Tato bakalářská práce využívá proces Design Thinking jako nástroj ke zlepšování uživatelského zážitku ze studijního administrativního systému IS/STAG. Tento systém je určen pro administraci školní agendy vysoké školy, v tomto případě Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Výzkum práce je zaměřen na studenty univerzity a jejich autentický zážitek z používání portálu IS/STAG. Cílem práce je pomocí Design Thinking procesu odhalit uživatelské pain points, vyvodit konkrétní uživatelské problémy a navrhnout řešení pro intuitivnější a efektivnější systém.
V teoretické části práce se nacházejí zadefinované pojmy uživatelské zkušenosti (UX), uživatelského rozhraní (UI) a samotného procesu Design Thinking. Následně je v praktické části analyzován současný stav uživatelského rozhraní portálu IS/STAG a popsán průběh polostrukturovaných uživatelských rozhovorů, které poskytují relevantní data pro zodpovězení výzkumných otázek. Práce přispívá k pochopení, jak lze Design Thinking aplikovat v oblasti technologií vzdělávání ke zlepšení uživatelského zážitku z online systémů pro studenty a učitele.
Anotace v angličtině
This thesis leverages the Design Thinking process in improving the user experience of the study administration system IS/STAG intended for the administration of the study agenda of a university, in this case the Tomas Bata University in Zlín.
The research is focused on university students and their authentic experience of using the IS/STAG portal. The aim of the work is to use the Design Thinking process to identify user pain points, deduce specific user problems and propose solutions for a more intuitive and efficient system.
In the theoretical part, defined concepts of user experience (UX), user interface (UI) and Design Thinking can be found. Subsequently, in the practical part, the current state of the practical IS/STAG portal is analyzed and the course of semi-structured user interviews, which provide relevant data for answering research questions, is recorded. The work
contributes to the understanding of how Design Thinking can be used in the field of educational technology to improve the teaching experience of online systems for students and teachers.
Tato bakalářská práce využívá proces Design Thinking jako nástroj ke zlepšování uživatelského zážitku ze studijního administrativního systému IS/STAG. Tento systém je určen pro administraci školní agendy vysoké školy, v tomto případě Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Výzkum práce je zaměřen na studenty univerzity a jejich autentický zážitek z používání portálu IS/STAG. Cílem práce je pomocí Design Thinking procesu odhalit uživatelské pain points, vyvodit konkrétní uživatelské problémy a navrhnout řešení pro intuitivnější a efektivnější systém.
V teoretické části práce se nacházejí zadefinované pojmy uživatelské zkušenosti (UX), uživatelského rozhraní (UI) a samotného procesu Design Thinking. Následně je v praktické části analyzován současný stav uživatelského rozhraní portálu IS/STAG a popsán průběh polostrukturovaných uživatelských rozhovorů, které poskytují relevantní data pro zodpovězení výzkumných otázek. Práce přispívá k pochopení, jak lze Design Thinking aplikovat v oblasti technologií vzdělávání ke zlepšení uživatelského zážitku z online systémů pro studenty a učitele.
Anotace v angličtině
This thesis leverages the Design Thinking process in improving the user experience of the study administration system IS/STAG intended for the administration of the study agenda of a university, in this case the Tomas Bata University in Zlín.
The research is focused on university students and their authentic experience of using the IS/STAG portal. The aim of the work is to use the Design Thinking process to identify user pain points, deduce specific user problems and propose solutions for a more intuitive and efficient system.
In the theoretical part, defined concepts of user experience (UX), user interface (UI) and Design Thinking can be found. Subsequently, in the practical part, the current state of the practical IS/STAG portal is analyzed and the course of semi-structured user interviews, which provide relevant data for answering research questions, is recorded. The work
contributes to the understanding of how Design Thinking can be used in the field of educational technology to improve the teaching experience of online systems for students and teachers.
Na základě odborné literatury zpracujte teoretická východiska týkající se UX/UI designu a procesu Design Thinkingu.
Stanovte cíle, výzkumné otázky a metodiku práce.
Popíšte súčasný stav portálu STAG.
Proveďte polostrukturované uživatelské rozhovory současného vnímání portálu IS/STAG studenty Univerzity Tomáše Bati. Ze zjištěných informací vyvoďte uživatelské "pain-points" a definujte hlavní uživatelské problémy.
V případě potřeby navrhněte možné zlepšení designu platformy STAG.
Analyzujte zjištěné informace a vyvoďte závěry výzkumu.
Zásady pro vypracování
Na základě odborné literatury zpracujte teoretická východiska týkající se UX/UI designu a procesu Design Thinkingu.
Stanovte cíle, výzkumné otázky a metodiku práce.
Popíšte súčasný stav portálu STAG.
Proveďte polostrukturované uživatelské rozhovory současného vnímání portálu IS/STAG studenty Univerzity Tomáše Bati. Ze zjištěných informací vyvoďte uživatelské "pain-points" a definujte hlavní uživatelské problémy.
V případě potřeby navrhněte možné zlepšení designu platformy STAG.
Analyzujte zjištěné informace a vyvoďte závěry výzkumu.
Seznam doporučené literatury
FAN, H., & Poole, M. S. (2006). What is personalization? perspectives on the design and implementation of personalization in information systems. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 16 (3-4), 179–202
GALITZ, Wilbert O, 2017. The Essential Guide to User Interface Design: An Introduction to GUI Design Principles and Techniques. 3. vyd. Indianapolis, Indiana: Wiley Publishing, Inc. ISBN 978-0-470-05342-3.
GARRETT, Jammes Jesse, 2002. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web. Peachpit Pr. ISBN 978-0735712027
GOTHELF, Jeff a Josh SEIDEN, 2021. Lean UX: Designing Great Products with Agile Teams. 3. vydání. Farnham: O'Reilly UK Ltd. ISBN 978-1098116309
PRATT, Andy, NUNES, Jason, 2012. Interactive Design: An Introduction to the Theory and Application of User-centered Design. Rockport Publishers. ISBN 9781592537808
Seznam doporučené literatury
FAN, H., & Poole, M. S. (2006). What is personalization? perspectives on the design and implementation of personalization in information systems. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 16 (3-4), 179–202
GALITZ, Wilbert O, 2017. The Essential Guide to User Interface Design: An Introduction to GUI Design Principles and Techniques. 3. vyd. Indianapolis, Indiana: Wiley Publishing, Inc. ISBN 978-0-470-05342-3.
GARRETT, Jammes Jesse, 2002. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web. Peachpit Pr. ISBN 978-0735712027
GOTHELF, Jeff a Josh SEIDEN, 2021. Lean UX: Designing Great Products with Agile Teams. 3. vydání. Farnham: O'Reilly UK Ltd. ISBN 978-1098116309
PRATT, Andy, NUNES, Jason, 2012. Interactive Design: An Introduction to the Theory and Application of User-centered Design. Rockport Publishers. ISBN 9781592537808
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky:
• Za největší pain point jste označila nedostatečnou podporu v kritických bodech při používání STAGu. Neměly by být spíše odhaleny pain pointy v běžném užívání STAGu tak, aby podporu studenti při práci v něm nepotřebovali?
• Modelů Design Thinkingu existuje celá řada. Konkrétně který jste v bakalářské práci využila a proč?
• Na základě čeho jste stanovila čtyři analyzované podstránky IS/STAG jako reprezentativní vzorky portálu? Neměly by být stanoveny nejpoužívanější podstránky ze strany studentů (v tomto případě v rámci rozhovorů)?
Studentka měla připraveny podklady pro své odpovědi na položené otázky.