Ve své bakalářské práci se věnuji psychosociální problematice osob se zrakovým postižením.
V teoretické části se zaměřuji na anatomii a funkci oka, popisuji jednotlivé stupně zrakového postižení, kvalitu života osob se zrakovým defektem a jejich vyrovnávání se s obtížnou životní situací. Dále se zabývám psychikou a sociálními potřebami takto postižených jedinců, motivací pro život, možnostmi vzdělávání, a také zvládáním běžných denních činností. Proto uvádím přehled kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené. V praktické části se zajímám o dostupnost a využití kompenzačních pomůcek, následně zpracovávám a vyhod-nocuji údaje získané dotazníkovým šetřením.
Anotace v angličtině
In my baccalaureate work I focused on the psychosocial problems in patiens coping with eye diseases.
The written part of my thesis described the anatomical functions of the eye, different de-grees of severity of eye diseases, the quality of lifestyle of individuals suffering from eye defects and the coping strategies used to deal with the consequences of eye disease. In addition I have explored how the visually impaired motivate themselves through informal education and how they cope on a daily basis. In my work appears a list of apparatus to help the visually impaired.
In the application of the theory I developed a questionaire to find out which apparatus the visually impaired use and their effectiveness.
Klíčová slova
Zrakově postižený, kompenzační pomůcky, organizace pro zrakově postižené, komunikace.
Klíčová slova v angličtině
A patient with eye diseases, apparatus to help the vissually impaired, an organization for patients coping with eye diseases, a communication.
Rozsah průvodní práce
94 s., 21 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se věnuji psychosociální problematice osob se zrakovým postižením.
V teoretické části se zaměřuji na anatomii a funkci oka, popisuji jednotlivé stupně zrakového postižení, kvalitu života osob se zrakovým defektem a jejich vyrovnávání se s obtížnou životní situací. Dále se zabývám psychikou a sociálními potřebami takto postižených jedinců, motivací pro život, možnostmi vzdělávání, a také zvládáním běžných denních činností. Proto uvádím přehled kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené. V praktické části se zajímám o dostupnost a využití kompenzačních pomůcek, následně zpracovávám a vyhod-nocuji údaje získané dotazníkovým šetřením.
Anotace v angličtině
In my baccalaureate work I focused on the psychosocial problems in patiens coping with eye diseases.
The written part of my thesis described the anatomical functions of the eye, different de-grees of severity of eye diseases, the quality of lifestyle of individuals suffering from eye defects and the coping strategies used to deal with the consequences of eye disease. In addition I have explored how the visually impaired motivate themselves through informal education and how they cope on a daily basis. In my work appears a list of apparatus to help the visually impaired.
In the application of the theory I developed a questionaire to find out which apparatus the visually impaired use and their effectiveness.
Klíčová slova
Zrakově postižený, kompenzační pomůcky, organizace pro zrakově postižené, komunikace.
Klíčová slova v angličtině
A patient with eye diseases, apparatus to help the vissually impaired, an organization for patients coping with eye diseases, a communication.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce studentka shrne informace o psychosociální problematice zrakově postižených. Popíše problematiku zrakových postižení. Kontaktuje se s organizacemi pro zrakově postižené.
V praktické části stanoví cíl a hypotézy.
Připraví podklady pro dotazníkové šetření a bude ho relizovat u zrakově postižených.nl{}
V závěru vyhodnotí informace získané dotazníkovým šetřením.
Vyvodí závěry ze šetření a vyhodnotí hypotézy.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce studentka shrne informace o psychosociální problematice zrakově postižených. Popíše problematiku zrakových postižení. Kontaktuje se s organizacemi pro zrakově postižené.
V praktické části stanoví cíl a hypotézy.
Připraví podklady pro dotazníkové šetření a bude ho relizovat u zrakově postižených.nl{}
V závěru vyhodnotí informace získané dotazníkovým šetřením.
Vyvodí závěry ze šetření a vyhodnotí hypotézy.
Seznam doporučené literatury
ABRAHAMS, Peter; DRUGA, Rastislav. Lidské tělo. Atlas anatomie člověka. Praha: Ottovo nakladatelství, 2003. 256 s. ISBN 80-7181-955-7.
JESENSKÝ, Ján. Základy komprehezivní tyflopedie {-} I. díl. Přehled systému komprehezivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 60 s. ISBN 80-7041-329-8.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004, s.472. ISBN 80-200-1086-6.
VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana; ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2.vydání. Praha: UK Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
Seznam doporučené literatury
ABRAHAMS, Peter; DRUGA, Rastislav. Lidské tělo. Atlas anatomie člověka. Praha: Ottovo nakladatelství, 2003. 256 s. ISBN 80-7181-955-7.
JESENSKÝ, Ján. Základy komprehezivní tyflopedie {-} I. díl. Přehled systému komprehezivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 60 s. ISBN 80-7041-329-8.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004, s.472. ISBN 80-200-1086-6.
VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana; ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2.vydání. Praha: UK Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.