Diplomová práce se zabývá výukou bezpečnosti v online prostředí na základních školách. Práce obsahuje průzkum existujících podkladů pro výuku bezpečného chování na internetu a zjištění znalostí žáků na základní škole. Součástí práce jsou vytvořené podklady pro konkrétní základní školu podle jejich školního vzdělávacího plánu. Tyto materiály byly ve škole odučeny a zhodnoceny. Práce také obsahuje hodnocení ze strany žáků.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on teaching safety in the online environment in primary schools. The thesis includes a survey of existing materials for teaching safe behaviour on the Internet and a survey of students' knowledge in primary school. The part of the thesis is created materials for a particular primary school according to their school curriculum. These materials were taught and evaluated in the school. The thesis also includes an evaluation by the students.
Klíčová slova
základní škola, kybernetická rizika, sociální inženýrství, kyberšikana, informatika, výuka, digitální gramotnost
Klíčová slova v angličtině
primary school, cyber risks, social engineering, cyberbullying, information technology, education, digital literacy
Rozsah průvodní práce
89 s. (87 163 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou bezpečnosti v online prostředí na základních školách. Práce obsahuje průzkum existujících podkladů pro výuku bezpečného chování na internetu a zjištění znalostí žáků na základní škole. Součástí práce jsou vytvořené podklady pro konkrétní základní školu podle jejich školního vzdělávacího plánu. Tyto materiály byly ve škole odučeny a zhodnoceny. Práce také obsahuje hodnocení ze strany žáků.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on teaching safety in the online environment in primary schools. The thesis includes a survey of existing materials for teaching safe behaviour on the Internet and a survey of students' knowledge in primary school. The part of the thesis is created materials for a particular primary school according to their school curriculum. These materials were taught and evaluated in the school. The thesis also includes an evaluation by the students.
Klíčová slova
základní škola, kybernetická rizika, sociální inženýrství, kyberšikana, informatika, výuka, digitální gramotnost
Klíčová slova v angličtině
primary school, cyber risks, social engineering, cyberbullying, information technology, education, digital literacy
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro základní školy.
Proveďte průzkum existujících podkladů pro výuku na základních školách zaměřených na bezpečné chování na internetu.
Vytvořte podklady pro výuku zaměřené na bezpečné chování na internetu.
Vypracujte pracovní listy pro ověření znalostí posluchačů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s rámcovým vzdělávacím programem pro základní školy.
Proveďte průzkum existujících podkladů pro výuku na základních školách zaměřených na bezpečné chování na internetu.
Vytvořte podklady pro výuku zaměřené na bezpečné chování na internetu.
Vypracujte pracovní listy pro ověření znalostí posluchačů.
Prakticky ověřte sadu úloh pomocí dotazníku.
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Lukáš KUBALA. Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky: (náměty na výukové aktivity). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6197-7.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně na internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
SMEJKAL, Vladimír. Kybernetická kriminalita. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015. Pro praxi. ISBN 978-80-7380-501-2.
SZOTKOWSKI, René, Kamil KOPECKÝ a Veronika KREJČÍ. Nebezpečí internetové komunikace IV. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978–80–244–3911-2.
KRÁL, Mojmír. Bezpečný internet: chraňte sebe i svůj počítač. Praha: Grada Publishing, 2015. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-5453-6.
BURDA, Karel. Úvod do kryptografie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2015. ISBN 978-807-2049-257.
MITNICK, Kevin D. a Robert VAMOSI. The art of invisibility: the world's most famous hacker teaches you how to be safe in the age of Big Brother and big data. New York: Little, Brown and Company, 2017. ISBN 978-0316380508.
KOPECKÝ, Kamil a Veronika KREJČÍ. RIZIKA VIRTUÁLNÍ KOMUNIKACE: průvodce chováním ve světě online. Olomouc: NET UNIVERSITY, 2010. ISBN 978-80-254-7866-O.
Digitální stopy a digitální identita. ČERNÝ, Michal. Metodický portál RVP.CZ [online]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/g/12943/DIGITALNI-STOPY-A-DIGITALNI-IDENTITA.html
DOSEDĚL, Tomáš. Počítačová bezpečnost a ochrana dat. Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0106-1.
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Lukáš KUBALA. Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky: (náměty na výukové aktivity). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6197-7.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně na internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
SMEJKAL, Vladimír. Kybernetická kriminalita. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015. Pro praxi. ISBN 978-80-7380-501-2.
SZOTKOWSKI, René, Kamil KOPECKÝ a Veronika KREJČÍ. Nebezpečí internetové komunikace IV. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978–80–244–3911-2.
KRÁL, Mojmír. Bezpečný internet: chraňte sebe i svůj počítač. Praha: Grada Publishing, 2015. Průvodce (Grada). ISBN 978-80-247-5453-6.
BURDA, Karel. Úvod do kryptografie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2015. ISBN 978-807-2049-257.
MITNICK, Kevin D. a Robert VAMOSI. The art of invisibility: the world's most famous hacker teaches you how to be safe in the age of Big Brother and big data. New York: Little, Brown and Company, 2017. ISBN 978-0316380508.
KOPECKÝ, Kamil a Veronika KREJČÍ. RIZIKA VIRTUÁLNÍ KOMUNIKACE: průvodce chováním ve světě online. Olomouc: NET UNIVERSITY, 2010. ISBN 978-80-254-7866-O.
Digitální stopy a digitální identita. ČERNÝ, Michal. Metodický portál RVP.CZ [online]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/g/12943/DIGITALNI-STOPY-A-DIGITALNI-IDENTITA.html
DOSEDĚL, Tomáš. Počítačová bezpečnost a ochrana dat. Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0106-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Prezentace jako celek působila velmi dobrým dojmem, jednotlivé snímky prezentace byly graficky i obsahově vyvážené. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
Doc. Habiballa: Uvažoval jste o provedení experimentu na škole?