Bakalářská práce se zaměřuje na způsoby trávení volného času dětí z dětských domovů, který není postaven na organizované činnosti služeb dětských domovů a jehož využití je volně dané samotnými dětmi. Zároveň si klade za cíl zprostředkovat hlubší vhled do problematiky. Zjednodušeně řečeno jde o zvýšení povědomí o způsobech, jakým tyto děti tráví svůj volný čas, a tak představovat informativní rámce jak pro školy, tak i pro instituce, které pořádají volnočasové aktivity v okolí daných dětských domovů, či pro samotné vychovatele v domovech. Na základě výsledků by tedy bylo možné přizpůsobit volnočasové aktivity blíže k ideálu dětí, a zvýšit tak i jejich angažovanost v těchto aktivitách.
Anotace v angličtině
In this bachelor's thesis, I deal with ways in which children from children's homes spend their leisure time that isn't based on organized activity from the side of children's homes services, and its utilization is freely given by the children. At the same time, its goal is to mediate a deeper overview of the subject matter. Simply put, its primal intention is to increase awareness about how the children spend their leisure time, and represent an informative framework for schools and other institutions that hold leisure time activities near the children's homes and for the educators in the children's homes themselves. Based on the results, it can be possible to adjust closer to the children's ideal of leisure time activities and increase their engagement in those activities.
Klíčová slova
Neorganizovaný volný čas, volný čas, dětský domov, struktura volného času, význam volného času
Klíčová slova v angličtině
Unorganized leisure time, leisure time, the importance of leisure, leisure function, leisure structure
Rozsah průvodní práce
55 s. (53 833)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na způsoby trávení volného času dětí z dětských domovů, který není postaven na organizované činnosti služeb dětských domovů a jehož využití je volně dané samotnými dětmi. Zároveň si klade za cíl zprostředkovat hlubší vhled do problematiky. Zjednodušeně řečeno jde o zvýšení povědomí o způsobech, jakým tyto děti tráví svůj volný čas, a tak představovat informativní rámce jak pro školy, tak i pro instituce, které pořádají volnočasové aktivity v okolí daných dětských domovů, či pro samotné vychovatele v domovech. Na základě výsledků by tedy bylo možné přizpůsobit volnočasové aktivity blíže k ideálu dětí, a zvýšit tak i jejich angažovanost v těchto aktivitách.
Anotace v angličtině
In this bachelor's thesis, I deal with ways in which children from children's homes spend their leisure time that isn't based on organized activity from the side of children's homes services, and its utilization is freely given by the children. At the same time, its goal is to mediate a deeper overview of the subject matter. Simply put, its primal intention is to increase awareness about how the children spend their leisure time, and represent an informative framework for schools and other institutions that hold leisure time activities near the children's homes and for the educators in the children's homes themselves. Based on the results, it can be possible to adjust closer to the children's ideal of leisure time activities and increase their engagement in those activities.
Klíčová slova
Neorganizovaný volný čas, volný čas, dětský domov, struktura volného času, význam volného času
Klíčová slova v angličtině
Unorganized leisure time, leisure time, the importance of leisure, leisure function, leisure structure
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času, dětských domovů a rizikového chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentac
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky volného času, dětských domovů a rizikového chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentac
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANSKÝ, Pavel, 2004. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-114-7.
KAPLÁNEK, Michal, 2017. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1250-8.
SLEPIČKOVÁ, Irena, 2005. Sport a volný čas: vybrané ka
Přílohy volně vložené
Dotazník - Volnočasové aktivity u dětí v dětských domovech
1. Jaký je tvůj věk
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
2. Uveď své pohlaví
- Dívka
- Chlapec
- Jiné
3. Účastníš se zájmových činností, které pořádá dětský domov?
