Tato diplomová práce se zabývá knihou z mnoha úhlů pohledu. Autorka práce se tomuto médiu věnuje na základě celoživotní fascinace knihou, kterou byla obklopována již od dětství. Historie knihy je zde upozaděná, práce se více zaměřuje na sociální význam knihy, to, co pro lidi znamená a jakým způsobem knihy vnímají jednotlivé generace. Velice důležitou součástí diplomové práce je pojetí knihy v moderním světě a její aktuální důležitost. Na základě rozhovorů autorka práce vyhodnotila, co kniha znamená pro moderní generaci a odborníky, kteří se na tvorbě knih podílí.
Informace zjištěné v teoretické práci pomohly k úspěšnému vytvoření knihy na obdobné téma, tedy "kniha předmětem fascinace". Autorka teoretické práce je zároveň tvůrkyní samotné knihy a jejího designu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the book from many points of view. The author of the thesis devotes herself to this medium based on her lifelong fascination with books, which she has been surrounded by since childhood. The history of the book is left behind here, the work focuses more on the social significance of the book, what it means to people and how books are perceived by individual generations. A very important part of the thesis is the concept of the book in the modern world and its current importance. Based on the interviews, the author of the thesis evaluated what the book means to the modern generation and the experts who participate in the creation of books. The information found in the theoretical work helped to successfully create a book on a similar topic, i.e. "a book the subject of fascination". The author of the theoretical work is also the creator of the book itself and its design.
Klíčová slova
kniha, médium, knihařství, bibliofilie, vizuální styl, design obálek knih, zpracování knih
Klíčová slova v angličtině
book, medium, bookbinding, bibliophilia, visual style, book cover design, book processing
Rozsah průvodní práce
73 s. (93 609)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá knihou z mnoha úhlů pohledu. Autorka práce se tomuto médiu věnuje na základě celoživotní fascinace knihou, kterou byla obklopována již od dětství. Historie knihy je zde upozaděná, práce se více zaměřuje na sociální význam knihy, to, co pro lidi znamená a jakým způsobem knihy vnímají jednotlivé generace. Velice důležitou součástí diplomové práce je pojetí knihy v moderním světě a její aktuální důležitost. Na základě rozhovorů autorka práce vyhodnotila, co kniha znamená pro moderní generaci a odborníky, kteří se na tvorbě knih podílí.
Informace zjištěné v teoretické práci pomohly k úspěšnému vytvoření knihy na obdobné téma, tedy "kniha předmětem fascinace". Autorka teoretické práce je zároveň tvůrkyní samotné knihy a jejího designu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the book from many points of view. The author of the thesis devotes herself to this medium based on her lifelong fascination with books, which she has been surrounded by since childhood. The history of the book is left behind here, the work focuses more on the social significance of the book, what it means to people and how books are perceived by individual generations. A very important part of the thesis is the concept of the book in the modern world and its current importance. Based on the interviews, the author of the thesis evaluated what the book means to the modern generation and the experts who participate in the creation of books. The information found in the theoretical work helped to successfully create a book on a similar topic, i.e. "a book the subject of fascination". The author of the theoretical work is also the creator of the book itself and its design.
Klíčová slova
kniha, médium, knihařství, bibliofilie, vizuální styl, design obálek knih, zpracování knih
Klíčová slova v angličtině
book, medium, bookbinding, bibliophilia, visual style, book cover design, book processing
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě na Portál IS/STAG (dle předepsané univerzitní šablony viz směrnice rektora č. 33/2019) a ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce - jeden v pevné vazbě (zde bude vlepeno CD/DVD), jeden v kroužkové vazbě a 1 výtisk graficky zpracované diplomové práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: historie knih, tvorba knih, knihařství, čtenářství, bibliofilie
2. Praktická část: výzkum knihy jako produktu, výtvoru, objektu pro lidi, kteří mají knihy rádi nebo si k nim chtějí najít cestu a její praktická výroba
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě na Portál IS/STAG (dle předepsané univerzitní šablony viz směrnice rektora č. 33/2019) a ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce - jeden v pevné vazbě (zde bude vlepeno CD/DVD), jeden v kroužkové vazbě a 1 výtisk graficky zpracované diplomové práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: historie knih, tvorba knih, knihařství, čtenářství, bibliofilie
2. Praktická část: výzkum knihy jako produktu, výtvoru, objektu pro lidi, kteří mají knihy rádi nebo si k nim chtějí najít cestu a její praktická výroba
Seznam doporučené literatury
ČABALOVÁ, Eliška. Místa/knihy. Ostrava: Fakulta umění, Ostravská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7599-214-7.
ČABALOVÁ, Eliška. "Kámen, nůžky, papír" = "Stone, scissors, paper". Ostrava: Fakulta umění Ostravské univerzity v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-538-9.
VITVAR, Jan H. Umění, kterému nikdo nerozumí: historky z podsvětí výtvarné kultury. V Praze: Paseka, 2021. ISBN 978-80-7637-194-1.
ČABALOVÁ, Eliška. OKD 2014-2019. Přeložil Lucie NÁVRATOVÁ. [Ostrava]: Fakulta umění Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-169-0.
RENOTIÈRE, Gina. Fenomén Ateliér papír a kniha: autorské knihy a objekty studentů J.H. Kocmana = The phenomenon of the Paper and Book Atelier : artists' books and objects by J.H. Kocman's students. Přeložil Matthew SWENEY, přeložil Bob HÝSEK. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, [2016]. ISBN 978-80-88103-18-9.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Čtvrté, aktualizované vydání. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2019. ISBN 978-80-7579-059-0
Seznam doporučené literatury
ČABALOVÁ, Eliška. Místa/knihy. Ostrava: Fakulta umění, Ostravská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7599-214-7.
ČABALOVÁ, Eliška. "Kámen, nůžky, papír" = "Stone, scissors, paper". Ostrava: Fakulta umění Ostravské univerzity v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-538-9.
VITVAR, Jan H. Umění, kterému nikdo nerozumí: historky z podsvětí výtvarné kultury. V Praze: Paseka, 2021. ISBN 978-80-7637-194-1.
ČABALOVÁ, Eliška. OKD 2014-2019. Přeložil Lucie NÁVRATOVÁ. [Ostrava]: Fakulta umění Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-169-0.
RENOTIÈRE, Gina. Fenomén Ateliér papír a kniha: autorské knihy a objekty studentů J.H. Kocmana = The phenomenon of the Paper and Book Atelier : artists' books and objects by J.H. Kocman's students. Přeložil Matthew SWENEY, přeložil Bob HÝSEK. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, [2016]. ISBN 978-80-88103-18-9.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Čtvrté, aktualizované vydání. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2019. ISBN 978-80-7579-059-0
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce E. Svobodníkové vzbudila největší kontroverze. Na jedné straně pěkně knihařsky i ilustrátorsky navržena i zrealizovaná kniha, na druhé straně byly rozpaky z textového obsahu i typografických chyb v sazbě. Nebylo jasné, komu je kniha vlastně určena.