Bakalářská práce reflektuje zkušenosti z individuálních kurzů češtiny pro dospělé cizince. Teoretická část nabízí osobní vhled do problematiky jazyka jako komunikačního systému a přehled poznatků o výuce cizích jazyků v souvislosti s učením dospělých. Přináší rovněž informace z oblasti výuky češtiny jako cizího jazyka. V praktické části jsou popsány psy-chologické a interkulturní aspekty individuální výuky cizinců, které se týkají jak bariéry českého jazyka, tak komunikačních bariér.
Anotace v angličtině
This thesis reflects experiences from Czech individual courses for adult foreigners. The theoretical part offers a personal look-in to the area of language as a communication sys-tem and to teaching foreign language, especially learning adults. Actual information on activities of teaching Czech for foreigners are compiled here. In practical part, psycho-logical and intercultural aspects of teaching adult foreigners, concerning Czech language barrier, as well as some communication barriers, are described.
Klíčová slova
Andragogika, učení dospělých, individuální výuka, cizí jazyk, čeština pro cizince, komu-nikace, komunikační bariéra, interkulturní aspekty
Klíčová slova v angličtině
Adult education, learning adults, individual teaching, foreign language, Czech for foreign-ers, communication, communication barrier, intercultural aspects
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce reflektuje zkušenosti z individuálních kurzů češtiny pro dospělé cizince. Teoretická část nabízí osobní vhled do problematiky jazyka jako komunikačního systému a přehled poznatků o výuce cizích jazyků v souvislosti s učením dospělých. Přináší rovněž informace z oblasti výuky češtiny jako cizího jazyka. V praktické části jsou popsány psy-chologické a interkulturní aspekty individuální výuky cizinců, které se týkají jak bariéry českého jazyka, tak komunikačních bariér.
Anotace v angličtině
This thesis reflects experiences from Czech individual courses for adult foreigners. The theoretical part offers a personal look-in to the area of language as a communication sys-tem and to teaching foreign language, especially learning adults. Actual information on activities of teaching Czech for foreigners are compiled here. In practical part, psycho-logical and intercultural aspects of teaching adult foreigners, concerning Czech language barrier, as well as some communication barriers, are described.
Klíčová slova
Andragogika, učení dospělých, individuální výuka, cizí jazyk, čeština pro cizince, komu-nikace, komunikační bariéra, interkulturní aspekty
Klíčová slova v angličtině
Adult education, learning adults, individual teaching, foreign language, Czech for foreign-ers, communication, communication barrier, intercultural aspects
Zásady pro vypracování
Charakteristika procesu individuální výuky
Význam jazyka a řeči
Čeština jako cizí jazyk
Zpracování vlastních zkušeností
Zásady pro vypracování
Charakteristika procesu individuální výuky
Význam jazyka a řeči
Čeština jako cizí jazyk
Zpracování vlastních zkušeností
Seznam doporučené literatury
ČÁP,J., MAREŠ, J.Psychologie pro učitele. Praha:Portál, s.r.o.2001.
ISBN 80-7178-463-X
SOKOL,J. Filosofická antropologie. Praha:Portál,s.r.o. 2002.ISBN 80-7178-627-6
ČECHOVÁ, M.Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989. ISBN 8004224393
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 8085866331
Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2003-2005. Praha: Akropolis, 2006. ISBN 80-86903-15
Seznam doporučené literatury
ČÁP,J., MAREŠ, J.Psychologie pro učitele. Praha:Portál, s.r.o.2001.
ISBN 80-7178-463-X
SOKOL,J. Filosofická antropologie. Praha:Portál,s.r.o. 2002.ISBN 80-7178-627-6
ČECHOVÁ, M.Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989. ISBN 8004224393
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 8085866331
Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2003-2005. Praha: Akropolis, 2006. ISBN 80-86903-15