- Ano
- Ne
4. Pokud ano, tak kolikrát do týdne se zájmových činností účastníš?
- 1x
- 2x
- 3x
- 4x
- Více než 4x
- Vůbec
5. Navštěvuješ kroužky mimo dětský domov?
- Ano
- ne
6. Pokud ano, jak jsou tyhle kroužky zaměřeny? (Můžeš označit více možností)
- Taneční kroužek
- Počítačový kroužek
- Modelářský kroužek
- Sportovní kroužek
- Vaření
- Výtvarný kroužek
- Hudební kroužek
- Dílny
- Jiná
7. Kolikrát týdně navštěvuješ tyto kroužky
- 1x
- 2x
- 3x
- 4x
- Více než 4x
- Vůbec
8. Co děláš ve svém volném čase, pokud si svůj volný čas můžeš organizovat sám? Nyní budou otázky na pravý volný čas (neorganizovaný). Tj. volný čas bez pedagogického vedení a po odečtení času věnovanému například úklidu, přípravě do školy apod. (Můžeš vybrat více možností)
- Čtení knih
- Hra na hudební nástroj
- Poslech hudby
- Hraní her (pc, konzole, telefon)
- Sledování filmů nebo seriálů
- Sport
- Skládání textů, básniček
- Samostudium témat, o které mám zájem
- Tanec (moderní, folklor a jiné)
- Sledování sociálních sítí (TikTok, Instagram,)
- Procházky (po městě, v přírodě)
- Rukodělná činnost (šití, dílna)
- Povídání s kamarády, sdílení zážitků
- Sledování YouTube
- Streamování nebo sledování streamů (Twitch)
- Chození do kavárny nebo čajovny
- Návštěva kina nebo divadla
- Nakupování
- Výtvarná činnost (například stavba modelů)
- Jiná
9. S kým nejraději trávíš svůj volný čas?
- Sám/sama
- Se svými spolužáky
- Se svými vrstevníky
- S kamarády z dětského domova
- Se svými rodiči
- S vychovateli
- S přítelem/přítelkyní
10. Kde nejraději trávíš svůj volný čas?
- Na hřišti dětského domova
- Ve svém pokoji
- Ve společenské místnosti
- Venku mimo dětský domov
11. Zažíváš nudu ve svém volném čase?
- Velmi často
- Často
- Nevím, nemohu posoudit
- Málokdy
- Nikdy
12. Kolik hodin denně trávíš u PC? (Nepočítá se čas pro výuku)
- Méně než 1 hodinu
- 1-2 hodiny
- 3-4 hodiny
- 5-6 hodin
- Více než 6 hodin
13. Kolik hodin denně trávíš na herních konzolích? (Nepočítá se čas pro výuku)
- Méně než 1 hodinu
- 1-2 hodiny
- 3-4 hodiny
- 5-6 hodin
- Více než 6 hodin
14. Kolik hodin denně trávíš na svém mobilním telefonu? (Nepočítá se čas pro výuku)
- Méně než 1 hodinu
- 1-2 hodiny
- 3-4 hodiny
- 5-6 hodin
- Více než 6 hodin
15. Kolik hodin denně trávíš sledováním sociálních sítí?
- Méně než 1 hodinu
- 1-2 hodiny
- 3-4 hodiny
- 5-6 hodin
- Více než 6 hodin
16. Kolik hodin denně trávíš streamováním nebo sledováním streamerů?
- Méně než 1 hodinu
- 1-2 hodiny
- 3-4 hodiny
- 5-6 hodin
- Více než 6 hodin
17. Kolik hodin denně trávíš sledováním filmů a seriálů? (Televize, Netflix, Disney, HBO)
- Méně než 1 hodinu
- 1-2 hodiny
- 3-4 hodiny
- 5-6 hodin
- Více než 6 hodin
18. Napiš prosím, jestli ti v nabídce dětského domova chybí nějaká volnočasová aktivita nebo zázemí pro tvoji oblíbenou aktivitu.
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student ihned začal obhajobu bakalářské práce praktickou částí. Zmínil pojetí výzkumu, výzkumné cíle a metodu sběru dat. Student se nejvíce zaměřil na výsledky výzkumného šetření, interpretaci dat a závěry celé bakalářské práce. Členové komise směřovali diskuzi k výběru cílové skupiny - děti z dětských domovů. Připomínka padla na obecnost výzkumu a výběr výzkumného souboru. Student dokázal na dotazy členů komise reagovat dobře.