje výsledky výzkumu, který autor práce k hodnotovým orientacím dětí a mládeže v současnosti provedl. Tento výzkum byl proveden za využití výzkumného nástroje, který vychází z dotazníku, za jehož využití provádí dlouhodobě své výzkumy PhDr. Petr Sak. Rozebíraná problematika hodnotových orientací je využitelná jak pro studijní účely, tak i pro pracovníky, kteří se podílejí na výchově dětí a mládeže.
Anotace v angličtině
The work is dedicated to the sphere of values and value orientation of children and young people. It aims to give an overview of basic concepts of the value and value orientation, and to analyse the value orientation of children and young people here in the past and at present. Definitions of the aforementioned basic concepts are given in the first part of the work, together with the characteristics of the childhood and adolescence period. In the other part of the work, attention is drawn to the analysis of results of selected surveys dealing with the value orientation of children and young people, carried out here in the past. The practical part summarises results of the survey completed recently by the author of the work concerning the value orientation of children and young people. This survey was carried out by using a research tool based on a questionnaire, which has been used by PhDr. Petr Sak in his long-term research work. The value orientation analysed may be used for studying purposes or by workers engaged in children and young people upbringing.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, děti, mládež, mravní vývoj
Klíčová slova v angličtině
values, value orientation, children, young people, moral development
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Charakteristika výzkumného souboru.
Provedení kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce.
Charakteristika výzkumného souboru.
Provedení kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická universita, 1997. ISBN 80-7083-257-6.
KUČEROVÁ, S. Člověk hodnoty výchova. Prešov: ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie základní školy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-101-5.
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
Seznam doporučené literatury
HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická universita, 1997. ISBN 80-7083-257-6.
KUČEROVÁ, S. Člověk hodnoty výchova. Prešov: ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie základní školy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-101-5.
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.