Výpočetní technika se dnes již stala nedílnou součástí života našich dětí a mládeže. Děti a mládež se s počítači setkávají na každém kroku a významnou část svého volného času tráví právě u počítače. Teoretická část této práce se snaží shrnout problematiku nejpoužívanějších počítačových aktivit, vymezení základních pojmů, problematiku volného času dětí a mládeže a popisuje možnosti využití, přínos i nebezpečí počítačů pro tuto skupinu obyvatel.
V praktické části je popsán samotný výzkum, který se uskutečnil mezi žáky základní školy a mezi studenty gymnázia a jehož hlavním cílem je poskytnout bližší pohled na strukturu a frekvenci počítačových aktivit dětí a mládeže.
Anotace v angličtině
Computer equipment has become an indivisible part of the lives of our children and teenagers. Children and teenagers meet with computers at every turn and it is at the computer where they spend a significant part of their free time. The theorethical part of this thesis tries to summarize the issue of most widely used computer activities, to provide definitions of basic terms, to introduce problems of free time of children and teenagers and describes possibilities of utilization, benefits and dangers of computers affecting this group of people.
The practical part gives an account of the research itself, which was carried out among primary school pupils and secondary school students and its main aim is to provide a closer insight into the structure and frequency of children's and teenagers' computer activities.
Klíčová slova
počítač, Internet, komunikace na Internetu, počítačová hra, volný čas, specifika volného času, úloha rodiny
Klíčová slova v angličtině
computer, Internet, Internet communication, computer game, free time, free time specificity, role of family
Rozsah průvodní práce
73 s., 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Výpočetní technika se dnes již stala nedílnou součástí života našich dětí a mládeže. Děti a mládež se s počítači setkávají na každém kroku a významnou část svého volného času tráví právě u počítače. Teoretická část této práce se snaží shrnout problematiku nejpoužívanějších počítačových aktivit, vymezení základních pojmů, problematiku volného času dětí a mládeže a popisuje možnosti využití, přínos i nebezpečí počítačů pro tuto skupinu obyvatel.
V praktické části je popsán samotný výzkum, který se uskutečnil mezi žáky základní školy a mezi studenty gymnázia a jehož hlavním cílem je poskytnout bližší pohled na strukturu a frekvenci počítačových aktivit dětí a mládeže.
Anotace v angličtině
Computer equipment has become an indivisible part of the lives of our children and teenagers. Children and teenagers meet with computers at every turn and it is at the computer where they spend a significant part of their free time. The theorethical part of this thesis tries to summarize the issue of most widely used computer activities, to provide definitions of basic terms, to introduce problems of free time of children and teenagers and describes possibilities of utilization, benefits and dangers of computers affecting this group of people.
The practical part gives an account of the research itself, which was carried out among primary school pupils and secondary school students and its main aim is to provide a closer insight into the structure and frequency of children's and teenagers' computer activities.
Klíčová slova
počítač, Internet, komunikace na Internetu, počítačová hra, volný čas, specifika volného času, úloha rodiny
Klíčová slova v angličtině
computer, Internet, Internet communication, computer game, free time, free time specificity, role of family
Zásady pro vypracování
Upřesnit teoretická východiska zkoumaného problému, vymezit základní pojmy a zpracovat přehled výzkumu v této oblasti.
Zpracovat projekt kvantitativního výzkumu a výzkumné techniky, realizovat výzkum na výzkumném vzorku populace chrudimského okresu.
Zpracování výzkumných dat a jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Upřesnit teoretická východiska zkoumaného problému, vymezit základní pojmy a zpracovat přehled výzkumu v této oblasti.
Zpracovat projekt kvantitativního výzkumu a výzkumné techniky, realizovat výzkum na výzkumném vzorku populace chrudimského okresu.
Zpracování výzkumných dat a jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER,B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. 173 s. ISBN 80-7178-927-5
PÁVKOVÁ,J. Pedagogika volného času. 3.vyd. Praha : Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6
HELLER,J., PECINOVSKÁ,O. Závislost známá neznámá. Praha : Grada Publishing, 1996. 162 s. ISBN 80-7169-277-8
NEŠPOR,K. Počítače a zdraví. Praha : BEN-technická literatura, 1999. 96 s. ISBN 80-86056-71-6
MIKULA,P., HOLČÍK,T. Moderní PC. Brno : CCB, 1999. 156 s. ISBN 80-85825-05-8
ŠMAHEL,D. Psychologie a Internet. Praha : Triton, 2003. 158 s. ISBN 80-7254-360-1
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER,B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. 173 s. ISBN 80-7178-927-5
PÁVKOVÁ,J. Pedagogika volného času. 3.vyd. Praha : Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6
HELLER,J., PECINOVSKÁ,O. Závislost známá neznámá. Praha : Grada Publishing, 1996. 162 s. ISBN 80-7169-277-8
NEŠPOR,K. Počítače a zdraví. Praha : BEN-technická literatura, 1999. 96 s. ISBN 80-86056-71-6
MIKULA,P., HOLČÍK,T. Moderní PC. Brno : CCB, 1999. 156 s. ISBN 80-85825-05-8
ŠMAHEL,D. Psychologie a Internet. Praha : Triton, 2003. 158 s. ISBN 80-7254-360-1