Diplomová práce se zaměřuje na trávení volného času dětí staršího školního věku. Teoretická část diplomové práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola se zabývá volným časem a jeho funkcemi, smysluplném trávením volného času, volnočasovými aktivitami a institucemi pro zájmové vzdělávání. Druhá kapitola se zaměřuje na výchovu ve volném čase, na výchovu mimo vyučování, pedagogikou volného času a vlivem rodiny a prostředí na trávení volného času dětí staršího školního věku. Výzkumná část je orientována kvantitativně prostřednictvím dotazníkového šetření. Hodláme zjistit, jak děti staršího školního věku tráví svůj volný čas. Dále chceme zmapovat, do jaké míry děti staršího školního věku považují svůj volný čas za smysluplně strávený a jak často zažívají nudu. Dále je naším záměrem zjistit vliv blízkých lidí na trávení volného času dětí staršího školního věku. A na závěr chceme zjistit, zda děti staršího školního věku navštěvují zájmové kroužky. V závěru najdeme výsledky výzkumu, diskusi a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the leisure time of older school-age children. The theoretical part of the thesis is divided into two chapters. The first chapter deals with leisure and its functions, meaningful leisure time, leisure activities and institutions for leisure education. The second chapter focuses on leisure education, out-of-school time education, leisure pedagogy and the influence of family and environment on the leisure time of older school-age children. The research section is quantitatively oriented through a questionnaire survey. We intend to find out how older school-age children spend their leisure time. Furthermore, we want to map to what extent older school-age children consider their leisure time to be meaningfully spent and how often they experience boredom. Furthermore, we aim to determine the influence of close people on older school-age children's leisure time. Finally, we want to find out whether older school-age children attend leisure clubs. Finally, we find the research results, discussion and recommendations for practice.
Klíčová slova
volný čas, výchova, volnočasové aktivity, smysluplnost, vliv
Klíčová slova v angličtině
leisure time, education, leisure activities, meaningfulness, influence
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na trávení volného času dětí staršího školního věku. Teoretická část diplomové práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola se zabývá volným časem a jeho funkcemi, smysluplném trávením volného času, volnočasovými aktivitami a institucemi pro zájmové vzdělávání. Druhá kapitola se zaměřuje na výchovu ve volném čase, na výchovu mimo vyučování, pedagogikou volného času a vlivem rodiny a prostředí na trávení volného času dětí staršího školního věku. Výzkumná část je orientována kvantitativně prostřednictvím dotazníkového šetření. Hodláme zjistit, jak děti staršího školního věku tráví svůj volný čas. Dále chceme zmapovat, do jaké míry děti staršího školního věku považují svůj volný čas za smysluplně strávený a jak často zažívají nudu. Dále je naším záměrem zjistit vliv blízkých lidí na trávení volného času dětí staršího školního věku. A na závěr chceme zjistit, zda děti staršího školního věku navštěvují zájmové kroužky. V závěru najdeme výsledky výzkumu, diskusi a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the leisure time of older school-age children. The theoretical part of the thesis is divided into two chapters. The first chapter deals with leisure and its functions, meaningful leisure time, leisure activities and institutions for leisure education. The second chapter focuses on leisure education, out-of-school time education, leisure pedagogy and the influence of family and environment on the leisure time of older school-age children. The research section is quantitatively oriented through a questionnaire survey. We intend to find out how older school-age children spend their leisure time. Furthermore, we want to map to what extent older school-age children consider their leisure time to be meaningfully spent and how often they experience boredom. Furthermore, we aim to determine the influence of close people on older school-age children's leisure time. Finally, we want to find out whether older school-age children attend leisure clubs. Finally, we find the research results, discussion and recommendations for practice.
Klíčová slova
volný čas, výchova, volnočasové aktivity, smysluplnost, vliv
Klíčová slova v angličtině
leisure time, education, leisure activities, meaningfulness, influence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času, pedagogizace prostředí a období staršího školního věku. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času, pedagogizace prostředí a období staršího školního věku. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav, 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KAPLÁNEK, Michal, 2017. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál. ISBN 978-80-2621-250-8.
KRAUS, Blahoslav, 2001. Člověk – prostředí – výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
PÁVKOVÁ, Jiřina, 2014. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7290-666-6.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav, 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KAPLÁNEK, Michal, 2017. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál. ISBN 978-80-2621-250-8.
KRAUS, Blahoslav, 2001. Člověk – prostředí – výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
PÁVKOVÁ, Jiřina, 2014. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7290-666-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce a její teoretická východiska. Následně popsala výzkumný design. Seznámila komisi s nejdůležitějšími výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky oponenta a vedoucího uvedených v posudcích bakalářské práce. Proběhla diskuse.
doc. Haburajová požádala studentku, aby objasnila volbu konkrétních položek v dotazníku. Studentka odpověděla. Zkoušející komentovala limity v interpretaci výsledků výzkumu.