Cílem diplomové práce je prozkoumat povědomí o dark patterns a jejich vliv na nákupní chování spotřebitelů v České republice. Práce je rozdělena do čtyř částí: teoretické, metodické, analytické a návrhové. V teoretické části jsou provedena rešerše relevantní literatury s cílem vysvětlit všechny klíčové aspekty dark patterns pro plné pochopení výsledků výzkumu. Metodická část podrobněji vysvětluje nástroje, které byly pro výzkum použity, a také přístupy použité při sběru dat a analýze. Analytická část předkládá analýzu shromážděných údajů, za účelem dosažení cíle práce. V závěru, v projektové části je navržen plán projektu zaměřený na vytvoření kampaně na podporu a zvyšování povědomí o dark patterns v České republice.
Anotace v angličtině
The aim of the study is to explore Dark patterns awareness and its influence on consumer purchasing inclinations in the Czech Republic. The research is divided into four sections: theoretical, methodology, analytical, and project proposal. The theoretical part reviews the relevant literature to explain all the key aspects of dark patterns to fully understand the findings of the research. The methodology section gives a more detailed explanation of the tools that are used, as well as the approaches used in collecting data and analysis. The analytical part gives a thorough analysis of the data collected for this research to achieve the goal of the thesis. Finally, the project part proposes a project plan targeted at developing a call-to-action advocacy and awareness campaign of dark patterns in the Czech Republic
Klíčová slova
Klíčová slova: Dark patterns, reference, časovač odpočítávání, zprávy o nízkých zásobách, záměry nákupu online
Cílem diplomové práce je prozkoumat povědomí o dark patterns a jejich vliv na nákupní chování spotřebitelů v České republice. Práce je rozdělena do čtyř částí: teoretické, metodické, analytické a návrhové. V teoretické části jsou provedena rešerše relevantní literatury s cílem vysvětlit všechny klíčové aspekty dark patterns pro plné pochopení výsledků výzkumu. Metodická část podrobněji vysvětluje nástroje, které byly pro výzkum použity, a také přístupy použité při sběru dat a analýze. Analytická část předkládá analýzu shromážděných údajů, za účelem dosažení cíle práce. V závěru, v projektové části je navržen plán projektu zaměřený na vytvoření kampaně na podporu a zvyšování povědomí o dark patterns v České republice.
Anotace v angličtině
The aim of the study is to explore Dark patterns awareness and its influence on consumer purchasing inclinations in the Czech Republic. The research is divided into four sections: theoretical, methodology, analytical, and project proposal. The theoretical part reviews the relevant literature to explain all the key aspects of dark patterns to fully understand the findings of the research. The methodology section gives a more detailed explanation of the tools that are used, as well as the approaches used in collecting data and analysis. The analytical part gives a thorough analysis of the data collected for this research to achieve the goal of the thesis. Finally, the project part proposes a project plan targeted at developing a call-to-action advocacy and awareness campaign of dark patterns in the Czech Republic
Klíčová slova
Klíčová slova: Dark patterns, reference, časovač odpočítávání, zprávy o nízkých zásobách, záměry nákupu online
1. Provide the theoretical background of dark patterns awareness in general and in the Czech Republic.
2. Define the main goal, state research questions, and choose adequate research methods.
3. Conduct primary research according to the goal of the work.
4. Evaluate and interpret the research results, and answer the research questions.
5. Based on the research findings, design a project to raise dark patterns awareness aimed at consumers in the Czech Republic.
Zásady pro vypracování
1. Provide the theoretical background of dark patterns awareness in general and in the Czech Republic.
2. Define the main goal, state research questions, and choose adequate research methods.
3. Conduct primary research according to the goal of the work.
4. Evaluate and interpret the research results, and answer the research questions.
5. Based on the research findings, design a project to raise dark patterns awareness aimed at consumers in the Czech Republic.
Seznam doporučené literatury
AIMÉ, P., & GRÜNBECK, J. 2019. Smart persuasion: How elite marketers influence consumers (and persuade them to take action). London: Convertize Ltd. ISBN 97817798004180.
BARTLETT, G. M. 2022. The Dark Side of CX: The costly patterns that turn loyal customers into brand haters. Independently published. ISBN-13: 979-8413267585.
LUPIÁ\ ΝEZ-VILLANUEVA, F., BOLUDA, A., BOGLIACINO, F., Liva, G., LECHARDOY, L., & DE LAS HERAS BALLELL, T. R. 2022. Behavioural study on unfair commercial practices in the digital environment: dark patterns and manipulative personalisation. Publications Office of the European Union. ISBN 978-92-76-52316-1.
SZMIGIN, I., & PIACENTINI, M. 2022. Consumer behaviour. Oxford: Oxford University Press. ISBN 9780198862567.
VOIGT, C., SCHLÖGL, S., & GROTH, A. 2021. Dark patterns in online shopping: Of sneaky tricks, perceived annoyance and respective brand trust. Springer International Publishing. ISBN 978-3-030-77750-0.
Seznam doporučené literatury
AIMÉ, P., & GRÜNBECK, J. 2019. Smart persuasion: How elite marketers influence consumers (and persuade them to take action). London: Convertize Ltd. ISBN 97817798004180.
BARTLETT, G. M. 2022. The Dark Side of CX: The costly patterns that turn loyal customers into brand haters. Independently published. ISBN-13: 979-8413267585.
LUPIÁ\ ΝEZ-VILLANUEVA, F., BOLUDA, A., BOGLIACINO, F., Liva, G., LECHARDOY, L., & DE LAS HERAS BALLELL, T. R. 2022. Behavioural study on unfair commercial practices in the digital environment: dark patterns and manipulative personalisation. Publications Office of the European Union. ISBN 978-92-76-52316-1.
SZMIGIN, I., & PIACENTINI, M. 2022. Consumer behaviour. Oxford: Oxford University Press. ISBN 9780198862567.
VOIGT, C., SCHLÖGL, S., & GROTH, A. 2021. Dark patterns in online shopping: Of sneaky tricks, perceived annoyance and respective brand trust. Springer International Publishing. ISBN 978-3-030-77750-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The Head of the Committee welcomed the student at the final state examination.
The student had presented her diploma thesis according to the given structure.
The Supervisor's and External examiner's review had been read out loud in front of the student and committee. The student had been allowed to express her reaction to reviews and to answer given questions written below.
External examiner's questions:
• Please characterize the specifics of Marketing 5.0 by Kotler in relation to the issue under study.
• Identify the similar projects in the Czech Republic. Are the proposed expenditures relevant?
• Identify potential sources of funding for the proposed project.
• Select and specify the KPIs in the context of the proposed project.