Tato diplomová práce se zabývá psychosociální zátěží osob pečujících o seniory v domácím prostředí. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů týkajících se péče o seniora v domácím prostředí. Dále se věnuje tématu podpory neformálních pečujících, které blíže rozpracovává. Zaměřuje se na jednotlivé složky zátěže, kterou pečující osoby prožívají, a zabývá se jejich potřebami.
Praktická část si klade za cíl popsat proces psychosociální zátěže osob pečujících o seniory v domácím prostředí. Výzkum byl realizován v kvalitativním výzkumném pojetí prostřednictvím narativních rozhovorů. V praktické části je obsažena analýza a interpretace získaných dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the psychosocial burden of people caring for the elderly people in the home environment. The theoretical part defines caregiving for the elderly in the home environment. Furthermore, it mainly focuses on support for informal caregivers and their definition. It focuses on the caregiver's burden and draws attention to the needs of caregivers as part of the caring process and the psychosocial burden associated with it. The practical part aims to describe the process of psychosocial burden of persons caring for the elderly people in the home environment. The research was conducted using a qualitative research approach through narrative interviews. The practical part includes the analysis and interpretation of the obtained data.
Klíčová slova
pečující osoby, psychosociální zátěž, domácí péče, péče o seniory
Klíčová slova v angličtině
caregivers, psycho-social strain, home care, older people's care
Rozsah průvodní práce
91 s. (25 793)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá psychosociální zátěží osob pečujících o seniory v domácím prostředí. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů týkajících se péče o seniora v domácím prostředí. Dále se věnuje tématu podpory neformálních pečujících, které blíže rozpracovává. Zaměřuje se na jednotlivé složky zátěže, kterou pečující osoby prožívají, a zabývá se jejich potřebami.
Praktická část si klade za cíl popsat proces psychosociální zátěže osob pečujících o seniory v domácím prostředí. Výzkum byl realizován v kvalitativním výzkumném pojetí prostřednictvím narativních rozhovorů. V praktické části je obsažena analýza a interpretace získaných dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the psychosocial burden of people caring for the elderly people in the home environment. The theoretical part defines caregiving for the elderly in the home environment. Furthermore, it mainly focuses on support for informal caregivers and their definition. It focuses on the caregiver's burden and draws attention to the needs of caregivers as part of the caring process and the psychosocial burden associated with it. The practical part aims to describe the process of psychosocial burden of persons caring for the elderly people in the home environment. The research was conducted using a qualitative research approach through narrative interviews. The practical part includes the analysis and interpretation of the obtained data.
Klíčová slova
pečující osoby, psychosociální zátěž, domácí péče, péče o seniory
Klíčová slova v angličtině
caregivers, psycho-social strain, home care, older people's care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti domácí péče o seniory, psychické a sociální zátěže osob pečujících o seniory v domácím prostředí a sociálních služeb pro seniory v domácím prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou narativních rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti domácí péče o seniory, psychické a sociální zátěže osob pečujících o seniory v domácím prostředí a sociálních služeb pro seniory v domácím prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou narativních rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ, 2012. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3901-4.
DRAGOMIRECKÁ, Eva, 2020. Ti, kteří se starají: podpora neformální péče o seniory. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4598-8.
DUDOVÁ, Radka, 2015. Postarat se ve stáří: rodina a zajištění péče o seniory. Sociologické aktuality. Praha: SLON. ISBN 978-80-7419-182-4.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
NAKONEČNÝ, Milan, 2020. Sociální psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton. ISBN 978-80-7553-842-0.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ, 2012. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3901-4.
DRAGOMIRECKÁ, Eva, 2020. Ti, kteří se starají: podpora neformální péče o seniory. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4598-8.
DUDOVÁ, Radka, 2015. Postarat se ve stáří: rodina a zajištění péče o seniory. Sociologické aktuality. Praha: SLON. ISBN 978-80-7419-182-4.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
NAKONEČNÝ, Milan, 2020. Sociální psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton. ISBN 978-80-7553-842-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přehledně představila svoji práci. Popsala zaměření teoretické části a blíže se věnovala části praktické. Popsala realizovaný výzkum, uvedla výsledky výzkumu. Jasně popsala doporučení vyplývající z výzkumu, čímž reagovala na otázku oponenta. Dr. Hrbáčková na jednu stranu ocenila prezentaci studentky, na druhou stranu upozornila na tu skutečnost, že studentka obsahově hovoří o velmi známých jevech, přičemž mohla jít do specifik, zaměřila se více na podmínky, ne na proces. Doc. Hladík upozornil na nepřesně vymezený cíl.