- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Video tvůrce Alan Melikdjanian: YouTube fenomén Captain Disillusion
2. Praktická část: Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV), nebo VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty, nebo samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba. viz Zásady pro vypracování
Hlavní téma v angličtině
2. Theoretical part: Video Creator Alan Melikdjanian: Specificity and Contects of VFX Creation on Youtube (MgA. Milan Ondruch) 2. Pracital part: An Independent Audiovisual Work Based on the Use of VFX in a Length Appropriate to the Subject and Demand of Technology: Lenght at Least 3 Minutes (ak.mal. Boris Masník)
Název dle studenta
Video tvůrce_Alan_Melikdjanian_YouTube_fenomén Captain Disillusion
Název dle studenta v angličtině
Video Creator Alan Melikdjanian: YouTube Phenomenon Captain Disillusion
Tato bakalářská práce zkoumá tvůrčí práci Captain Disillusion, online identity Alana Melikdjaniana, jenž se více než 15 let věnuje odhalování podvodů a video manipulací na internetu. Zaměřuje se na jeho kariérní vývoj od filmových začátků až po transformaci na youtubera na plný úvazek. Hlavní část práce analyzuje různé formáty videí, myšlenky a postupy, které Melikdjanian používá k předávání technických problémů a principů vizuálních efektů širokému publiku. V závěru práce je jedna epizoda Captain Disillusion srovnávána s klasickou filmovou teorií tří aktů. Potvrzuje a demonstruje, jak Melikdjanian využívá narativní filmové struktury k dosažení maximálního efektu a edukativního dopadu při řešení složitých problémů video manipulací.
Anotace v angličtině
This thesis explores the creative work of Captain Disillusion, the online persona of Alan Melikdjanian who has been exposing scams and video manipulation on the internet for more than 15 years. The thesis focuses on the progression of Melikdjanian's career from his beginnings in film to full-time YouTube content creation. The main part of this thesis analyzes the different forms of videos, ideas, and approaches that Melikdjanian utilizes in order to educate the wider public about technical issues and the tenets of visual effects. In the conclusive part of the thesis, one episode of Captain Disillusion is analyzed against the classic film theory of the three-act structure. This affirms and demonstrates that Melikdjanian employs narrative movie structure to maximize the effect
Klíčová slova
vizuální efekty, podvody, YouTube, skepticismus, Captain Disillusion, Alan Melikdjanian, videotvorba
Klíčová slova v angličtině
visual effects, scams, YouTube, skepticism, Captain Disillusion, Alan Melikdjanian, video production
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá tvůrčí práci Captain Disillusion, online identity Alana Melikdjaniana, jenž se více než 15 let věnuje odhalování podvodů a video manipulací na internetu. Zaměřuje se na jeho kariérní vývoj od filmových začátků až po transformaci na youtubera na plný úvazek. Hlavní část práce analyzuje různé formáty videí, myšlenky a postupy, které Melikdjanian používá k předávání technických problémů a principů vizuálních efektů širokému publiku. V závěru práce je jedna epizoda Captain Disillusion srovnávána s klasickou filmovou teorií tří aktů. Potvrzuje a demonstruje, jak Melikdjanian využívá narativní filmové struktury k dosažení maximálního efektu a edukativního dopadu při řešení složitých problémů video manipulací.
Anotace v angličtině
This thesis explores the creative work of Captain Disillusion, the online persona of Alan Melikdjanian who has been exposing scams and video manipulation on the internet for more than 15 years. The thesis focuses on the progression of Melikdjanian's career from his beginnings in film to full-time YouTube content creation. The main part of this thesis analyzes the different forms of videos, ideas, and approaches that Melikdjanian utilizes in order to educate the wider public about technical issues and the tenets of visual effects. In the conclusive part of the thesis, one episode of Captain Disillusion is analyzed against the classic film theory of the three-act structure. This affirms and demonstrates that Melikdjanian employs narrative movie structure to maximize the effect
Klíčová slova
vizuální efekty, podvody, YouTube, skepticismus, Captain Disillusion, Alan Melikdjanian, videotvorba
Klíčová slova v angličtině
visual effects, scams, YouTube, skepticism, Captain Disillusion, Alan Melikdjanian, video production
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
BERGEN, Mark. Like, Comment, Subscribe, 1. vydání, V UK: Penguin Books Ltd., 2022. ISBN:9780241468289.
KYNCL, Robert. Streampunkeři, 1. vydání, V Brno: Host, 2018. ISBN9788075775658.
KOVÁŘ, Karel. Ovšem, 1. vydání, V Praze: BizBooks, 2017. ISBN:9788026506980.
GRAGE, Pierre. Inside VFX : an insiders view into the visual effects and film industry, 2. vydání, V Severní Karolína: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015. ISBN:9781503349247 1503349241.
NITČE, Leo. Digitální CGI v nových médiích [online]. Brno, 2008 [cit. 2022-10-31]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/c0jso/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce David KOŘÍNEK
Seznam doporučené literatury
BERGEN, Mark. Like, Comment, Subscribe, 1. vydání, V UK: Penguin Books Ltd., 2022. ISBN:9780241468289.
KYNCL, Robert. Streampunkeři, 1. vydání, V Brno: Host, 2018. ISBN9788075775658.
KOVÁŘ, Karel. Ovšem, 1. vydání, V Praze: BizBooks, 2017. ISBN:9788026506980.
GRAGE, Pierre. Inside VFX : an insiders view into the visual effects and film industry, 2. vydání, V Severní Karolína: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015. ISBN:9781503349247 1503349241.
NITČE, Leo. Digitální CGI v nových médiích [online]. Brno, 2008 [cit. 2022-10-31]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/c0jso/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce David KOŘÍNEK
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise prof. Grečnár zahajuje ve 12:00 obhajobu. Zjišťuje, zda je komise i student seznámen s posudky, což všichni včetně studenta potvrzují. Vyzývá rovnou přijít k představení teoretické části diplomové práce a následně praktické části práce.
Student má připravenu prezentaci, představuje nejprve svoji teoretickou diplomovou práci (Video tvůrce Alan Melikdjanian: YouTube fenomén Captain Disillusion) a jeho výzkumné otázky a metody práce. Student má v prezentaci připraveny také připomínky a otázky z posudků vedoucího práce i oponenta práce.
Student přesvědčivě argumentuje a reaguje na jednotlivé podněty z posudků předem připravenými odpověďmi a argumenty. Na otázky odpovídá detailně a přesvědčivě, v odpovědích je otevřený a sdílí svoje osobní východiska volby tohoto tématu (sám by rád na YouTube tvořil). Na otázku oponenta B. Masníka, zda tvůrce využívá trojaktovou strukturu, odpovídá student, že z jeho zkoumání vyšlo 73% využití této struktury v analyzovaném v ideu a vztaženo i na ostatní videa tohoto tvůrce, ukazuje se, že coby absolvent filmového studia trojaktovou strukturu využívá.
Další částí obhajoby je praktická část, a to bakalářský film Mikrovlnka (režie S. Dostál). Student pouští svůj breakdown, tedy ukázku všech 13 efektových záběrů. Student je zároveň autorem námětu a prvních verzí scénáře, VFX supervizor, do značné míry se zapojoval jako produkční. V jisté fázi se spojil s režisérem, vznikla další verze scénáře, s níž se student hůře identifikuje. Obhajoba pokračuje odpověďmi na otázky z obou posudků. Student má odpovědi dobře připravené a promyšlené.
Předseda komise prof. Grečnár ve 12:25 děkuje studentovi i komisi a končí obhajobu.