Bakalářská práce se zabývá poznáváním konceptu tisku v předškolním vzdělávání. Hlavním cílem této práce je navrhnout a ověřit v mateřské škole sadu aktivit podporující poznávání konceptu tisku u dětí předškolního věku. Teoretická část definuje základní pojmy týkající se této problematiky, specifikuje, co přesně spadá do konceptu tisku a čím se koncepty tisku rozvíjí. Práce má aplikační charakter a je zakončena evaluací realizovaných aktivit. Získané výsledky, vyhodnocené s ohledem na věkové rozčlenění dětí ve třídě, jsou promítnuty v závěru a v doporučeních pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with learning about the concept of print in preschool education. The main goal of this work is to design and verify in kindergarten a set of activities that support learning about the concept of print to preschool children. The theoretical part describes basic concepts related to these issues, specifies what exactly a concept of print contains and how concepts of print evolve. The work has an application character and ends
with an evaluation of the implemented activities. The obtained results, evaluated with emphasis on the age distribution of the children in the class, are reflected in conclusion and in the recommendations for practice in kindergartens.
Klíčová slova
koncept tisku, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, vzdělávací
prostředí
Klíčová slova v angličtině
concept of print, reading literacy, reading preliteracy, educational environment
Rozsah průvodní práce
66 s. (127 896 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá poznáváním konceptu tisku v předškolním vzdělávání. Hlavním cílem této práce je navrhnout a ověřit v mateřské škole sadu aktivit podporující poznávání konceptu tisku u dětí předškolního věku. Teoretická část definuje základní pojmy týkající se této problematiky, specifikuje, co přesně spadá do konceptu tisku a čím se koncepty tisku rozvíjí. Práce má aplikační charakter a je zakončena evaluací realizovaných aktivit. Získané výsledky, vyhodnocené s ohledem na věkové rozčlenění dětí ve třídě, jsou promítnuty v závěru a v doporučeních pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with learning about the concept of print in preschool education. The main goal of this work is to design and verify in kindergarten a set of activities that support learning about the concept of print to preschool children. The theoretical part describes basic concepts related to these issues, specifies what exactly a concept of print contains and how concepts of print evolve. The work has an application character and ends
with an evaluation of the implemented activities. The obtained results, evaluated with emphasis on the age distribution of the children in the class, are reflected in conclusion and in the recommendations for practice in kindergartens.
Klíčová slova
koncept tisku, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, vzdělávací
prostředí
Klíčová slova v angličtině
concept of print, reading literacy, reading preliteracy, educational environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky předčtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na poznávání konceptu tisku v předškolním vzdělávání.
Zpracování sady aktivit na poznávání konceptu tisku u dětí v mateřské škole.
Realizace a ověření sady aktivit na poznávání konceptu tisku u dětí v mateřské škole.
Evaluace zrealizované sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky předčtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na poznávání konceptu tisku v předškolním vzdělávání.
Zpracování sady aktivit na poznávání konceptu tisku u dětí v mateřské škole.
Realizace a ověření sady aktivit na poznávání konceptu tisku u dětí v mateřské škole.
Evaluace zrealizované sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bartošová, I. (2014). Metody nácviku elementárního čtení. Hradec Králové: Gaudeamus.
Clay, M. M. (2019). An Observation Survey of Early Literacy Achievement. (4th ed.). Auckland: The Marie Clay Literacy Trust.
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada.
Gavora, P. (2020). Cesta ke čtenářské gramotnosti: Znalost konvencí tištěného textu u dětí předškolního věku. Pedagogika: Časopis pro vědy o vzdělání a výchově, 70(2), 157–178.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2017). Raná jazyková gramotnosť detí zo sociálnoekonomicky znevýhodňujúceho prostredia. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
Seznam doporučené literatury
Bartošová, I. (2014). Metody nácviku elementárního čtení. Hradec Králové: Gaudeamus.
Clay, M. M. (2019). An Observation Survey of Early Literacy Achievement. (4th ed.). Auckland: The Marie Clay Literacy Trust.
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada.
Gavora, P. (2020). Cesta ke čtenářské gramotnosti: Znalost konvencí tištěného textu u dětí předškolního věku. Pedagogika: Časopis pro vědy o vzdělání a výchově, 70(2), 157–178.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2017). Raná jazyková gramotnosť detí zo sociálnoekonomicky znevýhodňujúceho prostredia. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou bakalářskou práci. Upozorňuje na nedostatky ve formálním zpracování práce. Obsahově je práce na lepší úrovni oproti předchozí verzi, avšak stále se zde nachází určité koncepční nedostatky. Oponentka práce se vyjadřuje ke koncepci, která je v této verzi zřetelnější. Limity shledává v terminologii. Vedoucí položila čtyři otázky. Studentka odpověděla samostatně. Oponentka práce položila dvě otázky. Proběhla diskuze komise. Doc. Janíková se vyjádřila k práci s prekoncepty u dětí v předškolním věku. Dr. Petrů Puhrová vznesla komentář ke zvolené aktivitě.