V této éře náročné na pracovní síly se společnosti snaží přilákat a udržet zaměstnance prostřednictvím značky zaměstnavatele, aby získaly konkurenční výhodu. Tato studie zkoumá roli budování značky zaměstnavatele při zvyšování konkurenceschopnosti firem se sídlem v Ázerbájdžánu. Zkoumá roli závazku k organizaci a efektivity náboru jako mediátorů vztahu mezi budováním značky zaměstnavatele a konkurenceschopnosti firmy. Dále je zkoumána role online recenzí zaměstnanců (OnERev) jako moderátora ve vztahu mezi značkou zaměstnavatele a organizačním závazkem. Data budou shromažďována od zaměstnanců Ázerbájdžánských firem, které jsou evidovány společností Glassdoor a hodnoceny bývalými zaměstnanci. Pro testování hypotéz bude použito modelování strukturálních rovnic. Tato studie přispívá k literatuře o budování značky zaměstnavatele a konkurenceschopnosti firmy určením vztahu mezi budováním značky zaměstnavatele a konkurenceschopností firmy přímo i prostřednictvím závazku k organizaci a efektivity náboru v rozvojových zemích. Nakonec tvrdí, že značka zaměstnavatele může zvýšit výkon na úrovni firmy prostřednictvím závazku k organizaci a efektivity náboru. Nicméně on-line recenze zaměstnanců nezmírňují vazbu mezi značkou zaměstnavatele a organizačním závazkem vzhledem k tomu, že kvůli vysoké míře nezaměstnanosti zaměstnanci v rozvojových zemích během svého pracovního života neberou v úvahu on-line hodnocení zaměstnanců a pokračují v práci navzdory tomu, že negativní recenze na jejich zaměstnavatele.
Anotace v angličtině
In this skilled and labour-intensive era, companies are trying to attract and retain employees through the employer brand in order to gain competitive advantage. This study investigates the impact of employer brand to increase the firms' competitiveness based in Azerbaijan. It investigates the mediation of organizational commitment and recruitment efficiency (RC) in the association of employer brand and firm competitiveness. Furthermore, the moderating role of online employee review (OnERev) as a moderator in the relationship of employer brand and organizational commitment is investigated. Data were collected from the employees of Azerbaijani firms tagged on Glassdoor and assessed by former employees. The Structural equation modelling was employed to test the hypotheses. This research adds the body of knowledge on employer brand and firm competitiveness by establishing the relationship of employer brand (EB) and firm competitiveness (FC) directly and through the mediation of organizational commitment (OC) and recruitment efficiency (RE) in developing countries. Finally, it contends that employer brand can improve firm-level performance by increasing organizational commitment and RE. Nevertheless, employee online reviews do not moderate the link between employer brand and organizational commitment, considering that due to the high unemployment rate, the employees of developing countries do not take into account the online employee reviews during their working life and continue to work despite observing negative reviews about their employer.
Klíčová slova
Budování značky zaměstnavatele, online recenze zaměstnanců, retence zaměstnanců, efektivita náboru
V této éře náročné na pracovní síly se společnosti snaží přilákat a udržet zaměstnance prostřednictvím značky zaměstnavatele, aby získaly konkurenční výhodu. Tato studie zkoumá roli budování značky zaměstnavatele při zvyšování konkurenceschopnosti firem se sídlem v Ázerbájdžánu. Zkoumá roli závazku k organizaci a efektivity náboru jako mediátorů vztahu mezi budováním značky zaměstnavatele a konkurenceschopnosti firmy. Dále je zkoumána role online recenzí zaměstnanců (OnERev) jako moderátora ve vztahu mezi značkou zaměstnavatele a organizačním závazkem. Data budou shromažďována od zaměstnanců Ázerbájdžánských firem, které jsou evidovány společností Glassdoor a hodnoceny bývalými zaměstnanci. Pro testování hypotéz bude použito modelování strukturálních rovnic. Tato studie přispívá k literatuře o budování značky zaměstnavatele a konkurenceschopnosti firmy určením vztahu mezi budováním značky zaměstnavatele a konkurenceschopností firmy přímo i prostřednictvím závazku k organizaci a efektivity náboru v rozvojových zemích. Nakonec tvrdí, že značka zaměstnavatele může zvýšit výkon na úrovni firmy prostřednictvím závazku k organizaci a efektivity náboru. Nicméně on-line recenze zaměstnanců nezmírňují vazbu mezi značkou zaměstnavatele a organizačním závazkem vzhledem k tomu, že kvůli vysoké míře nezaměstnanosti zaměstnanci v rozvojových zemích během svého pracovního života neberou v úvahu on-line hodnocení zaměstnanců a pokračují v práci navzdory tomu, že negativní recenze na jejich zaměstnavatele.
Anotace v angličtině
In this skilled and labour-intensive era, companies are trying to attract and retain employees through the employer brand in order to gain competitive advantage. This study investigates the impact of employer brand to increase the firms' competitiveness based in Azerbaijan. It investigates the mediation of organizational commitment and recruitment efficiency (RC) in the association of employer brand and firm competitiveness. Furthermore, the moderating role of online employee review (OnERev) as a moderator in the relationship of employer brand and organizational commitment is investigated. Data were collected from the employees of Azerbaijani firms tagged on Glassdoor and assessed by former employees. The Structural equation modelling was employed to test the hypotheses. This research adds the body of knowledge on employer brand and firm competitiveness by establishing the relationship of employer brand (EB) and firm competitiveness (FC) directly and through the mediation of organizational commitment (OC) and recruitment efficiency (RE) in developing countries. Finally, it contends that employer brand can improve firm-level performance by increasing organizational commitment and RE. Nevertheless, employee online reviews do not moderate the link between employer brand and organizational commitment, considering that due to the high unemployment rate, the employees of developing countries do not take into account the online employee reviews during their working life and continue to work despite observing negative reviews about their employer.
Klíčová slova
Budování značky zaměstnavatele, online recenze zaměstnanců, retence zaměstnanců, efektivita náboru