Informace o kvalifikační práci Vliv social media marketingu a influencerů na rozhodování spotřebitelů o koupi v Nigérii v segmentu kosmetického průmyslu
Sociální média poskytla tradičním marketérům nové možnosti, jak zpestřit svůj marketingový plán. Sociální média umožňují parasociální interakce mezi influencery a jejich následovníky, což ovlivňuje chování spotřebitelů. Před několika desetiletími dominovala marketingu tradiční média. Tyto tradiční marketingové metody jsou jen malou částí z mnoha způsobů, jakými dnes společnosti inzerují a propagují zboží. V důsledku toho je nyní efektivní využívání sociálních médií nezbytné pro vybudování a udržení konkurenční výhody po celém světě, včetně Nigérie, nejlidnatější africké země s více než 211 miliony obyvatel. Nigerijští spotřebitelé jsou díky rozmanitému etnickému původu v zemi dynamičtí. Nigerijské společnosti využívají influencer marketing, strategii sociálních médií, která využívá podporu celebrit a umístění produktu. Influenceři mají schopnost ovlivnit nákupní zvyklosti nebo jednání spotřebitelů, což je důvod, proč je důležité zkoumat, do jaké míry. Hlavním cílem této studie je prozkoumat, do jaké míry ovlivňují influenceři na sociálních sítích nigerijské spotřebitele při nákupu kosmetiky a kosmetických výrobků, a změřit, zda tento vliv převažuje nad pozitivní zkušeností, nebo zda se spotřebitelé setkali s nigerijskými influencery spíše negativně. Na základě výsledků tohoto výzkumu navrhneme účinná řešení, která mohou zlepšit uplatňování této marketingové strategie pro firmy, influencery a spotřebitele, aby se tento marketingový plán maximálně využil ku prospěchu všech.
Anotace v angličtině
Social media has given traditional marketers new ways to vary their marketing plan. Social media allows parasocial interactions between influencers and their followers, which affects consumer behavior. Traditional media dominated marketing a few decades ago. These traditional marketing methods are just a small part of the many ways companies advertise and brand items today. As a result, efficient use of social media is now essential to build and retain a competitive advantage worldwide, including in Nigeria, Africa's most populous country with over 211 million people. Nigerian consumers are dynamic due to the country's diverse ethnicity. Influencer marketing, a social media strategy that uses celebrity endorsements and product placement, is used by Nigerian companies. Influencers have the ability to affect consumers buying habits or actions, reason why it is important to investigate to what extent. The primary objective of this study is to investigate the extent to which social media influencers impact the Nigerian consumers to purchase cosmetics and beauty products and to measure if this impact weighs more on the positive experience or if the consumers have had more negative encounters with the Nigerian influencers. Based on the findings of this research we will propose effective solutions that can improve the application of this marketing strategy for firms, influencers, and consumers to maximize this marketing plan to everyone's benefit.
Klíčová slova
Influencer marketing, chování spotřebitelů, sociální média, Nigérie, kosmetický a kosmetický průmysl.
Klíčová slova v angličtině
Social media influencer, consumer purchase decision, Influencer marketing, consumer behavior, social media, Nigeria, cosmetics and beauty industry
Rozsah průvodní práce
105
Jazyk
AN
Anotace
Sociální média poskytla tradičním marketérům nové možnosti, jak zpestřit svůj marketingový plán. Sociální média umožňují parasociální interakce mezi influencery a jejich následovníky, což ovlivňuje chování spotřebitelů. Před několika desetiletími dominovala marketingu tradiční média. Tyto tradiční marketingové metody jsou jen malou částí z mnoha způsobů, jakými dnes společnosti inzerují a propagují zboží. V důsledku toho je nyní efektivní využívání sociálních médií nezbytné pro vybudování a udržení konkurenční výhody po celém světě, včetně Nigérie, nejlidnatější africké země s více než 211 miliony obyvatel. Nigerijští spotřebitelé jsou díky rozmanitému etnickému původu v zemi dynamičtí. Nigerijské společnosti využívají influencer marketing, strategii sociálních médií, která využívá podporu celebrit a umístění produktu. Influenceři mají schopnost ovlivnit nákupní zvyklosti nebo jednání spotřebitelů, což je důvod, proč je důležité zkoumat, do jaké míry. Hlavním cílem této studie je prozkoumat, do jaké míry ovlivňují influenceři na sociálních sítích nigerijské spotřebitele při nákupu kosmetiky a kosmetických výrobků, a změřit, zda tento vliv převažuje nad pozitivní zkušeností, nebo zda se spotřebitelé setkali s nigerijskými influencery spíše negativně. Na základě výsledků tohoto výzkumu navrhneme účinná řešení, která mohou zlepšit uplatňování této marketingové strategie pro firmy, influencery a spotřebitele, aby se tento marketingový plán maximálně využil ku prospěchu všech.
