Pohled na učitelskou profesi ze strany společnosti, rodičů dětí či médií, je něčím, o co nouze není. Je možné vidět žebříčky prestiže povolání, s učiteli dominujícími na horních pozicích. Tato bakalářská práce si klade za cíl odkrýt pohled na učitelskou profesi, konkrétně na profesi učitelům, kteří mají v péči děti, tedy učitelů mateřských škol. Avšak tentokrát se budou vyjadřovat právě sami učitelé mateřských škol, k prestiži, náročnosti, kladům a záporům i profesním kompetencím a činnostem, které vykonávají.
Anotace v angličtině
The view of the teaching profession from society, children's parents or the media is something that is not in short supply. It is possible to see occupational prestige rankings, with teachers dominating the top positions. This bachelor's thesis aims to reveal a view of the teaching profession, specifically the profession of teachers who have children in their care, i.e. kindergarten teachers. However, this time it will be the kindergarten teachers themselves who will speak about the prestige, demands, pros and cons, as well as the professional competences and activities they perform.
Klíčová slova
Učitelská profese, profese učitele mateřské školy, profesní kompetence,
profesní činnosti, společenské postavení, prestiž
Klíčová slova v angličtině
Teaching profession, kindergarten teacher profession, professional
competences, professional activities, social status, prestige
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Pohled na učitelskou profesi ze strany společnosti, rodičů dětí či médií, je něčím, o co nouze není. Je možné vidět žebříčky prestiže povolání, s učiteli dominujícími na horních pozicích. Tato bakalářská práce si klade za cíl odkrýt pohled na učitelskou profesi, konkrétně na profesi učitelům, kteří mají v péči děti, tedy učitelů mateřských škol. Avšak tentokrát se budou vyjadřovat právě sami učitelé mateřských škol, k prestiži, náročnosti, kladům a záporům i profesním kompetencím a činnostem, které vykonávají.
Anotace v angličtině
The view of the teaching profession from society, children's parents or the media is something that is not in short supply. It is possible to see occupational prestige rankings, with teachers dominating the top positions. This bachelor's thesis aims to reveal a view of the teaching profession, specifically the profession of teachers who have children in their care, i.e. kindergarten teachers. However, this time it will be the kindergarten teachers themselves who will speak about the prestige, demands, pros and cons, as well as the professional competences and activities they perform.
Klíčová slova
Učitelská profese, profese učitele mateřské školy, profesní kompetence,
profesní činnosti, společenské postavení, prestiž
Klíčová slova v angličtině
Teaching profession, kindergarten teacher profession, professional
competences, professional activities, social status, prestige
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se profese učitele mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti učitelské profese, profesních činností a kompetencí učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se profese učitele mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti učitelské profese, profesních činností a kompetencí učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Burkovičová, R., & Kropáčková, J. (2014). Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace, 24(4), 562–582.
Majerčíková, J., & Urbaniecová, K. (2020). Prestiž učitelství v mateřské škole optikou subjektivní percepce učitelek. Studia paedagogica, 25(1), 51–77.
Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova Univerzita.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Veisson, M., & Kabaday, A. (2018). Exploring the Preschool Teachers´ Views on Professionalism, Quality of Education and Sustainability: International Study in Estonia and Turkey. Journal of Teacher Education for Sustainability, 20(2), 5–18.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Seznam doporučené literatury
Burkovičová, R., & Kropáčková, J. (2014). Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace, 24(4), 562–582.
Majerčíková, J., & Urbaniecová, K. (2020). Prestiž učitelství v mateřské škole optikou subjektivní percepce učitelek. Studia paedagogica, 25(1), 51–77.
Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova Univerzita.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Veisson, M., & Kabaday, A. (2018). Exploring the Preschool Teachers´ Views on Professionalism, Quality of Education and Sustainability: International Study in Estonia and Turkey. Journal of Teacher Education for Sustainability, 20(2), 5–18.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila pozitivně k teoretické části. Kriticky hodnotí empirickou část práce, zejména nesrovnalosti po formální stránce. Vedoucí práce položila dvě otázky. Oponentka práce se vyjádřila k teoretické části, která je zdařilejší než empirická část. Empirická část však vyvolává více otázek než odpovědí. Objevují se zde diskutabilní až kontroverzní zjištění, která nejsou dostatečně vysvětlena. Limity práce jsou shledávány také v komparaci výsledných zjištění a v subtilní diskuzi. Vedoucí položila dvě otázky. Oponentka položila pět otázek. Studentka dokázala samostatně odpovědět. Proběhla diskuze komise. Komise se vyjádřila k míře shody s ostatními kvalifikačními pracemi.