Práce obsahuje dvě části. V teoretické části se zabývám rozdělením zdravotního postižení a tím, jak stát pomáhá těmto rodinám. Dále, jak je vnímána rodina postiženého dítěte okolím. V praktické části analyzuji dotazníky, respondentů - rodičů, kteří se doma starají o děti s různým postižením. V závěru práce nabízím výsledky šetření s uvedením, jak se potvrdily mé hypotézy.
Byla bych ráda, kdyby má bakalářská práce byla přínosem nejen pro ty, kteří pečují o postižené děti, zejména pro rodiče, ale také pro všechny ostatní, kteří tuto zátěž v životě nemají, ale mohou svým pozitivním přístupem postiženým rodinám pomoci.
Anotace v angličtině
This thesis contains theoretical and practical part. In first (theoretical) part there is categorization of health disablement and ways of state support for families with disabled children. Then I describe interaction between these families and their neighborhood. In practical part there is analyze of interviews of parents, which take care of children with various disablements. At the end of this work there are results of interviews and confrontation of these results and my previous hypotheses.
I would be glad, if this bachelor’s thesis was a benefit for people, who take care of disabled children, especially parents, and also for those, who can help these families by their positive stance.
Klíčová slova
rodina, postižení, mentální retardace,vzdělávání mentálně retardovaných, tělesné postižení, sociální pomoc
Klíčová slova v angličtině
Family, disablement, psychical retardation, education of mental retarded children, physical disablement, social support
Rozsah průvodní práce
70 s. , 1 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce obsahuje dvě části. V teoretické části se zabývám rozdělením zdravotního postižení a tím, jak stát pomáhá těmto rodinám. Dále, jak je vnímána rodina postiženého dítěte okolím. V praktické části analyzuji dotazníky, respondentů - rodičů, kteří se doma starají o děti s různým postižením. V závěru práce nabízím výsledky šetření s uvedením, jak se potvrdily mé hypotézy.
Byla bych ráda, kdyby má bakalářská práce byla přínosem nejen pro ty, kteří pečují o postižené děti, zejména pro rodiče, ale také pro všechny ostatní, kteří tuto zátěž v životě nemají, ale mohou svým pozitivním přístupem postiženým rodinám pomoci.
Anotace v angličtině
This thesis contains theoretical and practical part. In first (theoretical) part there is categorization of health disablement and ways of state support for families with disabled children. Then I describe interaction between these families and their neighborhood. In practical part there is analyze of interviews of parents, which take care of children with various disablements. At the end of this work there are results of interviews and confrontation of these results and my previous hypotheses.
I would be glad, if this bachelor’s thesis was a benefit for people, who take care of disabled children, especially parents, and also for those, who can help these families by their positive stance.
Klíčová slova
rodina, postižení, mentální retardace,vzdělávání mentálně retardovaných, tělesné postižení, sociální pomoc
Klíčová slova v angličtině
Family, disablement, psychical retardation, education of mental retarded children, physical disablement, social support
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části:
Zpracovat formy zdravotního postižení u mladých osob; postoje společnosti k postiženým.
Postižený jedinec v rodině - reakce na postižení; sociální pomoc rodinám.
Vymezit cíle průzkumu své bakalářské práce, stanovit hypotézy pro daný výzkum.
Zpracování praktické části:
Sestavit dotazník pro rodiny s postiženým jedincem ve věku 15 - 30 let.
Kontaktovat se s těmito rodinami (minimálně 50 respondentů).
Vyhodnotit získané informace, závěry aplikovat na hypotézy.
Navrhnout možnosti pomoci rodinám s postiženými jedinci.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části:
Zpracovat formy zdravotního postižení u mladých osob; postoje společnosti k postiženým.
Postižený jedinec v rodině - reakce na postižení; sociální pomoc rodinám.
Vymezit cíle průzkumu své bakalářské práce, stanovit hypotézy pro daný výzkum.
Zpracování praktické části:
Sestavit dotazník pro rodiny s postiženým jedincem ve věku 15 - 30 let.
Kontaktovat se s těmito rodinami (minimálně 50 respondentů).
Vyhodnotit získané informace, závěry aplikovat na hypotézy.
Navrhnout možnosti pomoci rodinám s postiženými jedinci.
Seznam doporučené literatury
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 173 s.
ISBN 80-7178-559-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3.vyd. Jinočany: Nakladatelství H & H, 2001. 147 s. ISBN 80-86022-92-7.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 182 s. ISBN 80-7178-588-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 2.vyd. Praha: Portál, 1999. 444 s. ISBN 80-7178-496-6.
PEŠOVÁ, Ilona; ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. 1.vyd. Praha: Grada, 2006. 152 s. ISBN 80-247-1216-4.
Seznam doporučené literatury
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 173 s.
ISBN 80-7178-559-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3.vyd. Jinočany: Nakladatelství H & H, 2001. 147 s. ISBN 80-86022-92-7.
CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 182 s. ISBN 80-7178-588-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 2.vyd. Praha: Portál, 1999. 444 s. ISBN 80-7178-496-6.
PEŠOVÁ, Ilona; ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. 1.vyd. Praha: Grada, 2006. 152 s. ISBN 80-247-1216-4.