Předkládaná diplomová práce se zabývá předpoklady studentů učitelství pro výzkumnou práci. Teoretická část popisuje terminologii a východiska vědy, výzkumu a inovací, pedagogického výzkumu, jeho historii, výzkumy v oblasti předškolní pedagogiky a výzkumy o podpoře studentů učitelství pro výzkumnou práci.
Praktická část, pomocí obsahové analýzy uvádí, jaké možnosti nabízí vybrané univerzity svým studentům navazujícího magisterského studia v rámci metodologické průpravy. Dále obsahuje interview s vybranými studenty. Závěr práce nabízí zhodnocení výsledků a doporučení pro další praxi.
Anotace v angličtině
The presented master's thesis deals with the prerequisites of teacher education students for research work. The theoretical part describes the terminology and starting points of science, research and innovation, pedagogical research, its history, research in the field of preschool pedagogy and research on support for teacher education students for research work.
The practical part, using content analysis, presents what opportunities selected universities offer their students of follow-up master's studies in terms of methodological preparation. It also includes interviews with selected students. The conclusion of the thesis offers an evaluation of the results and recommendations for further practice.
Klíčová slova
výzkum, pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, studenti učitelství, předpoklady studentů, výzkumná práce, předškolní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
research, pedagogical research, qualitative research, teacher education students, prerequisites of students, research work, preschool education
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá předpoklady studentů učitelství pro výzkumnou práci. Teoretická část popisuje terminologii a východiska vědy, výzkumu a inovací, pedagogického výzkumu, jeho historii, výzkumy v oblasti předškolní pedagogiky a výzkumy o podpoře studentů učitelství pro výzkumnou práci.
Praktická část, pomocí obsahové analýzy uvádí, jaké možnosti nabízí vybrané univerzity svým studentům navazujícího magisterského studia v rámci metodologické průpravy. Dále obsahuje interview s vybranými studenty. Závěr práce nabízí zhodnocení výsledků a doporučení pro další praxi.
Anotace v angličtině
The presented master's thesis deals with the prerequisites of teacher education students for research work. The theoretical part describes the terminology and starting points of science, research and innovation, pedagogical research, its history, research in the field of preschool pedagogy and research on support for teacher education students for research work.
The practical part, using content analysis, presents what opportunities selected universities offer their students of follow-up master's studies in terms of methodological preparation. It also includes interviews with selected students. The conclusion of the thesis offers an evaluation of the results and recommendations for further practice.
Klíčová slova
výzkum, pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, studenti učitelství, předpoklady studentů, výzkumná práce, předškolní pedagogika
Klíčová slova v angličtině
research, pedagogical research, qualitative research, teacher education students, prerequisites of students, research work, preschool education
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek o problematice pedagogického výzkumu.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o výzkumech v oblasti předškolní pedagogiky v ČR.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a obsahové analýzy školských dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek o problematice pedagogického výzkumu.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o výzkumech v oblasti předškolní pedagogiky v ČR.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a obsahové analýzy školských dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Centrum pedagogického výzkumu. (2020). Ostravská univerzita: Pedagogická fakulta. Retrieved October 11, 2020, Dostupné z https://pdf.osu.cz/cpv.
Hendl, J. (2016). Kvalitativí výzkum: základní teorie metody a aplikace (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání).Praha: Portál.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Kočvarová, I., Soukup, P. (2018). Výuka kvantitativní analýzy dat jako součást metodologie výzkumu v pedagogických studijních programech veřejných škol v ČR. Orbis scholae, 12(3),s.127–145.
Olecká, I., & Ivanová, K. (2010). Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc.
Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování.Brno:Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Centrum pedagogického výzkumu. (2020). Ostravská univerzita: Pedagogická fakulta. Retrieved October 11, 2020, Dostupné z https://pdf.osu.cz/cpv.
Hendl, J. (2016). Kvalitativí výzkum: základní teorie metody a aplikace (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání).Praha: Portál.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Kočvarová, I., Soukup, P. (2018). Výuka kvantitativní analýzy dat jako součást metodologie výzkumu v pedagogických studijních programech veřejných škol v ČR. Orbis scholae, 12(3),s.127–145.
Olecká, I., & Ivanová, K. (2010). Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc.
Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování.Brno:Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji diplomovou práci týkající se tématu předpokladů studentů učitelství pro výzkumnou práci. Vedoucí ocenila jasně stanovené cíle. Studentka ukotvila danou problematiku a popsala relevantní témata, která s problematikou souvisí. Oponent zmínil nepřesnost hlavního cíle a názvu tématu. V empirické části byla studentka upozorněna na nejasný výběr participantů. Provedené interview tak nemohlo naplnit záměr diplomové práce. Podle oponenta chybí základní analýza jednotlivých univerzit z pohledu zapojení studentů do vědecko-výzkumných projektů. Studentka odpověděla na vybrané otázky vedoucího a oponenta. Dr. Navrátilová položila doplňující dotaz týkající se literatury. Studentka odpověděla dostatečně.