Anotace v angličtině
Social media has given traditional marketers new ways to vary their marketing plan. Social media allows parasocial interactions between influencers and their followers, which affects consumer behavior. Traditional media dominated marketing a few decades ago. These traditional marketing methods are just a small part of the many ways companies advertise and brand items today. As a result, efficient use of social media is now essential to build and retain a competitive advantage worldwide, including in Nigeria, Africa's most populous country with over 211 million people. Nigerian consumers are dynamic due to the country's diverse ethnicity. Influencer marketing, a social media strategy that uses celebrity endorsements and product placement, is used by Nigerian companies. Influencers have the ability to affect consumers buying habits or actions, reason why it is important to investigate to what extent. The primary objective of this study is to investigate the extent to which social media influencers impact the Nigerian consumers to purchase cosmetics and beauty products and to measure if this impact weighs more on the positive experience or if the consumers have had more negative encounters with the Nigerian influencers. Based on the findings of this research we will propose effective solutions that can improve the application of this marketing strategy for firms, influencers, and consumers to maximize this marketing plan to everyone's benefit.
Klíčová slova
Influencer marketing, chování spotřebitelů, sociální média, Nigérie, kosmetický a kosmetický průmysl.
Klíčová slova v angličtině
Social media influencer, consumer purchase decision, Influencer marketing, consumer behavior, social media, Nigeria, cosmetics and beauty industry
Zásady pro vypracování
Introduce the topic broadly, highlight the aims and objectives, and establish the statement of the problem and research questions.
Identify and compile the most relevant and significant literature related to the topic.
Conduct the study and describe the research approach and methods that were implemented to collate the data.
Evaluate and interpret the research results and answer the research questions.
Based on the research findings, propose an awareness program in Nigeria that enlightens consumers, influencers, and business owners on ethical approaches to utilize influencer marketing to the benefits of all.
Zásady pro vypracování
Introduce the topic broadly, highlight the aims and objectives, and establish the statement of the problem and research questions.
Identify and compile the most relevant and significant literature related to the topic.
Conduct the study and describe the research approach and methods that were implemented to collate the data.
Evaluate and interpret the research results and answer the research questions.
Based on the research findings, propose an awareness program in Nigeria that enlightens consumers, influencers, and business owners on ethical approaches to utilize influencer marketing to the benefits of all.
Seznam doporučené literatury
Backaler, J. (2018). Digital Influence. Unleash the Power of Influencer Marketing to Accelerate Your Global Business. Cham: Palgrave Macmillan, 214 pp. ISBN 978-3-319-78396-3. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78396-3_2
Laham, M. (2020). Made Up: How the Beauty Industry Manipulates Consumers, Preys on Women's Insecurities, and Promotes Unattainable Beauty Standards. Rowman & Littlefield Publishers, 304 pp. ISBN 978-1-5381-3804-5.
Wachler, B. B. (2022). Influenced: The Impact of Social Media on Our Perception. Rowman & Littlefield Publishers, 320 pp. ISBN 978-1-5381-6419-8.
Watkins, B.(2021). Research Perspectives on Social Media Influencers and Brand Communication. Lexington Books, 208 pp. ISBN: 978-1-7936-1363-9.
Yesiloglu, S., & Costello, J. (Eds.). (2020). Influencer Marketing: Building Brand Communities and Engagement (1st ed.). London: Routledge, 322 pp. ISBN 9780429322501. https://doi.org/10.4324/9780429322501
Seznam doporučené literatury
Backaler, J. (2018). Digital Influence. Unleash the Power of Influencer Marketing to Accelerate Your Global Business. Cham: Palgrave Macmillan, 214 pp. ISBN 978-3-319-78396-3. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78396-3_2
Laham, M. (2020). Made Up: How the Beauty Industry Manipulates Consumers, Preys on Women's Insecurities, and Promotes Unattainable Beauty Standards. Rowman & Littlefield Publishers, 304 pp. ISBN 978-1-5381-3804-5.
Wachler, B. B. (2022). Influenced: The Impact of Social Media on Our Perception. Rowman & Littlefield Publishers, 320 pp. ISBN 978-1-5381-6419-8.
Watkins, B.(2021). Research Perspectives on Social Media Influencers and Brand Communication. Lexington Books, 208 pp. ISBN: 978-1-7936-1363-9.
Yesiloglu, S., & Costello, J. (Eds.). (2020). Influencer Marketing: Building Brand Communities and Engagement (1st ed.). London: Routledge, 322 pp. ISBN 9780429322501. https://doi.org/10.4324/9780429322501
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The Head of the Committee welcomed the student at the final state examination.
The student had presented her diploma thesis according to the given structure.
The Supervisor's and External examiner's review had been read out loud in front of the student and committee. The student had been allowed to express her reaction to reviews and to answer given questions written below.
External examiner's questions:
• What are the main drawbacks of the eWOM in the cosmetics and beauty industry in Nigeria?
• What are the ways of improving authenticity of the SMIs?
• Based on your primary research, what was the most surprising finding?