Bakalářská práce se věnuje problematice psychické zátěže u studentů bakalářského studijního oboru všeobecné ošetřovatelství. Cílem práce je zjistit psychickou náročnost studia z pohledu studentů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje informace o historii vzdělávání v ošetřovatelství. Popisuje průběh výuky oboru všeobecné ošetřovatelství a problematiku psychické zátěže, stresu a syndromu vyhoření. Závěr teoretické části poskytuje informace o příčinách akademického stresu, který studenti během studia prožívají. Praktická část se zaměřuje na studenty bakalářského studijního oboru všeobecné ošetřovatelství ve Zlíně. Cílem praktické části je porovnat psychickou zátěž mezi jednotlivými ročníky. K porovnávání byla zvolena výzkumná metoda kvantitativní sběr dat formou standardizovaného dotazníku. Jedná se o českou verzi dotazníku PSS-10 neboli škála vnímaného stresu, který je autorem bakalářské práce doplněn o pět specifických otázek vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis addresses the issue of psychological stress among students of the Bachelor's degree program in general nursing. The thesis aims to determine the psychological demands of studying from the students' perspective. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains information about the history of nursing education, describing the course of general nursing education and the issues of psychological stress, stress, and burnout syndrome. The conclusion of the theoretical part includes information about the causes of academic stress experienced by students during their studies. The practical part focuses on students of the Bachelor's degree program in general nursing in Zlín. The practical part aims to compare the psychological stress among different academic years. The research method
chosen for comparison is quantitative data collection using a standardized questionnaire. It is the Czech version of the PSS-10 questionnaire, also known as the Perceived Stress Scale, which the author of the bachelor thesis supplemented with five specific questions of their own design.
Bakalářská práce se věnuje problematice psychické zátěže u studentů bakalářského studijního oboru všeobecné ošetřovatelství. Cílem práce je zjistit psychickou náročnost studia z pohledu studentů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje informace o historii vzdělávání v ošetřovatelství. Popisuje průběh výuky oboru všeobecné ošetřovatelství a problematiku psychické zátěže, stresu a syndromu vyhoření. Závěr teoretické části poskytuje informace o příčinách akademického stresu, který studenti během studia prožívají. Praktická část se zaměřuje na studenty bakalářského studijního oboru všeobecné ošetřovatelství ve Zlíně. Cílem praktické části je porovnat psychickou zátěž mezi jednotlivými ročníky. K porovnávání byla zvolena výzkumná metoda kvantitativní sběr dat formou standardizovaného dotazníku. Jedná se o českou verzi dotazníku PSS-10 neboli škála vnímaného stresu, který je autorem bakalářské práce doplněn o pět specifických otázek vlastní konstrukce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis addresses the issue of psychological stress among students of the Bachelor's degree program in general nursing. The thesis aims to determine the psychological demands of studying from the students' perspective. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains information about the history of nursing education, describing the course of general nursing education and the issues of psychological stress, stress, and burnout syndrome. The conclusion of the theoretical part includes information about the causes of academic stress experienced by students during their studies. The practical part focuses on students of the Bachelor's degree program in general nursing in Zlín. The practical part aims to compare the psychological stress among different academic years. The research method
chosen for comparison is quantitative data collection using a standardized questionnaire. It is the Czech version of the PSS-10 questionnaire, also known as the Perceived Stress Scale, which the author of the bachelor thesis supplemented with five specific questions of their own design.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků kvantitativního šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AGNIHOTRI, A. K. Stress and Students. Raleigh: Lulu, 2018. 144 p. ISBN 978-1-387-77950-5.
CHRÁSKA, M. a I. KOČVAROVÁ. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2014. 108 s. ISBN 978-807-4544-200.
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-3224-4.
POSPÍŠILOVÁ, V. a V. TÓTHOVÁ. Postavení sestry v minulosti, současnosti a budoucnosti. Praha: NLN, 2022. 136 s. ISBN 978-80-7422-899-5.
VOBOŘILOVÁ, J. Duševní hygiena a stres. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2015. 123 s. ISBN 978-80-01-05724-7.
Seznam doporučené literatury
AGNIHOTRI, A. K. Stress and Students. Raleigh: Lulu, 2018. 144 p. ISBN 978-1-387-77950-5.
CHRÁSKA, M. a I. KOČVAROVÁ. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2014. 108 s. ISBN 978-807-4544-200.
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-3224-4.
POSPÍŠILOVÁ, V. a V. TÓTHOVÁ. Postavení sestry v minulosti, současnosti a budoucnosti. Praha: NLN, 2022. 136 s. ISBN 978-80-7422-899-5.
VOBOŘILOVÁ, J. Duševní hygiena a stres. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2015. 123 s. ISBN 978-80-01-05724-7.
Přílohy volně vložené
2 zákony
1 dotazník
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zodpověděla otázky vedoucího a oponenta práce. Na otázky komise adekvátně odpověděla. Prezentovala velmi zaujatě a kvalifikovaně.
Která zjištění Vašeho výzkumu hodnotíte jako nejvíc překvapivá? (Mgr. Šalenová): Nejvíce překvapivá odpověď byla na třetí dílčí cíl - využití sportu a relaxace.
Uveďte, jak mohou být výsledky Vašeho šetření aplikované do praxe, v čem spatřujete hlavní přínos výzkumu (Mgr. Dolejšová): Hlavní přínos - distribuce informací mezi studenty přicházející ke studiu, do praxe - prodloužení studia o půl roku.