Tato bakalářská práce se zabývá úrovní informační gramotnosti žáka střední
školy. V první části je definována informační gramotnost, způsoby jejího
měření a je sledována informační gramotnost z pohledu rámcových vzdělávacích
programů. Druhá, teoretická část, zkoumá tři faktory (stát, rodina, škola),
které bezprostředně ovlivňují úroveň informační gramotnosti žáků. Ve třetí,
praktické části, byly v praxi ověřovány teoretické poznatky na základě
dotazníku a pozorování u studentů a metodou řízeného rozhovoru u pedagogů. V
závěru jsou shrnuty poznatky a uvedeny autorovy vlastní doporučení pro výuku
ITC.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses the information literacy level of secondary
school students. The first part includes defining information literacy, ways
of its measurement and researching these skills from the general educational
programs point of view. In the second, theoretical, part there are three
factors (state, family and school) researched influencing immediately the
level of students' information skills. In the third practical part the
theoretical knowledge were verified in the reality by question forms and
observation in the student classes and by the controlled interviews with
teachers. In conclusion the results are summarised and authors own
recommendation for ITC teaching specified.
literacy, computer, information literacy, computer skills,
information, information technology teaching
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá úrovní informační gramotnosti žáka střední
školy. V první části je definována informační gramotnost, způsoby jejího
měření a je sledována informační gramotnost z pohledu rámcových vzdělávacích
programů. Druhá, teoretická část, zkoumá tři faktory (stát, rodina, škola),
které bezprostředně ovlivňují úroveň informační gramotnosti žáků. Ve třetí,
praktické části, byly v praxi ověřovány teoretické poznatky na základě
dotazníku a pozorování u studentů a metodou řízeného rozhovoru u pedagogů. V
závěru jsou shrnuty poznatky a uvedeny autorovy vlastní doporučení pro výuku
ITC.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses the information literacy level of secondary
school students. The first part includes defining information literacy, ways
of its measurement and researching these skills from the general educational
programs point of view. In the second, theoretical, part there are three
factors (state, family and school) researched influencing immediately the
level of students' information skills. In the third practical part the
theoretical knowledge were verified in the reality by question forms and
observation in the student classes and by the controlled interviews with
teachers. In conclusion the results are summarised and authors own
recommendation for ITC teaching specified.
literacy, computer, information literacy, computer skills,
information, information technology teaching
Zásady pro vypracování
oblast ICT, využívání ICT při vlastním procesu učení, nové styly učení,
souvislosti s rozvojem ICT, úroveň gramotnosti absolventa ZŠ, požadavky
praxe na gramotnost absolventa SŠ
Zásady pro vypracování
oblast ICT, využívání ICT při vlastním procesu učení, nové styly učení,
souvislosti s rozvojem ICT, úroveň gramotnosti absolventa ZŠ, požadavky
praxe na gramotnost absolventa SŠ
Seznam doporučené literatury
Čadík, M., Chudý, Š. Didaktika informatiky, Zlín, 2005. ISBN 80-7318-285-8
Kahn, N.B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi, Praha, 2001.
ISBN 80-7178-443-5
Kras, P. Obsluha počítače pro střední školy, Praha, 1997. ISBN 80-7200-154-X
Navrátil, P. Internet pro školy, Kralice na Hané, 2004. ISBN 80-86686-16-7
Navrátil, P. Počítačové vzdělávání, Kralice na Hané, 2003. ISBN
80-86686-10-8
Kovářová, L. Informatika pro základní školy, Kralice na Hané, 2004. ISBN
80-86686-22-1
Sborník příspěvků, eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2002, Zlín, 2002.
ISBN 80-7318-105-3
Seznam doporučené literatury
Čadík, M., Chudý, Š. Didaktika informatiky, Zlín, 2005. ISBN 80-7318-285-8
Kahn, N.B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi, Praha, 2001.
ISBN 80-7178-443-5
Kras, P. Obsluha počítače pro střední školy, Praha, 1997. ISBN 80-7200-154-X
Navrátil, P. Internet pro školy, Kralice na Hané, 2004. ISBN 80-86686-16-7
Navrátil, P. Počítačové vzdělávání, Kralice na Hané, 2003. ISBN
80-86686-10-8
Kovářová, L. Informatika pro základní školy, Kralice na Hané, 2004. ISBN
80-86686-22-1
Sborník příspěvků, eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2002, Zlín, 2002.
ISBN 80-7318-105-3