Současná kurikulární reforma v ČR usiluje o komplexní změny ve vzdělávaní. Školní hodnocení patří mezi oblasti, které jsou dlouhodobě podceňovány. Problematikou hodnocení v moderní škole se zabývám v této bakalářské práci. Teoretická část práce je rozdělena do čtyř základních částí. První se zabývá hodnocením jako součástí výchovně vzdělávacího procesu. V druhé a třetí části popisuji funkce a metody hodnocení. Poslední, čtvrtá, naznačuje trendy ve vzdělávání a hodnocení ve světě. Praktická část, je částí výzkumnou. Pomocí dotazníkového šetření jsem provedla výzkum na 2. stupni ZŠ a zjišťovala, jak vidí problematiku školního hodnocení učitelé a žáci.
Anotace v angličtině
Current curriculum reform in the Czech Republic is trying to reach complex changes in education, and educational school evaluation belongs into branches that are underestimated in the long - terms. I am dealing with the matter of evaluation in modern schools in this bachelor thesis. The theoretical part is divided into four basic sections. The first one is concerning the matter of evaluation as a part of pedagogically educational process. In the second and third part, there is a description of functions and methods of evaluation. The last but not least, fourth part, is indicating the trends in education and evaluation in the world. The practical part is also the researching part. A questionnaire was used for the research of 5th - 9th graders and the staff of elementary school to find out how is the evaluating problem seen by the teachers as well as the pupils.
Klíčová slova
hodnocení, funkce, forma, systém, vzdělávání, školní klasifikace, sebehodnocení, učitelé, žáci
Klíčová slova v angličtině
evaluation, functions, form, system, education, school classification, self-assessment, teachers, pupils
Rozsah průvodní práce
63 s., 7 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Současná kurikulární reforma v ČR usiluje o komplexní změny ve vzdělávaní. Školní hodnocení patří mezi oblasti, které jsou dlouhodobě podceňovány. Problematikou hodnocení v moderní škole se zabývám v této bakalářské práci. Teoretická část práce je rozdělena do čtyř základních částí. První se zabývá hodnocením jako součástí výchovně vzdělávacího procesu. V druhé a třetí části popisuji funkce a metody hodnocení. Poslední, čtvrtá, naznačuje trendy ve vzdělávání a hodnocení ve světě. Praktická část, je částí výzkumnou. Pomocí dotazníkového šetření jsem provedla výzkum na 2. stupni ZŠ a zjišťovala, jak vidí problematiku školního hodnocení učitelé a žáci.
Anotace v angličtině
Current curriculum reform in the Czech Republic is trying to reach complex changes in education, and educational school evaluation belongs into branches that are underestimated in the long - terms. I am dealing with the matter of evaluation in modern schools in this bachelor thesis. The theoretical part is divided into four basic sections. The first one is concerning the matter of evaluation as a part of pedagogically educational process. In the second and third part, there is a description of functions and methods of evaluation. The last but not least, fourth part, is indicating the trends in education and evaluation in the world. The practical part is also the researching part. A questionnaire was used for the research of 5th - 9th graders and the staff of elementary school to find out how is the evaluating problem seen by the teachers as well as the pupils.
Klíčová slova
hodnocení, funkce, forma, systém, vzdělávání, školní klasifikace, sebehodnocení, učitelé, žáci
Klíčová slova v angličtině
evaluation, functions, form, system, education, school classification, self-assessment, teachers, pupils
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části: hodnocení žáků v jednotlivých státech
EU, rozdílné přístupy k hodnocení v tradiční a moderní škole, hodnocení jako
součást výchovně - vzdělávacího proces.
Zpracování praktické části: provedení šetření metodou řízeného
rozhovoru a dotazníků na vytipované ZŠ.
Zpracování výsledků šetření.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části: hodnocení žáků v jednotlivých státech
EU, rozdílné přístupy k hodnocení v tradiční a moderní škole, hodnocení jako
součást výchovně - vzdělávacího proces.
Zpracování praktické části: provedení šetření metodou řízeného
rozhovoru a dotazníků na vytipované ZŠ.
Zpracování výsledků šetření.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ R. Hodnocení žáků: formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 157 s. ISBN 802470885X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2.vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 8071789658.
PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 8071780707.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 190 s. ISBN 807178262.
SCHIMUNEK, F.P. Slovní hodnocení žáků. 1.vyd. Praha: Portál, 1994. ISBN 8085282917.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ R. Hodnocení žáků: formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 157 s. ISBN 802470885X.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2.vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 8071789658.
PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 8071780707.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 190 s. ISBN 807178262.
SCHIMUNEK, F.P. Slovní hodnocení žáků. 1.vyd. Praha: Portál, 1994. ISBN 8085282917.