Diplomová práce se zabývá významem a rolí sebereflexe sociálních pracovníků v kontextu práce s uživateli v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Práce kombinuje teoretický přístup s praktickým využitím kvalitativní výzkumné strategie, přičemž polostrukturované rozhovory jsou interpretativně analyzovány fenomenologickým přístupem. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů jako je sebereflexe a sebepoznání, dále definicí sociálního pracovníka a jeho kompetencí a také nízkoprahovému zařízení pro děti a mládež. V rámci výzkumu budou uskutečněny rozhovory se sociálními pracovnicemi, které jsou dennodenně v kontaktu s uživateli nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Cílem práce bude prozkoumat, jakým způsobem sociálních pracovníci vnímají význam a roli sebereflexe při interakci s uživateli v nízkoprahovém zařízení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the importance and role of self-reflection of social workers in the context of work with users in a low-threshold facility for children and youth. The thesis combines a theoretical approach with the practical use of a qualitative research strategy, while semi-structured interviews are interpretively analysed using a phenomenological approach. The theoretical part focuses on the definition of concepts such as self-reflection and self-knowledge, as well as the definition of the social worker and his/her competences, and the low threshold facility for children and youth. The research will include interviews with social workers who are in daily contact with users of low-threshold facilities for children and youth. The aim of the thesis will be to explore how social workers perceive the importance and role of self-reflection when interacting with users in a low-threshold facility.
Klíčová slova
sebereflexe, sebepoznání, syndrom vyhoření, sociální pracovník, profesní rozvoj sociálních pracovníků, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, kvalitativní výzkum, interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova v angličtině
self-reflection, self-knowledge, burnout syndrome, social worker, professional development of social workers, low-threshold facility for children and youth, qualitative research, interpretive phenomenological analysis
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá významem a rolí sebereflexe sociálních pracovníků v kontextu práce s uživateli v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Práce kombinuje teoretický přístup s praktickým využitím kvalitativní výzkumné strategie, přičemž polostrukturované rozhovory jsou interpretativně analyzovány fenomenologickým přístupem. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmů jako je sebereflexe a sebepoznání, dále definicí sociálního pracovníka a jeho kompetencí a také nízkoprahovému zařízení pro děti a mládež. V rámci výzkumu budou uskutečněny rozhovory se sociálními pracovnicemi, které jsou dennodenně v kontaktu s uživateli nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Cílem práce bude prozkoumat, jakým způsobem sociálních pracovníci vnímají význam a roli sebereflexe při interakci s uživateli v nízkoprahovém zařízení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the importance and role of self-reflection of social workers in the context of work with users in a low-threshold facility for children and youth. The thesis combines a theoretical approach with the practical use of a qualitative research strategy, while semi-structured interviews are interpretively analysed using a phenomenological approach. The theoretical part focuses on the definition of concepts such as self-reflection and self-knowledge, as well as the definition of the social worker and his/her competences, and the low threshold facility for children and youth. The research will include interviews with social workers who are in daily contact with users of low-threshold facilities for children and youth. The aim of the thesis will be to explore how social workers perceive the importance and role of self-reflection when interacting with users in a low-threshold facility.
Klíčová slova
sebereflexe, sebepoznání, syndrom vyhoření, sociální pracovník, profesní rozvoj sociálních pracovníků, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, kvalitativní výzkum, interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova v angličtině
self-reflection, self-knowledge, burnout syndrome, social worker, professional development of social workers, low-threshold facility for children and youth, qualitative research, interpretive phenomenological analysis
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti role sebereflexe a jejího významu, charakteristiky každodenní praxe sociálního pracovníka v nízkoprahovém zařízení a práce s neorganizovanou mládeží.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti role sebereflexe a jejího významu, charakteristiky každodenní praxe sociálního pracovníka v nízkoprahovém zařízení a práce s neorganizovanou mládeží.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GÉRINGOVÁ, Jitka, 2011. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Psyché. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-394-3.
HÁJEK, Bedřich; HOFBAUER, Břetislav a Jiřina PÁVKOVÁ, 2008. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
MATOUŠEK, Oldřich, 2015. Sociální práce v praxi: Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
PEŠEK, Roman a PRAŠKO, Ján, 2016. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88163-00-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
GÉRINGOVÁ, Jitka, 2011. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Psyché. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-394-3.
HÁJEK, Bedřich; HOFBAUER, Břetislav a Jiřina PÁVKOVÁ, 2008. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
MATOUŠEK, Oldřich, 2015. Sociální práce v praxi: Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
PEŠEK, Roman a PRAŠKO, Ján, 2016. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88163-00-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce a teoretická východiska. Seznámila komisi s designem výzkumu a nejdůležitějšími výsledky práce. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích oponenta a vedoucího práce. Proběhla diskuse.