Diplomová práce je zaměřena na zkušenosti rodičů dětí s postižením ve vztahu k edukaci ve speciálních školských institucích. Text přináší odpovědi na otázku, jaká je zkušenost rodičů dětí s postižením se vzděláváním ve speciálních školských zařízeních. V teoretických konceptech vymezujeme rodinu a dítě se zdravotním postižením, specifika výchovy dítěte či nabídku odborné poradenské činnosti. Dále se zaměřujeme na edukaci osob s handicapem, její celkový proces, specifika a detailní analýzu školských zařízeních. Empirická část obsahuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru. Výzkumným designem byla zvolena interpretativní fenomenologická analýza. Pro zodpovězení otázky bylo využito metody polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the experiences of parents of children with disabilities in relation to eduaction in special schools. The text provides answers to the question regarding the experience of parents whose children attend special educational facilities. In theoretical concepts, we define a family and child with a disability, the specifics of child upbringing and the availability of professional counseling services. We also focus on the education of people with disabilities, its overal process, specifics and detailed analysis of school facilities. The empirical part contains a research investigation of a qualitative nature. Interpretive phenomenological analysis was chosen as the research design. The method of semi-structured interviews with five respondents was used to answer the question.
Klíčová slova
rodina, rodiče, dítě se zdravotním postižením, edukace, speciální školské zařízení
Klíčová slova v angličtině
family, parents, child with disabilities, education, special school facilities
Rozsah průvodní práce
101 s. (200 247 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zkušenosti rodičů dětí s postižením ve vztahu k edukaci ve speciálních školských institucích. Text přináší odpovědi na otázku, jaká je zkušenost rodičů dětí s postižením se vzděláváním ve speciálních školských zařízeních. V teoretických konceptech vymezujeme rodinu a dítě se zdravotním postižením, specifika výchovy dítěte či nabídku odborné poradenské činnosti. Dále se zaměřujeme na edukaci osob s handicapem, její celkový proces, specifika a detailní analýzu školských zařízeních. Empirická část obsahuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru. Výzkumným designem byla zvolena interpretativní fenomenologická analýza. Pro zodpovězení otázky bylo využito metody polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the experiences of parents of children with disabilities in relation to eduaction in special schools. The text provides answers to the question regarding the experience of parents whose children attend special educational facilities. In theoretical concepts, we define a family and child with a disability, the specifics of child upbringing and the availability of professional counseling services. We also focus on the education of people with disabilities, its overal process, specifics and detailed analysis of school facilities. The empirical part contains a research investigation of a qualitative nature. Interpretive phenomenological analysis was chosen as the research design. The method of semi-structured interviews with five respondents was used to answer the question.
Klíčová slova
rodina, rodiče, dítě se zdravotním postižením, edukace, speciální školské zařízení
Klíčová slova v angličtině
family, parents, child with disabilities, education, special school facilities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti speciálního vzdělávání, postižení a integrace dětí do speciálních školských zařízeních. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti speciálního vzdělávání, postižení a integrace dětí do speciálních školských zařízeních. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3. ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2. SLOWÍK, Josef, 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024717333. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ, 2012. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada. ISBN 9788024743691. VÍTKOVÁ, Marie, 2004. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. Brno: Paido. ISBN 8073150719.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav, 2008. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-383-3. ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2. SLOWÍK, Josef, 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024717333. ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ, 2012. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada. ISBN 9788024743691. VÍTKOVÁ, Marie, 2004. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. Brno: Paido. ISBN 8073150719.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka podrobně popsala svoji práci. Představila metodologii výzkumu, výsledky a shrnutí. Na otázky k obhajobě byla připravená adekvátně. Zvolila byste nyní stejný design výzkumu (dr. Hrbáčková)? Studentka byla upozorněna, že více směřuje do případových studií. Komise ocenila zájem studentky o téma a schopnost nad výzkumem hlouběji přemýšlet